• Latino

Behöver fakta om perserkatter!

Jag och min familj funderar på att skaffa katt, och då en perser. Ärligt, hur mycket jobb är det med en sådan katt, iform av pälsvård etc? Passar den ihop med småbarn? Hur vanligt är det med överavel? Ja, kom gärna med tips och råd inför ett ev. köp! Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver fakta om perserkatter!
  • iii

persern är världens bästa ras! Har enormt tålamod, och är väldigt lugn och sävlig. Inte lika benägna att bitas och rivas som tex bondkatter kan vara enligt min erfarenhet Som kattungar är de däremot lika vilda som alla andra raser

Normalt sätt räcker det med att man badar katten en gång i månaden, samt fönar den torr. Det kan ta sin lilla tid Sen måste man borsta dom helst en stund varje dag, särskilt viktigt på vintern och i fällningsperioder. Blir katastrof annars, och svårt att fixa utan att raka ner katten om det är illa. Det räcker med kanske 15minuter om dagen på pälsvård om man hela tiden håller den i trim.

Kan även behöva extra ögonvård eftersom det är vanligt med rinniga ögon. Så se gärna upp med det när du väljer kattunge. kolla runt ögonen, inga röda fläckar eller ihopklibbad päls och inga tårögda ögon. Se även till att föräldrarna till kattungen är PKD-testade.

Innan ansågs persern vara en ohälsam ras och kostade lite mer att försäkra i vissa av försäkringsbolagen, men nu tror jag inte den räknas som högriskras mer. Min perser är den friskaste av alla mina djur, betydligt friskare än bondkatten
    Men eftersom rasen ändå har haft sina problem tycker jag det är viktigt att satsa på en seriös, registrerad uppfödare. En billigare katt från en oseriös person kan bli dyrare i längden om man har otur. Och man behöver ju inte välja den absolut plattaste man hittar kanske. Chinchillapersern har lite längre nos än "vanliga" persers, så den är inte lika extrem. Kan dock vara lite dyrare i inköp.

• Jordgubbssmak

hmm..ärligt..
    Jag har en Perser och en brittisk korthår.

Innan jag skriver något mer nu så vill jag bara säga att jag inser att alla eventuella "problem" kan vara helt individuella, det finns säkert massa perserkatter som är hur friska som helst så jag uttalar mig BARA om det 2 katter jag har här hemma.

Min perser kräver mycket pälsvård, han får tover, han gillar inte att bli kammad på insidan av benen och på bakdelen, när pälsen blir för lång tovar den direkt o man får klippa honom lite.
    Dessutom är den långa pälsen jobbig då han äter och när han går på lådan. Han har svårt att äta utan att kladda ner sig helt (mjuk mat) och det sitter luktande mat i hela halskragen, som man måste tvätta bort jämnt, hans ögon rinner och ger ränder runt ögon som måste tvättas och han är ofta dålig i magen, kräks och snorar.Det är inte roligt med diarre i lång päls..o när han kräks, går han runt o nyser överallt så man måste gå och städa efter honom. Det är verklige massa massa jobb!!

MEN han är underbart sällskaplig, alltid med där vi är, mjuk och alldeles fantastiskt vacker när man har honom nytvättad o kammad.

Britten däremot är så enkel att ta hand om, han kladdar inte varken vid mat eller låda, pälsen e väldigt lätt att sköta om.

Jag förstår din passion av den vackra persern..och skaffa gärna en om du har tiden och orken!! Jag kommer nog inte skaffa ler i mitt liv trots att jag älskar min lilla pälsboll. Lycka till!

• Latino

Fler med erfarenheter av perserkatt? Båda negativt och postivt tack!

• Fru U

Jag har en halvperser här hemma som är väldigt kelig men snarstucken (finns bara hennes vilja!!). Hennes mamma (helperser då) var lika dan. Väldigt bestämda katter

Live and let live
  • Pippiputti

Har 4 st och de skiljer sig väldigt mellan varandra.
    1 har väldigt svår päls, den är så svår att jag måste ha honom rakad.
    2 st behöver badas ca varannan månad och den 4:de har jag inte badat på jag vet ej när...världens mest lättskötta päls.
    1 har väldigt rinniga ögon men de övriga 3 har inga rinniga ögon.

Det är en lugn ras men inga soffkuddar för det, nog kan de rasa runt och leka som galningar
    De är lättsamma och medgörliga att ha att göra med.

Jag ger mina fodret RC persian och mina har aldrig problem med sina magar och diarré.
    Ha i åtanke att en del perser har känslig mage och man skall gärna hålla sig till ett foder och inte blanda hejvilt med mjuk mat, torrfoder och div. "godis".

Så man får ha i åtanke att en del perser kan ha väldigt besvärlig päls och man får lov att lägga ned mera tid på pälsvård.
    Rekommendationer är att bada långhåriga katter var 6:e vecka för att tvätta ur damm och fett från pälsen.

Lycka till med ditt val! Spelar ingen roll vad du väljer, alla katter är härliga!

• MrsNelson

jag har tyvärr väldigt dålig erfarenhet när det gäller kortnästa perserkatter, bara massor av problem med rinnande ögon som får infektioner och problem med näsa och hals så att dom inte kunnat andas på ett normalt sätt! dvs skyhöga veterinärräkningar och katter som inte mår bra.
    Om jag vore du så skulle jag antingen välja en helt annan ras eller försöka hitta en perseruppfödare som föder upp katter med något längre nos.
    Tycka om pälsvård är ett måste!!

• LPW
    MrsNelson skrev 2007-09-20 15:17:44 följande:
    jag har tyvärr väldigt dålig erfarenhet när det gäller kortnästa perserkatter, bara massor av problem med rinnande ögon som får infektioner och problem med näsa och hals så att dom inte kunnat andas på ett normalt sätt! dvs skyhöga veterinärräkningar och katter som inte mår bra.Om jag vore du så skulle jag antingen välja en helt annan ras eller försöka hitta en perseruppfödare som föder upp katter med något längre nos.Tycka om pälsvård är ett måste!!
    Ett tips är att även på långhåriga britter om du vill ha en långhårig katt
  • MrsNelson

långhåriga britter är ursöta!!!

• Emeles

Jag skickar en länk till en toppenuppfödare. Även om du inte vill/kan köpa av henne så är jag säker på att hon har tips och råd att ge dig!

På hennes sida finns det även gott om "ögongodis" för perserälskare!
    www.perser.se/index1.htm

• Hjortrongull

TS

Det finns för och nackdelar med alla kattraser.

Persern är en luddboll dvs det blir päls överallt i smöret, i gardinerna,på kläderna, babyns fingrar osv.
    Rasen är lite lugnare än andra raser, dock finns det individuella särdrag.
    Andningen: vissa har bekymmer andra har det inte. Se till så att noshålen är stora, lyssna på föräldradjurens andning, hör på andra syskons och släktingars andning.
    PKD: Kolla upp så att föräldrarna är testade via DNA och är negativa.
    Se till så att bettet är ok.
    Rinnande ögon: Individuellt. Se hur föräldradjuren har det, syskon osv.
    Jag har ett gäng perser, ingen av dem har rinnande ögon trotts att de är platta. Jag har haft klassiska perser där ögonen rann mycket. Så det är individuellt!

Persern är en underbar misse med massor av charm, individualitet, lekfullhet, särdrag, ömhet inför de som är mindre än de själva dvs bebisar av alla raser, vaktar och skyddar osv.
    Jag rekomenderar rasen varmt - utifrån mina erfarenheter och glädje över att ha fått levt tillsammans med individer av rasen i snart 20 år.

Om du inte vill ha den långa pälsen, så kan du välja en exotic. Den ser ut som persern utan den långa pälsen.

Konsumentverket: Se till så att uppfödaren inte är prickad! Det gäller ALLA raser/uppfödare!!!

• Hella78

hallå varför vill du ha just en perser är den långhårig katt du vill ha eller är det tempramenet på perser du är ute efter för i så fal finns det ju exotic det har jag. jag har just nu 2 vuxna exotic o en vuxen perser hen den är dock raked då jag inte orkat med pälsvården. sen har jag tre exotic kattungar till salu en röd hona samt 2 blå pojkar o så en perser hona en röd till salu. dom är 15 v nu vi kan göra ett bra pris om du är intreserad.

• Hippofluff

Har inte haft någon egen perser men träffat ett par. Helgoa katter men tyvärr vanligt med problem med ögon och nos. Precis som med plattnosade hundar är det, enligt mig, lätt att aveln går till överdrift.

Vill dock slå ett slag för ragdollen, som jag är uppvuxen med. Lätt päls, relativt frisk och mycket sundare exteriörmässigt. Stor, gosig och supersnäll mot såväl barn som andra djur.

Lycka till i kattköpet och tummen upp för att du köper raskatt, istället för att sponsra garage-aveln!

Svar på tråden Behöver fakta om perserkatter!