• Minime76

Svårt att ta djupa andetag

Är det någon mer än jag som har problem emellanåt att ta djupa andetag? Det är jobbigast på kvällen och det stressar mig, vilket så klart gör att jag får ännu svårare att andas djupt. Har fått reda på att det inte är något farligt, lite fysiologisk för att kroppen förändras men framförallt är det för att man blir just stressad och orolig. Vill bara se om det finns någon mer som jag...

• Svar på tråden Svårt att ta djupa andetag
  • Jen84

jag vet precis hur det är. Upplever samma... det hör till, även fast det är obehagligt.

• scilent E

fick så igår just som vi skulle gå in på ICA, gjorde så ont, ganska högt upp på magen. Kunde absolut inte ta ett djupt andetag. Jätteskrämmande, höll på att börja lipa. Blir så ibland och det känns ganska obehagligt!

• momtotwins

Precis så känns det för mej också! Man blir lite panikslagen när man inte kan få luft! Men det har ju sin förklaring så det är väl bara att härda ut....det löser sej ju inom några månader!

• Minime76

I vilken vecka är ni? Jag är bara i vecka 14 och trodde detta enbart skulle kännas mot slutet. Visst är det jobbigt? O stressande!! =(
    Hoppas vi alla mår bättre snart!

• Husmusen8

Har ett liknande problem, kan ta djupa andetag men det känns som det inte är tillräckligt med syre i luften jag andas in. Brukar komma på kvällarna när jag ska sova. Jobbigt.

• Minxy

Har samma problem. Eftersom det känns som om man inte får tillräckligt med syre så slutar det med att man sitter och gäspar i ett tappert försök till större syreintag. Måste ju se dumt ut...som om man tycker att allt omkring är uuuurtråkigt *s*

Gravid i vecka 18!
  • Mariamor

Jag tror inte ni ska oroa er även om det är lite obehagligt med den känslan. Livmodern trycker på och belastar såväl våra organ och den tunga magen vår hållning. Jag upplevde under första och upplever samma som er just nu. Det lättar om man försöker hålla ryggen rak, axlarna lite bakåt (bekvämt), slappna av, släppa ner axlarna, andas in några lugna andetag (ej forcerade).
    Ligger man i sängen brukar det hjälpa att lägga en kudde framför dig att vila armen på (om du ligger på sidan) så att din bröstkorg blir mer "öppen" och lungerna lättare fylls med luft.

Hoppas någon kan få hjälp av mina små tips.
    Kramar och ta det lungt, ingen fara!

Svar på tråden Svårt att ta djupa andetag