• Anonym

Någon som fått blodpropp av p-piller? Vet inte var jag ska vända mig mer..

Jag har ätit yasmin p-piller i ett par månader. Den 2-3 senaste månaderna har jag haft problem med yrsel främst, har svimmat två gånger trots att jag bara satt och läste en bok typ. Är jätteförvirrad och gör och säger dumma saker, förstår inte när folk talar till mig alltid. Har ont i huvudet och känner inte igen folk, svårt med tal, känner mig svag i armarna mm.

Enligt bipacksedeln så är bl.a yrsel o svimningar, problem med talet och svaghetskänsla i kroppsdelar symptom på blodpropp och man ska kontakta läkare omedelbart.

Har gått i utredning i 2mån för detta, de hitta inget och sa att det var psykiskt. De har inte ens kollar blodproppar trots att de vet att yasmin orsakat många hos andra. Nu när jag ringer dit och är orolig för att jag svimmade av idag utan anledning igen så säger de bara att "det behöver ju inte vara p-pillerna". Nej, men tänk om det är det då? De tycker man kan avvakta, men tänk om det faktiskt är blodproppar jag har??

Någon som haft blodproppar som kan berätta hur ni påverkades?

• Svar på tråden Någon som fått blodpropp av p-piller? Vet inte var jag ska vända mig mer..
  • Bempa

Jag fick propp i mitt ben av mina p-piller. Det togs på allvar med en gång, o sen dess har jag bara ätit mini-piller. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag kände mig eller hur jag drabbades mer än den synliga proppen.

Känner du dig osäker, byt!!! Du har rätt till andra tabletter om du inte trivs med dom du har.

• Anonym

Bempa - jag ska absolut inte ta tabletterna mer, men är rädd att om jag redan har blodproppar,vad händer då? Går de bort av sig själv efter att man slutat med pillerna? alla säger bara att mina symptom kan bero på nått annat, men ingen säger ju vad! Blir värre och värre för varje dag som går

• Anonym (orolig)

Med stor risk för att skrämma dig jävligt mycket nu vågar jag ändå skriva detta eftersom jag känner att ja måste.

Jag hade en "plast-kusin" hon åt p-piller, började efter ett tag känna sig väldigt trött och matt. Orkade inte riktigt med längre, svårare i skolan. En dag svimmade hon på gymnstiken, hon blev då undersökt av läkare, som menade på att det var normalt i den åldern då det händer mkt med kroppen(19 år). Ingen vidare utredning gjordes. Fler besök gjordes hos husläkaren eftersom hon kände sig så matt, men utan resultat. De sista dagarna orkade hon inte ens gå till bussen utan fick skjuts av sina föräldrar.

En morgon undrade hennes mamma varför hon inte pallrat sig upp från sängen, hon går upp för att säga åt henne och finner henne så gott som medvetslös. Ambulasen kom för att hämta henne, tyvärr gick hon inte att rädda.

Undersökningar visade senare att hon tidigare haft många proppar i lungorna, vilket gjorde henne trött och matt eftersom hon inte fick det syre behov hon behövde, också därför hon troligtvis svimmade på gymnastiken. Denna tjej hade så otroligt liten lungkapacitet kvar att det inte gick och rädda henne.

Allt troligtvis pga p-piller. Så var försiktig!!!

• Bempa

Begär en ordentlig undersökning av hela din kropp!!! Jag är läkarens mardröm, jag ger mig inte innan jag "fått" all hjälp jag kan få
    Stå på dig!

• Anonym

tack anonym, för att du förstår varför jag då är orolig. Man vet ju själv att något är såååå fel, men man kan inte göra nått om läkarna inte lyssnar. Jag är själv rädd, rädd att det ska bli skador som inte går att åtgärda sen Hemskt med den stackars tjejen, din plastkusin

• Anonym

bempa - det är så svårt! det går ju inte att tvinga dom! Jag har lyckats få röntga min hjärna iaf, för jag var rädd för en hjärntumör med dessa symptom, och till slut erkände de att mina symptom mycket väl kunde vara det. Hittade dock inget, och tyckte då att alla mina symptom bara va psykiska, jag framkallade dom själv typ. VARFÖR ska man vara tvungen att tjata sig till undersökningar? Jag är så mesig också, känner mig så dum när de behandlar mig som att jag ringer och stör med tramsiga problem typ Jag kan acceptera att det är psykiskt när de uteslutit alla fysiska orsaker till mina problem, det är ju min kropp som går åt helvete

• Bempa

Om det skulle vara något psykiskt så kanske skulle du ha drabbats av panikångest o dess attacker? Låter ganska troligt också faktiskt.

• Bempa

Jag har gått igenom nåt liknande o jag har gjort varje undersökning som går. Men visst det är surt att man måste tjata sig till allt. Men tyvärr handlar det ju om ekonomi. Men jag tycker ändå att du får ta hjälp av en vän, en anhörig om du inte klarar att gå hårt på själv.
    Återigen, stå på dig!!!

• Sweetheart

TS... om det skulle kunna vara en propp så kan den ju tyvärr vandra. Kan ju vara det som hände "Anonym (orolig):s" plast-kusin. Så jag tycker absolut att sjukvården har gjort fel i detta fall. Man ska ta sånt här på allvar om man äter P-piller.

• Anonym

sweetheart - känner också så.. På sjukrådsgivningen sa sjuksköterskan att med dessa symptom är det standard att utesluta att inte p-pillerna ligger bakom, detta har INGEN av alla mina läkare gjort, trots att de vet att jag äter Yasmin. Yasmin är ju det p-pillert det stått så mycket i tidningarna om som orsakar så mycket blodproppar, tror de t.o.m är förbjudna i danmark..

• Anonym (Fyfan!)

Jag fullkomligt hatar hormoner. vafan ska man äta p-piller för när det finns sådana risker. Äter man någe annat som man vet att det finns risker i att få blodpropp??

Jag vart sjukt deppig av ppiller jag käkade för 3 år sedan. Slutade med dom och mådde bra efter några dagar igen. Satte in en hormonspiral 4 mån efter jag födde min dotter. Började bli mer och mer nedstämd, och i mycket det du beskriver TS kände jag mig också. Så när jag tog ur hormonspiralen så va jag människa på några dagar igen, men ändå stått ut med den i 1 år för att det finns inga andra alternativ till mig pga olika orsaker. Jo det jag ville komma till TS, är kanske att du lider av nedstämdhet pga p-pillrena. Är det gulkroppshormon i dina piller, det kan va olika mycket från piller till piller. Vissa personer är mer känsliga än andra för det hormonet.

• Anonym

anonym fyfan - jag har också resonerat så med p-piller, ville inte ta något som hade såna biverkningar. Men sen fick jag endometrios, och p-piller är den enda långsikta behandling som hjälper mot det, så jag kände mig tvingad att ta risken. Nu ångrar jag mig på sätt och vis, men vet inte vad alternativet är. Att leva med grym smärta och ha svårt att få barn? Som att välja mellan pest och kolera. Men p-piller är inget jag rekomenderar någon annan att ta...

• Anonym

Min syster åt de pillrerna. Hon fick en konstig känsla i benet. Det värkte och gjorde riktigt ont, det var en liten propp. Hon slutade äta de tabletterna direkt. Har också hört massa om just yasmin.

Själv slutade jag äta p-piller för tre år sedan då hade jag ätit dem i 6 år, aldrig mer piller för min del....

• Anonym

Har bara läst TS nu.

Jag äter trionetta, men borde egentlige äta minipiller. Har blodproppar i släkten så risken att jag får det är stor. Grejen är bara att jag missar pillrena vid minipiller. Så jag har börjat med trombyl som är blodförtunnande, det minskar risken rätt mycket.

• Anonym (Fyfan!)

TS, vilken jobbig situvation. Har du pratat med Barnmorskan?

• Anonym (inte oroli)

för det första byt p piller proppar i lungan kommer att ge dig värre symtom än du redan har så om du är vaksoam hinner du i tid. proppar sätter sig i lungan i värsta fall om de vandrar. om du får smärtor i ben eller armar blir varm är det propp i ven om du får svåra smärtor och blir kall är det i en artär. små blod proppar som kan orsakas av pp visar sig ibland som små prickar blåmärken händer arrmar ben tex. du kan väl be om ett blodprov för att kolla om ditt blod levrar sig lätt. iså fall tycker jag att du ska använda annat skydd. har du blodproppar erftligt. jag tror inte det är någon fara och denna plast kusin verkar ha haft värre syumtom under en längre tid. när man inte orkar gå till bussen av syrebrist då är man riktigt dålig.

• Tinzu

byt piller
    helst! och överdriv det du känner..

Min syster åkte in på akuten för att hon fick en blodpropp i knäet, min andra syster kände sig konstig av sina p-piller så hon slutade i tid..
    Min syster som fick blodproppen, hon fick vara inne i ca.1 vecka, och blodproppen försvann efter hon fick någon vätska..
    Och min mamma hade en blodpropp i lungan i ca. 2 veckor innan dom upptäckte att det var det, hon hade änglavakt! hon äter lite medeciner idag dock..

Och det är ju aldrig kul.. du har väl slutat ta tabletterna även fast du har kvar?

har bara läst TS

• Anonym

Idag är min första dag utan tabletterna. Ska försöka få tag på en läkare idag

Anonom (inte orolig) - du verkar vara insatt i detta. Jag har inte smärta någonstans idag, men 2 dagar innan jag svimmade hade jag ont på en liten punkt typ 1-2cm ovanför armvecket, kändes som ett rejält blåmärke men inget syntes. Samma dag som svimmningen kom (alltså igår) avtog den smärtan, och nu känns det bra. fryser dock något ohyggligt i armarna nu.

OM jag har haft små blodproppar som försvunnit av sig själv, kan de se det om jag åker in idag och tar testerna trots att jag just nu för stunden inte har aktiva symptom?

• Anonym (inte oroli)

en blodpropp täpper till det betyder att smärtan sätter sig i den kroppsdel som får syrebrist, du får inte ont på en punkt som du beskriver om du skulle få en blodpropp så att du blir kall blir det ingen känsla av att frysa. artärer som det blir stopp i betyder att det är mer akut än en ventrombos du får extrema smärtot och kroppsdelen blir kall. som om du skulle snöra åt du vet ingen cirkulation. hade du ätit ordentligt den dan innan, är du lång, har du lågtblodtryck. blodpropparna går inte att hitta de försvinner av sig själva. i akuta fall om någon blir inlagd ges blodförtunnande för att lösa propen, det bör ske så fort som möjligt särskilt vid artär trombos, så att inga kroniska skador uppstår. vanligaste formen av proppar är ventrombos i benen. ganska ofarligt i sig men livs avgörande om den vanrar till hjärta hjärna orsakar infarkt, stroke. jag tror inte du behöver vara orolig. låter inte som såna symtom. kram.

• Anonym (inte oroli)

sorry ventrombos ger lätt svullnad litr rådnad och värme i en kroppsdel.

Svar på tråden Någon som fått blodpropp av p-piller? Vet inte var jag ska vända mig mer..