Hur tar man bort en vävtapet??
Hej!
Vi skulle vilja ta bort en vävtapet eller slipa ner eller hur man går till väga?? Någon som har bra tips???
Hej!
Vi skulle vilja ta bort en vävtapet eller slipa ner eller hur man går till väga?? Någon som har bra tips???
Om ni kan få tag i en maskin att ånga ner dom,hade jag provat det.Kan ni dra något från väggen? Eller det sitter? Prova i någon hörna,om ni kan få låss nåt,o dra.Gå till er färg/tapet butik o hör om hur tjock återställaren är.Jag vet att det finns olika tjocklekar,o då kankske det går att dölja,om den är riktigt tjock.
Jag tror inte jag kan ta ner något,det är för mycket färg! Däremot verkar det som "återställaren" kan vara ett mycket bra alternativ! Vi har nämligen köpt ett radhus,häftigt sådant men det behövs en makeover! Jag har svårt för målad väv även om det är lätt och torka av och måla om...och du kommer att kanske smälla av,men det är korkoplast på golven!! utan i vardagsrummet där det är mosaik parkett! det skall vi behålla. I köket skall vi läggar gummigolv,artigo ett grått sådant med vita luckor...och resten antagligen parkett! ojoj det är mycket att göra..
Jag är så tacksam över dina svar! Du har hjälpt oss massor
Haha det går knappt,tro mig jag och min man hade sånt i vardagsrummet och vi fick med slipmaskin slipa bort det annars går det inte.
Att bredspackla som många säger ser inte klokt ut efteråt så mitt råd är att SLIPA!
LYCKA TILL!
Jag hade hjälp av ett proffs (20år i branchen) som tappetserar och målar. Han var med och spacklade alltihop och sedan slipade vi ner. --> Sen måla.
I mitt fall så var det tydligen bäst att göra så. Jag frågade inte om alternativ då han hade bra koll och jag noll.
Det var så lite.Hoppas det blir bra.Det är otoligt kul att fixa till hemmet.Själv har jag en mycket gammal smak.Älskar gammla torp från 17/1800 talet.Gammelsvenska tapeter o gammalt trägolv.Men smaken är ju olika,o det är ju tur.Mina döttrar älskar det supermoderna...Ingen lätt kombination.Men jag förstår dej om dessa vävtapeter.Dom är grymma....Jag håller tummarna för er att äterställaren blir ett bra val.För den är enkel att taptsera med.O vill ni sen sätta på supersläta tapeter blir det hur fint som helst.Fondvägg kanske ni är sugna på att ha nåt rum.Det är läckert.
Det blev visst många stavfel,men hoppas att du förstår vad jag skrivit....
Åh, jag kanske kan få hoppa in med en liten fråga till experten
Jag har köpt ett gammalt dagis och där är det massor med vävtapet. På de flesta ställen är det dock bredspacklat men nun har vi beslutat oss för att ta ner en "fuskpanel" och därbakom var det ju vävtapet kvar. Jag drog helt enkelt bort hela tapeten. Kom av i stora stycken. Kvar blev små fläckar av färgen som väven blev målad med.
Nu till frågan: Ska jag köpa den där täcktapeten 10 kvm för 249 kr eller räcker d et med att slipa skiten?
Vad härligt det lät...Vi hade tänkt att bygga ett hus med så mycket "miljövänligt"som det bara går.Solpanel...vedspis...odla lite gröt själva... Funkisvillor är den absolut bästa planlagda hus som gjorts.Nu i nya byggtidningar,ser man då en ny variant av funkis..Läckert Planlösningen gillar jag skarpt,Stora ytor m.m. Det låter mycket luftigt o ljust med vitt o dessa bruna tillbehör.Snyggt!
Hej Vombell... Är tapeten kvar med färg på dessa fläckar,så slipa till det.För är det en förstor höjdnivå,syns det om du så sätter på en super tjóck åeterställare.Och är det färg o tapet kvar,så kan det lossna,om du sätter klister på väggen(den är ju vattenbaserad)o då fäster ju inte återställaren som den ska.Så slipa till det,eller möjligen dänk lite vatten på fläckarna(om det är tapet o färg)så lossnar det sista.Är det bara färg kvar på väggarna,bör det räcka om du slipar lite på det,för ev.nivåskillnader.Ska du sen tapetsera,så grunda gärna med en vit tak eller väggfärg,så underlaget är gämt.Lycka till
Jo du Norah...här är familjen raggsock....hihihi
Alltså tapeten (eller väven) är ju helt borta. Det är bara själva gipsskivorna kvar. Det finns små små färgfläckar kvar som måste gått igenom väven.
Då ska det inte vara några problem att måla eller tapetsera det,om det bara är lite färg kvar.Men ska ni tapetera det så rek.jag att ha ett gämt underlag,så det inte blir fläckigt på tapeten.
Du Norah....Jag skrev i din gästbok.Om ett alternativ till.Renoveringsgips.....Men då måste ni spackla o sätta väv i kanter o hörn....Jag är inte van att skriva,det tar tid.Hi HI...Jag pratar hela dagarna om det,men jag tror att hjag fått med det mesta här.
Vi la över easy cover, en slät papp, som underlag sedan tapetserade vi på. Hur bra som helst! Finns på byggvaruhus.
Hej
Vi håller på att renovera hemma vi har gammal väv tapet som är målad. Vi provade easy cover, men när vi satte på klistret började det lossna tapetbitar, så vi skrapade och tog bort, så satte vi upp en våd ocg det blev katastrof, ojämnheterna lyser igenom (förstor nivåskillnad). Så i helgen blir det till att montera renoveringsgips
Hej!
Vi renoverar just nu och det sitter glasfiberväv på de flesta väggar. Vi har provat att riva ner väven, slipa bort limmet och ta bort gammal tapet som sitter löst. Sedan har vi spacklat igen hål och slipat väggen jämn för hand. Nu ska vi sätta upp tapeten. Får se hur det blir, blir det bra så gör vi samma sak i de andra rummen.