• kidA

Är det här för lite mat vid amning?

Frukost: Havregrynsgröt
    Lunch: Nutrilett
    Middag: Vanlig mat men med mkt grönt o lite fett o sås o så.
    Kvällsmat: Nutrilett

O så frukter däremellan som mellis eller när suget sätter in.

kolla in: kboys.se / agge.se
  • Svar på tråden Är det här för lite mat vid amning?
  • lövet2

Det låter fruktansvärt lite! Får du verkligen tillräckligt med mjölk när du äter så där?

• Wilhelmine

Varför äter du så lite?! Vänta med att banta tills du slutat amma!

• dobbis

jag äter tyvärr ännu mindre än du, så jag undrar detsamma, mjölk har jag, men hur är kvaliten på den. anledningen till att jag äter så lite är att jag inte känner mig hungrig förens på kvällen och då äter jag mycket, älskar mat. vet att det är jätte fel, men har nästan alltid ätit så.

Vår underbara dotter Heidi är äntligen här
  • kidA

jag äter inte så. jag undrar mest om man kan äta så utan att mista mjölken.

vill ner i vikt men vet inte hur jag ska lägga om kosten bra.

• kidA

o anledningen t att jag frågar är för att jag fick rådet att man kunde äta så här också.

• svirvel

jag tycker också att det där verkar på tok för lite!
    ... vem fick du det rådet av??

Kan du vänta med egentlig bantning tills efter amningen? ...och nu bara fokuserar på att äta rätt saker (välj bort extra socker och fett), men "vanlig" mat och normal mängd.

• fjällblomma

man ska inte banta när man ammar!! Bättre du äter frukost lunch å middag å 2-3 mellanmål än nutrilett..ut å gå med barnvagnen varje dag osv..

• kidA

en sjuksköterska faktiskt. som sa att jag ändå får i mig allt jag behöver på det där. att det inte räknas som bantning.

välja bort fett o socker bara kanske är bättre.

• lövet2
    kidA skrev 2007-09-18 22:40:36 följande:
    jag äter inte så. jag undrar mest om man kan äta så utan att mista mjölken.vill ner i vikt men vet inte hur jag ska lägga om kosten bra.
    Problemet med frukt och grönsaker är att för mycket sådant ofta ger babyn magknip.
    Det du utan tvekan kan göra är att bara dricka vatten och mjölk (om du o babyn tål mjölk). Ingen saft eller läsk. Läsk och mineralvatten är hursomhelst bra att undvika pga kolsyran.
    Kokt potatis i stället för stekt eller friterad. Vanliga makaroner i stället för stuvade. Sådana där enkla saker bara, som kan vara en bra början tills du ser hur mycket du behöver äta för att själv må bra och ha en fungerande mjölkproduktion.
  • Zarah Zofie

Har för mig att tungmetaller och sånt frigörs då kroppen måste använda av sitt förråd och går via bröstmjölken över till barnet då man bantar.Så därför ska man akta sig för att hårdbanta då man ammar.

Varför använda nutrilett? ( under amningstiden) Har för mig att den som ammar bara behöver 100kcal mer än normalt. Ska kolla upp det där.....

Fungerar det inte med tallriksmodellen för dig då...?Fundersam

• svirvel

... när jag nu riktigt tänker efter så går det upp för mej att det ju "bara" är i norden vi äter varm mat 2 ggr om dagen... så egenltligen är det där kanske inte så himla lite...

Men hur som helst tror jag inte på att börja byta ut "riktig" mat mot drinkar så länge man ammar.
    (jag tror inte på att byta ut riktig mat mot drinkar när man vill gå ner i vikt heller visserligen )

• kidA

ang nutrilett så handlar det om EN sak. jag är ingen lunchmänniska. jag ORKAR inte laga mat två ggr om dagen! så ist när jag blir hungrig så dags (vilket jag blir o särskilt under amning) så småäter jag. ngn macka. ngn bulle. osv osv. så det handlar enbart om att jag är lat.

att ta en på kvällen handlar om samma sak. jag småäter. o nutrilett kanske mättar så jag inte gör det.

• lövet2

Ät youghurt eller filmjölk med flingor t ex - det går fort och lätt!

• snuttgurkan

varför inte laga lite extra kvällen före så du bara kan värma på en lunchlåda?
    Kanske kan vara värt att prova, nyttigare än Nutrilett under amningen.
    Lycka Till!

...remember, someones eyes can always see you so I can get you if you lie...
  • Pirum

Ät vanlig lagad mat och skippa godis och snacks. Ta en långpromenad varje dag.

Det du beskriver är väldigt lite även om man inte ammar.

Ha inte så bråttom med att gå ner i vikt utan låt det ta tid.

• Marlene

Laga extra mat till middag som du kan äta till lunch.

Man ska inte banta när man ammar, eller igentligen nånsin. Däremot kan man äta nyttigt och röra på sig. När man ammar är det bra om man inte går ner i vikt snabbt pga att det då frigörs miljögifter i kroppen som går över i mjölken

• kidA
    Marlene skrev 2007-09-18 23:58:55 följande:
    Laga extra mat till middag som du kan äta till lunch.Man ska inte banta när man ammar, eller igentligen nånsin. Däremot kan man äta nyttigt och röra på sig. När man ammar är det bra om man inte går ner i vikt snabbt pga att det då frigörs miljögifter i kroppen som går över i mjölken
    ok tack. eller ja det rådet har kommit fr flera. men jag citerar det senaste. ska skippa nutriletten o satsa på bra nyttig mat istället. o alltid lägga undan matlåda till lunch. skippa godis o så. men frukt måste jag äta. annars dör jag

men tack alla för råden. är bara en sån där misspeppdag då jag inte trivs med mig själv o söker drastiska lösningar igen. men amningen betyder mer för mig än bantning. så tack.
  • Marlene

Tex viktväktarna har ett speciellt program för ammande, det kan ju inte skada att kika på det

kidA skrev 2007-09-19 00:06:14 följande:
    ok tack. eller ja det rådet har kommit fr flera. men jag citerar det senaste. ska skippa nutriletten o satsa på bra nyttig mat istället. o alltid lägga undan matlåda till lunch. skippa godis o så. men frukt måste jag äta. annars dör jag men tack alla för råden. är bara en sån där misspeppdag då jag inte trivs med mig själv o söker drastiska lösningar igen. men amningen betyder mer för mig än bantning. så tack.
  • svirvel

kidA skrev 2007-09-19 00:06:14 följande:

ok tack. eller ja det rådet har kommit fr flera. men jag citerar det senaste. ska skippa nutriletten o satsa på bra nyttig mat istället. o alltid lägga undan matlåda till lunch. skippa godis o så. men frukt måste jag äta. annars dör jag men tack alla för råden. är bara en sån där misspeppdag då jag inte trivs med mig själv o söker drastiska lösningar igen. men amningen betyder mer för mig än bantning. så tack.
    Ett litet tips till är att byta en del av frukten mot grönsaker, så blir det inte lika mycket fruktsocker heller.
    Jag brukar ha färdigt skalade morötter i kylen (så kan man ju inbilla sig att man får lite finare färg oxå ).
Svar på tråden Är det här för lite mat vid amning?