Billigare att baka eget bröd??
Undrar om det verkligen blir billigare att baka eget bröd jämfört med att köpa det i butik? Nån som har räknat ut verkligen vad kostnaden blir? Och om det är nån som har det, vill ni dela med er av brödrecept?
Undrar om det verkligen blir billigare att baka eget bröd jämfört med att köpa det i butik? Nån som har räknat ut verkligen vad kostnaden blir? Och om det är nån som har det, vill ni dela med er av brödrecept?
Ja, jag bakade allt vårt matbröd för några år sedan och visst blev det billigare. Nu beror det förstås på vilken bröd man använder och så....ska man använda tex Järnas kravmärkta mjöl så blir det betydligt dyrare. När jag bakade köpte 5 kg vetemjöl för 12 kr och jästen kostade under 1 kr. För ett vanligt formbröd blev priset bara 2-3 kr.
Nu är jag mammaledig igen och hade tänkt börja komma igång med baket igen ![]()
Jag brukar baka eget bröd lite då o då, dock inte av ekonomiska skäl. Jag undrar om någon har koll på vad det kostar i el att värma upp ugnen och baka bröd?
Som sagt, jag bakar inte för att det är billigare utan för att det är gott. Här kommer ett enkelt recept på solrosbröd!
Solrosbröd utan knåd!
½ paket jäst
4 dl ljummet vatten
2 msk honung eller sirap
1-1,5 tsk salt
Ev: 1,5 dl solrosfrön
8 dl vetemjöl
Blanda ingredienserna i en skål och låt jäsa under duk i ca 1,5 timme. (Sött och salt kan självklart varieras lite efter tycke och smak.)
Stjälp upp smeten (utan att knåda eller röra i den) på en plåt med smörpapper.
Grädda på 250 grader i fem minuter och sänk därefter till 175 grader. Grädda ytterligare ca 30 minuter.
Lycka till!
Min mamma hade pippi på sånt här när jag var mindre, antagligen för att vi inte hade så gott om pengar
Vi räknade ut pris på allt vi gjorde själva, sylt, saft, bröd med mera. Kan tillägga att under min uppväxt så bakade hon alltid allt vårt bröd. Jag kommer inte ihåg exakta priser, men ja, bröd är otroligt mycket billigare om du bakar det själv.
Ja, det blir mkt billigare. Men när man bakar bröd så ska man baka ordentligt så att man utnyttjar det faktum att man slagit på ugnen. Dvs bakar man en sats scones så är det väl tveksamt om man sparar något särskilt på det om man har en gammal spis, men bakar man 4-5 limpor och franskbröd och ett par sockerkakor och har en ny spis så är det ju något helt annat.
Sen är det ju godare, och personligen tycker jag att det inte tar särskilt lång tid, men jag har ju arbetat upp ett system som funkar för mig. (Och jag har ingen hushållsassistent utan knådar för hand, vilket jag tycker är ett bra sätt att få ut aggressioner på!)
billigare blir det nog om man tänker på råvarupriset, men sen får man ju räkna med att det tar tid också!
jag älskar att baka och önskar att jag orkade baka bröd oftare. Det allra bästa är dock när man pappa bakar "Farmorsbröd", det är typ samma som hönö-kaka (pappas släkt är ifrån öarna runt hönö och där bakar alla sånt bröd) det är helt otroligt gott!