• Karedo

Kavatskor och storlekar? HJÄLP!

Idag köpte jag ett par kavatskor (höst/vinter) till min lilla tjej.

Hennes fot är 12cm lång och jag köpte strl 20 med ett innermått på 13.5cm.

Köpte jag rätt strl, eller skulle jag ha tagit strl 21 med ett innermått på 14.2cm?

Altså 1.5cm för stort eller 2.2cm?

Hon går inte än..

Jag tänkte att hon ska börja använda de ganska snart, är ju inte så varmt längre.

Tacksam för svar snarast så jag vet om jag ska byta dem..

• Svar på tråden Kavatskor och storlekar? HJÄLP!
  • SaraoAlbin

Tycker det låter som du köpt rätt storlek. Inte bra om de är förstora heller. De behöver bra på fötterna när de skall lära sig gå de små liven

• miniGrynet

Ska dom användas hela vintern hade jag valt de större skorna, vinterkängor ska helst ha 2 cm kvar.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • LillaÄrtan

Min skoaffär säger att mans ka ha en sko som är ca. 2cm större änn foten iom att man har en tjocksocka i den också. Och såklart lite växtmån. Jag skulle nog ta den 2,2cm större.. Iom att hon inte går änn heller, så kan det ju vara bra att ha en sko hon kan ha hela vintern?

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • miniGrynet

Vi köpte vinterskor nu i veckan, och då valde säljaren de skor som var 2,3 cm större än hennes fötter är nu, istället för de som var 1,8 cm större.

Men det beror ju mycket på när dom ska börja användas, hur länge dom ska användas osv.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • FrökenKanSjälv

Vinterstövlar ska ju vara 2 cm större än fötterna (om de inte har ändrat rekommendationerna på senaste åren) för att det ska rymmas varma strumpor. Men å andra sidan så blir det ju ännu svårare att gå när skorna är så stora och man precis håller på att lära sig gå. Men å tredje sidan så växer de så fort i den åldern. Men å fjärde sidan kanske du skulle köpa ett par billigare skor/kängor just nu och sedan investera i ett par dyra när hon faktiskt börjar gå för då kanske fötterna har vuxit.

Många synpunkter men inget bra råd.

• Lotto

Har inget råd men samma fråga... Ska man satsa på ett par lära-gå skor redan nu, innan de går (men reser sig upp mot allt) eller ska man vänta tills de faktiskt går, annars kanske de fina (dyra) lära-gå skorna är för små när det väl är dags? TS, hur tänker du?

• Lotto

TS, vilka köpte du förresten? Höst/vinter skrev du, är de fodrade då?

• Karedo

Lotto:
    De jag köpt är fodrade, byter strl idag till strl 21..
    Hade ett par lära gå skor innan som inte var fodrade de var i strl 19 men de var lagom då ca 1.5cm större.(i våras/sommras)

Jag tänker som så att lära gå skorna inte får vara för klumpiga när de ska lära sig.
    Och i vinterskorna så ska det få plats ett par tjockare strumpor.
    De säger ju att Höst/vinterskor ska vara 1.5-2cm större och vår/sommarskor ska var 1-1,5cm större (har jag läst mig till nu )

Lätt att vara efterklok, varför köpte man inte strl 21 direkt. De kostar ju ändå en hel del..

Kanske inte svar på dina frågor men nästan

• Sannis81

Jag var inne igår för att handla ett par kavat skor till min dotter och dom är 1,5 cm större än hennes fot. De sa att över 2 cm skall dom inte vara, då blir dom för stora och barnens fötter växer inte så fort på en säsong. Hennes fot var oxå 12 cm och skon 13,5, helt perfekta, men alla väljer vi olika..

• Gurkburken

Om det är vinterkängan (vilket jag gissar med tanke på måtten) så skulle jag välja den större, dvs stl 21. Din tjej är så pass liten (antar jag) att fötterna kommer växa en del innan hon kommer börja gå i dem.

Det finns en höstkänga också som är lite extra fodrad så det var därför jag blev lite förvirrad ang. höst/vinter ;)

Till min kille som är drygt 11 månader använder vi raggsockar/tossor innan han börjar gå (det brukar dessutom dröja ett tag från det att de tar sina första steg inomhus tills dess att de börjar knalla utomhus).
    Skor känns bara klumpigt när de inte behövs.

• Miss Snö

Jag var på skoaffär i dag där sa hon att det skulle vara 1,5 cm större på vinter skor till min som på 8 månader

• jela1982

min dotters fot är 12,5cm och hon går jag köpte stl 21 på både kavat kängan och kavat stöveln.

Svar på tråden Kavatskor och storlekar? HJÄLP!