juzze skrev 2007-09-22 12:22:24 följande:
För mig är det en fråga om vad definitionen av arbete är. Det kan vara så mycket mer än att sitta i kassan eller på kontoret eller vad som helst. Jag har en släkting som just nu arbetar på Försäkringskassan med att utreda människor som varit sjukskrivna under väldigt lång tid, och tittar på vad de faktiskt KAN göra, istället för att titta på vad de INTE kan göra. Men gissa hur svårt det är att bryta mönstret hos de som gått hemma med bidrag och tänkt "jag kan aldrig jobba". Istället för att se på de små saker som de faktiskt kan utföra, så ser man på sitt handikapp som en anledning till att vara hemma och göra ingenting alls. Det tror jag inte är positivt för någon. De allra flesta, inte alla, kan göra NÅGOT. Sen måste man vidga referensramarna för vad arbete är.
Ja det är i många fall svårt att bryta gamla vanor och lära sig se sina styrkor istället för begränsningar, många har ju år ut och år in fått höra att de är oförmögna att göra något, inte bara från försäkringskasan utan ofta även från annat håll också. Många säger att det är den sjuke som själv inte vill komma tillbaka till arbetslivet men jag vet många som har erfarenheter från försäkringskassan där de själva aktivt har försökt komma tillbaka till arbetslivet men där försäkringskassan har varit måttligt intresserad av att hjälpa dem.
Förhoppningsvis kommer dessa nystartsjobb m.m. kunna hjälpa fler tillbaka till arbetslivet igen om inte på heltid så i alla fall på deltid men här får man samtidigt passa sig så man inte på en gång ställer för höga krav/förväntningar på de som i dagsläger är långtidssjukskrivna/har sjukersättning osv. Då kan det sluta med ett misslyckande istället och man är tillbaka till ruta ett igen. Sedan gäller det att man hittar lämpliga jobb också som är anpassade utifrån den enskilde indivdens behov så personen klarar av att jobba, gör man inte det så är det risk för att personen efter ett tag tvingas avbryta pga att de inte klarara av jobbet då det tex är för stressigt osv.