• feritaugar

ostbricka på fredag- hjälp med osttips för gravid!

Vi ska ha ostbricka på fredag och jag är gravid och har graviddiabetes, men vill ju kunna äta en del av det goda ialla fall! Vad jag har förstått av Livsmedelsverket så är Chevre, Brie, Gorgonzola och allt i den familjen helt kört. Mina idéer hittills på vad jag kan äta är :

rökt hårdost

whiskeycheddar

färskost eller smältost med gorgonzolasmak

pumpernickel (vitt mjöl e förbjudet för graviddiabetiker)

Finns det någon ostkunnig därute med fler idéer som har lust att fylla på min lista?

• Svar på tråden ostbricka på fredag- hjälp med osttips för gravid!
  • Asparagus

Jag har iallafall från min barnmorska fått veta att jag kunde äta chevré men jag vet att alla BM säger olika.

I vilket fall som helst så kan du äta (i synpunkt av graviditet)
    *Alla Cantadou ostarna
    *Feta ost
    *Komjölks mossarella
    *Creme Bonjour

Något som också kan vara gott på ostbrickan  är dadlar som du du fyller med en färskost, typ creme bonjour grekisk vitlök

• Lola Jämtland

Bredbar fetaost!

Vanliga tärningar ramlar nog bara av....

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Lola Jämtland
    Asparagus skrev 2007-09-19 09:52:14 följande:
    Jag har iallafall från min barnmorska fått veta att jag kunde äta chevré men jag vet att alla BM säger olika.I vilket fall som helst så kan du äta (i synpunkt av graviditet)*Alla Cantadou ostarna*Feta ost*Komjölks mossarella*Creme BonjourNågot som också kan vara gott på ostbrickan  är dadlar som du du fyller med en färskost, typ creme bonjour grekisk vitlök
    Alla BM ska gå efter den info som står på Livsmedelsverkets sida.
  • josss

Det finns bland annat Brie ost som är pastoriserad, det kan man inte vara utan på en ostbricka

• Freiya

det e la bara att kolla på paketen vilka som är pastöriserade? dom kan man ju äta.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Lola Jämtland
    Freiya skrev 2007-09-19 09:57:28 följande:
    det e la bara att kolla på paketen vilka som är pastöriserade? dom kan man ju äta.
    Nix. Fullt så enkelt är det inte.
  • desire

Jag var bjuden på ost fest när jag var gravid och de hade gått in i en ostaffär o bett om pastöriserade ostar o hade kommit hem med massor sorter. Så gör så vet jag!!

• Lola Jämtland
    desire skrev 2007-09-19 10:00:53 följande:
    Jag var bjuden på ost fest när jag var gravid och de hade gått in i en ostaffär o bett om pastöriserade ostar o hade kommit hem med massor sorter. Så gör så vet jag!!
    Fast.....även pastöriserade ostar kan bära på listeria.
  • feritaugar

Tack för tipsen *dreglar och längtar till fredag*!!

Jag utgår från Livsmedelsverkets info, just pga att olika bm säger olika, så jag törs nog inte ta chevre *snyft*. Men det finns ju mycket annat. Jag ska nog göra små portionspajer av dinkelmjöl med äggstanning, fetaost och soltorkad tomat ocskå!

• desire

vilka ostar ska man äta i såna fall då??
    Sen var det så att mina vänner hade sagt att osten var till en gravid o de i ostaffären har i många fall mer koll än vi amatörer på det där.

Lola Jämtland skrev 2007-09-19 10:02:04 följande:

Fast.....även pastöriserade ostar kan bära på listeria.
Svar på tråden ostbricka på fredag- hjälp med osttips för gravid!