• Tina426

Luktar jätte illa ur munnen...

Hej!

Behöver hjälp här från er..får ingen hjälp från bvc!

Min son är 3 år gammal och har en jätte illa luktande doft ur sin mun (det är INTE svamp)

Han har haft dessa problem sem har var runt 1 års åldern och jag får ingen ordning på det!

Känner ni igen det??

Jag borstar tänderna 2ggr´/dag!

• Svar på tråden Luktar jätte illa ur munnen...
  • FaRieTaLe

Dricker han tillräckligt?

Är det någon skillnad beroende på vad han äter?

Försök att få honom att skölja munnen när han borstar tänderna. Det kan fastna mat längst bak i munnen.

Sen har jag faktiskt hört att en del som luktar illa i munnen kan ha små "fickor" på mandlarna som det samlas matrester i och då kan det lukta otroligt illa.

• MissKaos

Det kanske kommer från magen och inte från munnen?

Tina426 skrev 2007-09-19 09:00:08 följande:
    Hej!Behöver hjälp här från er..får ingen hjälp från bvc!Min son är 3 år gammal och har en jätte illa luktande doft ur sin mun (det är INTE svamp)Han har haft dessa problem sem har var runt 1 års åldern och jag får ingen ordning på det!Känner ni igen det??Jag borstar tänderna 2ggr´/dag!
  • Tina426

"Sen har jag faktiskt hört att en del som luktar illa i munnen kan ha små "fickor" på mandlarna som det samlas matrester i och då kan det lukta otroligt illa."

Låter inte helt otroligt faktiskt!! Kan det vara så.. men vad gör man åt det då?

Vi har vart till tandläkaren och inga fel...
    Doktorn hittar inget...

Om det kommer från mmagen vad kan det vara då da?

• Casper2004

Min son luktar oxå illa ur munnen ibland...oftast är det när han inte ätit på länge men så fort han äter nåt så försvinner doften!

• Dakinna

Hej, hade det så med min tös när hon var 2 år gammal, hon stank lik runt mun å näsan.
    Vi var hos läkaren men dom upptäckte inget, tandläkaren.. upptäckte inget men stanken blev värre å värre..
    Jag duschade henen varje dag flera ggr om dan å borstade hennes tänder men inget hjälpte.

Sen efter flera månader upptäckte hennes far av misstag om man nu kan kalla det misstag att det satt nåt låååååååååångt inne i hennes ena näsborre å vi drog upp till akuten på studs med henne.

Där inne satt det blöjvadd som hon antagligen petat upp i näsan nån natt å som vi ej upptäckt..

Hon var en liten näsmadam å skulle ju alltid pilla sig i näsan.
    Kolla upp detta vid öra näsa hals för det kan vara nån liten grejj bara som sitter å det stinker fasiken illa om det.

Lycka till..

• FaRieTaLe

TS

Ja, min syster har små "fickor" som det samlas matrester i (låter äckligt!) och hon får trycka till på sidan av halsen eller svälja hårt så det försvinner men hon säger själv att hon luktar skunk i munnen.

Dakinna

Ja, min systerdotter hade samma sak fast hon hade petat upp en liten madrassbit som satt långt upp i näsan.

• wiis0001

HALITOSIS!!
    Det kan vara att han har de bakterier som gör att andedräkten luktar illa. Tänk efter om någon annan i familjen lider av samma problem. Ett sätt att behandla dåligandedräkt är att skrapa av tungan med en tungskrapa. det kan göras även på barn.

2öp en tungskrapa på apoteket eller hos tandläkaren av märket GUM eller HALITA. Skrapa 2ggr/dagligen efter tandborstning skölj med fluor efter för uppfrächning. Bevisad förbättring.

S-B- 12 är ett medel mot illa luktande andedräkt som finns på apotek och hos tandläkare, skyddar i 12 timmar. Jätte bra, men vet ej om man kan använda den på barn. Fråga din tandläkare

• PINGU 78

Har faktiskt frågat tandläkare angående barn och illaluktande mun. Hon sa att man ska använda tandtråd även på småbarn, eftersom det är många fickor där är det svårt att komma åt med tandbörste

• Myslan me Zac

Min kille har också super dålig andedräkt men jag tro att det är för han är så dålig på att äta och har haft problem med magen sen han var 10 månader. Men jag har påpekat det för läkaren men han tycker inte det är ett stort problem tydligen för de gör inget åt, ingen undersökning eller nåt !

• Mamsingen

Våran dotter gjorde också det innan, speciellt efter hon ätit banan. Men nu är det bara borta, vet inte vad det var.

The problem with the genepool, is that there´s no lifeguards.
  • Hedebris

det kan vara illaluktande bakteriesamlingar i halsen. om man harklar kan man ibland få upp dem. det är jättevanligt. det luktar lik

• Tiiina86

min dotter har också dålig lukt i munnen ofta och jag borstar nogrant 2gr//dag så har nu köpt fluortabletter för barn och det tar man efter man ätit en måltid, det har faktiskt hjälpt lite så det kan jag rekomendera att du köper, finns på apoteket i olika smaker hallon,banan å lakris tror ja men d låter inte så gott:)

• mainecooner

barn under 12år bör inte använda flourtabletter om inte tandläkaren rekommenderat detta.

• Bakeapple

Båda mina killar luktar verkligen räv i munnen och tandläkaren säger att det inte beror på tänderna iaf. Själv luktar jag också illa i munnen, men det beror på magen, ett diafragmabråck, och blir bättre om jag äter Omeprazol.

• wiis0001

VARNING!! FLUOR TABBLETTER på små barn. Anledningen till att man inte skall använda fluortabletter på barn yngre än 12 år äe att under den tiden barnets tänder mineraliseras riskerar de fluoros. Detta innebär att vita fläckar uppstår på barnets permanenta tänderna(de tänder de kommer att ha sedan för resten av livet, ej mjölkisarna. Dvs en rubbning påverkar mineraliseringen. Dessa vita fläckar går inte bort utan kommer att kvarstå hela livet. Därför skall barn som inte fått de permanenta tänderna inte använda fluortabletter om de inte har hög kariesrisk.

• blommanigbg

När man druckit mjölk kan man lukta illa ur munnen...

• Rulltrappa

en del får dålig andedräkt av mjölkprodukter. (ok, ingen luktar gott efter en ostmacka, men en del luktar betydligt värre än andra.)

• blommanigbg

Bara skölja ur med lite vatten efter om det är ett stort problem...

• MammaiNorr

angående tandtråd på små barn, min sons tandläkare sa att vi kunde börja testa så smått med tandtråd.. Men när min sambos tandhygienist fick höra det så sa hon att man absolut inte ska ta tandtråd på små barn, du kan skada tänderna...

Svar på tråden Luktar jätte illa ur munnen...