• beEMbe

röstar du blått än om det skulle vara val idag?

Jag är bedrövad över den politik som vår regering använder sig av. Jag lider för de svagas skull!
    Jag känner att det mänskliga värdet har sjunkit och nu ska vi alla fungera i samma led . Nåde den som inte passar in , den skrotar vi på soptippen, eller vad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-20 16:27:21:
    Å f*n jag glömde ju att skriva"jag röstade rött och det ska jag göra nästa gång med

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden röstar du blått än om det skulle vara val idag?
  • jannej
    juzze skrev 2007-09-22 12:17:16 följande:
    Jasså? Vad jag själv läst så har jag förstått det mesta. Men jag kanske är smartare än du.
    jag har ju blivid kallad mupp här på FL och dessa är ju inte speciellt smarta så det är därför jag tycker partiledarprogramen är jobbiga att läsa + förstå
  • Alexiaa

juzze- som vad...det är en person som jobbar inom vården, är över 50 år gammal! Vissa dagar inte orkar gå utanför dörren! Vad ska en sådan människa kunna jobba med hemifrån?
    Vem skulle vilja anställa den personen?
    Och jobb via försäkringskassan är ju bara för att det ska se bra ut på papper, men man uträttar ju inget viktigt.

• el skåpet

Alexiaa skrev 2007-09-22 12:24:50 följande:

Juzze- En person i min närhet har fibromyalgi...vilket gör att denne ständigt har smärta, men smärtan flyttar sig och vissa dagar kan vara bättre.
    Du och dina fantastiska jämförelser...
    Det är ingen som sagt något om att de värst sjuka skall ha ett drägligt liv. men det råkar vara så att väldigt många andra "hängt med" när man gjort så att de riktigt sjuka också kan få en hyffsad standard. det måste ändras

hur många tror du det är av alla de som idag är sjukpensionerade som kan ta ett jobb om det passar?
  • juzze
    jannej skrev 2007-09-22 12:27:36 följande:
    jag har ju blivid kallad mupp här på FL och dessa är ju inte speciellt smarta så det är därför jag tycker partiledarprogramen är jobbiga att läsa + förstå
  • Alexiaa

el skåpet- vill inte verka otrevlig, men du skrämmer mig...jag vill helt inte diskutera med dig faktiskt.
    Skriv gärna dina åsikter men inte till just mig!

• Arga Klara

Alexiaa, man kan genomföra marknadsundersökningar hemifrån (när man vill, så mycket man vill). En del företag har anställda som sorterar varor hemma, också när man vill och så mycket man vill. Det finns sådana jobb också, många.

• Alexiaa

Nussan- det är jättebra ifs, men då ska det ju vara på den sjukes villkor, det kan gå en vecka utan att de kan göra saker och veckan efter kan den jobba 3 dagar.
    Det vore jättebra, tror alla mår bra av att känna sig behövda också!
    Men det gäller också att de jobben ska finnas...
    Men ska inte vara något fånigt ersättnings jobb fixat av typ försäkringskassan eller liknande.

• el skåpet

Alexiaa skrev 2007-09-22 12:30:58 följande:

el skåpet- vill inte verka otrevlig, men du skrämmer mig...jag vill helt inte diskutera med dig faktiskt.Skriv gärna dina åsikter men inte till just mig!
    Det tar jag som en komplimang för det du skriver är ju så fel, det stämmer inte alls med hur det ser ut. har man granskat verksamheter m.m. så ser man med egna ögon. den verklighet du beskriver finns bara i ditt huvud.
  • jannej
    juzze skrev 2007-09-22 12:22:24 följande:
    För mig är det en fråga om vad definitionen av arbete är. Det kan vara så mycket mer än att sitta i kassan eller på kontoret eller vad som helst. Jag har en släkting som just nu arbetar på Försäkringskassan med att utreda människor som varit sjukskrivna under väldigt lång tid, och tittar på vad de faktiskt KAN göra, istället för att titta på vad de INTE kan göra. Men gissa hur svårt det är att bryta mönstret hos de som gått hemma med bidrag och tänkt "jag kan aldrig jobba". Istället för att se på de små saker som de faktiskt kan utföra, så ser man på sitt handikapp som en anledning till att vara hemma och göra ingenting alls. Det tror jag inte är positivt för någon. De allra flesta, inte alla, kan göra NÅGOT. Sen måste man vidga referensramarna för vad arbete är.
    Ja det är i många fall svårt att bryta gamla vanor och lära sig se sina styrkor istället för begränsningar, många har ju år ut och år in fått höra att de är oförmögna att göra något, inte bara från försäkringskasan utan ofta även från annat håll också. Många säger att det är den sjuke som själv inte vill komma tillbaka till arbetslivet men jag vet många som har erfarenheter från försäkringskassan där de själva aktivt har försökt komma tillbaka till arbetslivet men där försäkringskassan har varit måttligt intresserad av att hjälpa dem.

Förhoppningsvis kommer dessa nystartsjobb m.m. kunna hjälpa fler tillbaka till arbetslivet igen om inte på heltid så i alla fall på deltid men här får man samtidigt passa sig så man inte på en gång ställer för höga krav/förväntningar på de som i dagsläger är långtidssjukskrivna/har sjukersättning osv. Då kan det sluta med ett misslyckande istället och man är tillbaka till ruta ett igen. Sedan gäller det att man hittar lämpliga jobb också som är anpassade utifrån den enskilde indivdens behov så personen klarar av att jobba, gör man inte det så är det risk för att personen efter ett tag tvingas avbryta pga att de inte klarara av jobbet då det tex är för stressigt osv.
Svar på tråden röstar du blått än om det skulle vara val idag?