Inlägg från: honky tonk blues |Visa alla inlägg
  • honky tonk blues

Spricka eller bli klippt!

Jag pratade me en läkare häromdagen.. Jag ville nämligen bli klippt ifall jag såg ut att spricka mot ändtarmen. Fick då veta att det inte va säkert att man inte spricker ändå. Man kan alltså både bli klippt och ändå brista, därför klipper dom sällan numera..
    Dom klipper om barnet måste ut fort och ibland när sugklocka används. Det tar även längre tid att läka och ärrvävnaden kan kännas/skava. Kroppen tar bättre hand om en bristning.
    Ett klipp är oftast värre än en bristning, det är i alla fall vad jag har fått höra.

Man får även bedövning innan ett klipp..
    Eftersom jag inte fött än så vet jag inte personligen hur det är..

• honky tonk blues

Silverpudel
    Vart har du hört att sverige har bland dom bästa bm i världen?

Har nämligen fått höra något annat.. Om vi nu pratar ang. bristningar.

Det är tex ganska stor skillnad på sverige och finland. I sverige används t ex inte perinealskydd rutinmässigt, utan endast när det är "nödvändigt". Tycker bara den saken gör att bm i sverige inte är bland dom bästa. Samt att många pushar på med bedövning. Bedövning är även en anledning till bristningar.
    Yttre press är stor anledning till bristningar också, och alla bm jag har träffat på säger att dom ibland gör det för att skynda på förloppet lite. Inte för att barnet är i fara..

• honky tonk blues

pixter

det är när barnmorskan håller emot me handen över mellangården..

Svar på tråden Spricka eller bli klippt!