• USB

Pärlspånt istället för kakel?

Vi ska byta ut vårat kakel i köket och jag vill så gärna ha pärlspånt som jag målar med en vit lackfärg så att det lätt går att torka av men min man säger att man inte kan ha det.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Pärlspånt istället för kakel?
  • MaddeMamman

skulle det vara över diskbänk och spis då?

• USB

Ja det hade jag tänkt. Är sällan vi "skvätter" på väggen så jag har inbillat mig att det ska gå bra.

• Mia med 4 pojkar

det går absolut att ha. Måla med en oljebaserad halvblank färg så går det utmärkt att torka av. Vill man inte sätta upp riktigt trä så finns det skivor ( tex duris * näset * som ser ut som smal pärlspånt fast dom är gjorda i mdf som är väldigt tåligt mot fukt

• sång

OMni väljer pärlspånt...Glöm ej att kvistlacka knastarna först,sen en runda med häftgrund,sen 2ggr färg.Färgen ska vara halvblank som är lätt att torka av.Ha gärna en fuktspärr bakom spånten innan ni sätter upp den,för fukt m.m. Kvistlackar ni ej eller grundar,bör ni veta om att det kan börja blöda från spånten,o då ser man igenom(så som du målar spånten 1000ggr!!!)små gula pluppar på den vita färgen.Lycka till

• LLNLLLNB

Vi har pärlspont på den "torra" delen av köksbänken, men kakel där det slabbas mer. Det är vi väldigt nöjda med.
    Har sett kök där det varit pärlspont bakom kökskranen och det har blivit uppblött och murket rätt fort = sett väldigt ofräscht ut och det är inte bra om det läcker ner vatten i skåpet inunder.

• Black Lady

Mina kompisar har panel över hela bänken och spisen  men de har satt upp en glasskiva på "slabb" ställena.

Den största njutningen i livet är att göra det andra säger att man inte får göra
Svar på tråden Pärlspånt istället för kakel?