• Anti75

-> -> ->Hjälp med bantning!!!

Jag skulle behöva gå ner i vikt. Ungefär 10-15 kg. Vilken metod är bäst? Får helst inte ta för lång tid..

Vill ha massor av tips o peppning, för jag har INGEN motivation tyvär. Men mår SÅ dåligt av att inte komma i mina kläder..

Hjälp!!!

• Svar på tråden -> -> ->Hjälp med bantning!!!
  • GussanGos

Varför får det inte ta för lång tid???

Jag kommer vara urtråkig och säga att satsa på nyttig kost och bra motion. Börja gå och träna, gå ut, och engagera dej i maten du äter och innehållet. Se också till att äta på regelbundna tider och alla måltider du ska ha.

Det är skittråkigt till en början kanske ja, men du KOMMER må skitbra av att "komma i harmoni" med din kropp och jobba för den samtidigt som den jobbar för dej. OCh så kommer du då gå ner vikt som du har mycket svårare att gå upp sen igen. Om du annars skulle välja någon snabb svältdiet. Vill du sen behålla den nya vikten måste du iaf lära dej att äta nyttigt och vettigt =)

Lycka till

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Anti75

Ja äta nyttigt kanske jag kan tänka mig.. Men hur ska jag hinna träna?? O isf vad? Mitt största problem!
    Plus att jag småäter.. Är alltid sugen på nåt o hungrig! Nåt tips mot det??

• GussanGos

Hmm... Det första du ska göra är att rensa ut allt skit, verkligen. Jag gjorde så när jag började, jag var benhård, allt skit som var onyttigt eller som jag kunde snaska på åkte ut. Jag tänkte att "det är för min egen skull, vill jag sitta och va ledsen över att jag småsnaskade igen?" Det blev tomt med det enda som blev kvar v som jag kunde snaska på va okokt pasta typ Sånt som jag blev tvungen att ha kvar frös jag in så kunde jag inte få något infall att äta upp det eftersom det måste tina och ha sej först.

Sen får du fokusera på vad du ska äta för nyttig GOD mat. Jag äter enligt kalorier och jag käkar mat jag gillar varje dag, annars lackar man ju ur och då skiter sej nog allt. Så något du verkligen bör göra är att varje söndag göra en veckomatsedel. Det behöver inte vara avancerade rätter med 1000 ingredienser utan bara håll koll på kalorierna och innehållet och pussla lite med din fantasi. Och så håll dej till den. Handla BARA mat till listan som du behöver. Planera, planera, planera så det blir svårare att göra de där små snedstegen. Ligg en dag i förväg. Sen så äter jag nästan vad jag vill när jag blir supersugen i form av frukt och grönsaker för jag tänker inte svälta mej eller hålla på, utan vill jag ha nåt då är det bättre att ta en frukt eller grönsak.

Sen med träning, jaa....först får du se till att du hittar något du verkligen gillar...annars lackar man ur på träningen också. Det ska inte vara lidande att gå och träna, det ska vara skitkul. Och när man väl börjar träna så blir man piggare, får energi och så frigörs endorfiner efter träning som är ett positivt lyckoämne för kroppen så man känner sej ofta pigg, glad och fräsch när man väl kommer igång =)  Hittar du nåt du gillar så kommer du nog se till att få tid. om inte annars, fråga dej själv om sanningen är den att du verkligen inte hinner?? Isånna fall får du kanske omprioritera, kan du skära bort en timme på något annat som du kan lägga på träning??? Ge dej tusan på att du ska.

Sen ge det två veckor, då du kommer tycka det är skit, piss och säkert inte så kul. Du kommer nog vara hungrig och det kommer kännas blä... Så är det för mej iaf...men när jag väl kommer igenom inkörningsperioden så kommer allt det positiva. Man lyckas, det syns på vågen, kroppen och själen mår så otroligt bra av vettig mat och motion. Man får en känsla av kontroll över kropp, liv och sinne som känns otroligt tillfredsställande. Och träningen har blivit som en terapi för mig och jag fullkomligen ÄLSKAR när jag får åka iväg och träna.

Jag ger dej en lyckospark i rumpan! Det är klart du kan fixa det här!

• Julifru

Anti: Viktklubb funkade perfekt på mig!!

• Anti75

Julifru.. Hej! Vad är viktklubb? Ja du har ju verkligen lyckats!

• GussanGos
    Julifru skrev 2007-09-19 17:40:40 följande:
    Anti: Viktklubb funkade perfekt på mig!!
    Kan jag också verkligen rekommendera! Det är skitbra!  Var med där tilll att börja med, och eftersom sidan räknar ut alla kalorier till en till en början blir det jättelätt och smidigt. Sen efter ett tag så lär du dej det ganska bra själv vad saker och ting innehåller. Men viktklubb är verkligen kanon att starta upp med...! =)
  • Anti75

GussanGos.. Oj vad bra du är på att peppa! Tack! behöver höra det där TUSEN ggr!
    Förstår att det inte är gott att knapra okokta makaroner..
    Hur många kalorier ska man äta för att gå ner typ??
    Visst,med sanningen i vitögat så hinner man väl träna. Men det är som om nån håller mig fastkedjad..
    O jag blir tokig faktiskt ibland om jag inte får nåt gott att äta! Hrm (ett beroende nästan )

• Anti75

Jag testade en gång med viktväktarna (hemma) men jag gick inte ner! Konstigt va!?

• GussanGos
    http://viktklubb.aftonbladet.se/cm/2.10/2.112   Kika här på priser...  Det är så olika med hur mycket kalorier du kan äta beroende på vikt, längd och hur mycket du vill gå ner. Men jag har lagt mej på ungefär max 1200 kcal om dagen. Mer de dagar då jag tränar.

japp, vet precis hur det är med träning och att komma igång...gropen i soffan är ju såååå mycket skönare   Men jag lovar att det är bara i uppstarten som det känns så.

Ta fram din värsta bild (den med alla dubbelhakor och bilringar som man gömt längst ner i lådan du vet ) och prova att komma i den där byxorna som du vill kunna passa en dag igen. Och så hoppas jag att du får en plötslig puff... och så går du och gör en ordentlig matlista och rensar ur i alla skåp och tänk på hur målmedveten du ska vara, hur du ska lyckas, allt du vill unna dej när du är klar. Inte en massa mat nu, sånt kommer inte vara så kul och lockande efter stund vill jag nästan påstå, för då har det plötsligt blitt kul att komma iform. Dröm om alla kläder, frissan du ska gå till, skor, smink.  =)

Sen första veckan är en berg-och-dal bana. Det är skiiiiittråkigt, du kan vilja ge upp, man är supersugen på allt hela tiden. Men det går över...fokusera, fokusera, fokusera. Och kickarna kommer när man får de där lyckochockarna efter ett bra träningspass, för att inte tala om vågen sen!!  När jag började (då hade jag iofs en hel del mer att gå ner) Men då gick jag ner 10 kilo första månaden. På bra mat och träning, så jäklar i mej vad peppad man blir =)  Sen känner man sej också mycket "renare" och kontrollerad i kroppen när man inte äter snabbmat och godis och en massa onödigt, och det peppar iaf också mej framåt.

Men igen, det vore skitbra om du började med viktklubb, för det är ett så lätt smidigt sätt att lära sej äta. Den räknar ut ALLT åt dej, drar av kalorier för träning. Letar upp kcal för allt du stoppar i en maträtt. Och du behöver inte skära bort nån mat alls, du äter det du vill men i rätt mängd och "rätt utformat".  Jag tvekade också i början för jag tyckte att det kostade. men så tog jag mej en funderare på vad jag la ut på gottemat åså bestämde jag mej för att ge det (och mej själv inte minst) en chans.

Som sagt, allt handlar om prioriteringar. Man har ursäkter till allt man inte vill göra, träna, äta bra, sova ordentligt, and on and on. Men saken är att man inte står handfallen inför sitt liv om man börjar granska vad man vill, bör och kan göra. Ingen annan kommer komma med kraften eller tiden man önskar sej. Man får fasiken se till att plocka fram den kraften själv, för man kaaaan juuu!

Såklart du fixar det!
Svar på tråden -> -> ->Hjälp med bantning!!!