• Anonym (aggro)

Jag slår min man!! Hjälp snälla!

Jag har ett helt hemskt problem. Jag har ett fruktansvärt humör och alldeles för lite självkontroll. Idag sa min man, som har jobbat kväll 4 dagar den här veckan, att han ville åka till en annan stad två timmar bort för att gå på en fest med några kompisar imorgon. Jag själv är sjuk och han visste att jag inte skulle vilja följa med. Jag blev inte bara arg, utan helt förstörd. Det värsta var att han sa att han inte ens hade tänkt berätta det för mig förens imorgon!!! När han redan hade tackat ja! Och han jobbar natt ikväll och hela förmiddagen imorgon. Jag blev helt till mig och verkligen slog och sparkade honom medans jag skrek av ilska och grät av sorg. Det här låter verkligen inte som min man... han är ingen som vanligtvis sätter nått annat framför mig. Det låter däremot som jag. Jag slår verkligen min man. Inte så att han tar skada av det, han är ju mycket starkare än mig, och han brukar skratta när jag gör det, men jag mår så dåligt av det! Jag vill verkligen inte slå min man! Jag älskar ju honom över allt annat och jag är inte okej med mitt betende! Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag slår min man!! Hjälp snälla!
  • Fru U

Söka hjälp så att du får prata med någon som kan hjälpa dig hitta bättre sätt att hantera din ilska och frustration

Vet inte om det finns särskilda läkare/terapeuter som sysslar med "anger management" men annars går det nog bra med vilken bra psykoterapeut som helst

Live and let live
  • Anonym (aggro)

Jag tänker tyvärr inte gå till en psykoterapeft. Dels har vi inte råd, sen har jag dålig erfarenhet av såna. Min man tycker inte heller om såna och skulle inte låta mig gå till en. =(

• Anonym (aggro)

Jag är jätteledsen. Jag har aldrig varit såhär förut i mitt liv... innan vi träffades. Jag förlorar bara kontrollen. Ingen som har tips på hur jag kan göra/tänka när jag är påväg att bli psyko...?

• Thezz mamma till två

Jadu, du fick ett råd som du inte tänker ta och jag ser ingen annan väg att gå.

ღ Matteus 25/1-06 ღ Tilde 13/4-07 ღ
  • Anonym (aggro)

Nu låter det som att jag verkligen har psykiska problem. Jag blir bara så himla ledsen att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Men fan så störd är jag inte. Hade jag tyckt att jag behövt gå till en psykläkare hade jag väl gjort det och inte bett om hjälp här. Verkar inte finnas nån annan som är som jag. Jag kanske är ett psykfall som borde låsas in... nu blev man ju mindre deppig än man redan var :(

• Anonym (aggro)

Dessutom har jag inga rättigheter i det här landet (bor i min mans hemland) och skulle under inga omständigheter få gratis psykvård. Och som sagt dom är inte billiga... måste väl finnas nån slags självhjälp därute?!

• Anonym

Jag slog mitt x... inte mkt men en och annan bitch-slap, och kände mig precis som du, värdelös och hemsk, en sämre människa helt enkelt.

Nu ett år senare förstår jag att han själv triggade igg mig. Inte för att det fortf är ok att slåss, men min pv visste precis vad han gjorde när han triggade mig till vansinnets rand, för att jag sedan skulle ex ge honom en örfil och vara tvungen att be om ursäkt. Han gillade det moraliska övertaget, helt enkelt.

Givetvis går inte detta resonemang att applicera på om du eller jag skulle slagits med tillhyggen eller verkligen tillfogat skada (mer än känslomässig)...
    Mitt råd är att fundera på vad han gör för att trigga igg dig (mitt x brukade tex ignorera mig i dagar i streck när jag berättade om ngt som betydde ngt för mig) och prata med honom om det. Funkar inte det- byt karl!
    Jag är övertygad om att jag aldrig kommer att slå till en pv igen, någonsin.

• Golde

När du känner att du håller på att tappa kontrollen, kan du gå till ett annat rum och andas djupt och tänka på nåt positivt?

• Anonym (aggro)

Min man är verkligen underbar och skulle aldrig provocera mig till viljes. Det hjälper iofs inte att han skrattar när jag slåss, då blir jag arg för det känns som att han inte tar mig på alvar, vilket han inte gör när jag inte pratar som en vettig människa... Jag har bara blivit så känslig och börjar storgråta för ett barn när jag är lesden och slåss när jag är arg... Inte jättehårt, men jag tappar bara kontrollen. Min syster är dock likadan, hon var så sen vi var små men aldrig jag, och jag vill verkligen inte bli som henne! På nått sätt måste jag bara få tillbaka tron på mig själv att jag är bättre än att sjunka till ett barns nivå och slåss... vet bara inte riktigt vart jag ska börja... det här känns totalt som MITT problem och inte VÅRT. Jag har pratat om att jag skulle behöva terapi förut men min man säger bara att det inte är så farligt och att vi kan lösa det tillsammans... men så händer det ingen. En liten sak och så bryter jag samman. :(

• Anonym

Låter som om du kanske är deprimerad?
    Kan det hjälpa med tex prozac? Eller att byta p-pillersort?
    Ibland beror humöret så MYCKET på såna saker...

• Anonym

man behöver ju inte vara psyksjuk som du sa för att prata med en kurator eller terapeut...finns nåt som heter KBT (kongnitiv beteende terapi)altså man lär sig olika strategier att ta till när man tex blir så arg så man vill slå nån...kan vara ett tips...

• Anonym (aggro)

Tack ni som svarat. Det känns jättemycket bättre att få tips så det känns att man kan försöka något i alla fall och inte bara gå här och tappa kontrollen!

Jag får nog googla KBT =).

Nog är jag deprimerad. Tror inte anidepresiva är så bra, men jag är i väldigt lite kontroll över mitt liv just nu. Var vi bor, jobb osv eftersom vi inte har några pengar eller bostad. Jag kanske måste känna att jag är i kontroll över omständigheterna för att känna kontroll över mig själv? För det känns lite som jag är min mans "sidekick" just nu. Vi bor hos hans föräldrar :S. Får väl helt enkelt försöka att få tag i mitt liv igen! Men det är svårt. :(

• Anonym (Fundera)

Din ilska (brist på självkontroll)beror säkert på att du är missnöjd med ditt liv just nu. Att du har problem med boende, jobb och pengar osv. Det är tur att du kan släppa ut din frustration och ilska på något sätt! Annars skulle du må ännu sämre.

Försök att tänka ut vad du/ni kan göra rent praktiskt för att du ska trivas bättre. Du kanske vantrivs i det nya landet? Gör vad som krävs för att du ska må bättre! Du visar tydliga signaler på att du mår dåligt. Jag tror att dina yttre omständigheter spelar en stor roll.

• Anonym

ts
    du är inne i en ond cirkel, han skrattar när du sparkar
    säger du , är det inte det som gör ondast,
    han skrattar fast att du faktiskt mår dåligt,
    du/ni skulle må bäst utav att du pratar med ngn proffesionell
    han kan inte förbjuda dig att gå,
    det bestämmer DU.
    Om du vill må bättre behöver du prata om hur du skall hantera
    alla dina känlsor.

• Anonym (störd??)
    Anonym (aggro) skrev 2007-09-21 13:45:54 följande:
    Nu låter det som att jag verkligen har psykiska problem. Jag blir bara så himla ledsen att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Men fan så störd är jag inte. Hade jag tyckt att jag behövt gå till en psykläkare hade jag väl gjort det och inte bett om hjälp här. Verkar inte finnas nån annan som är som jag. Jag kanske är ett psykfall som borde låsas in... nu blev man ju mindre deppig än man redan var :(
    Man behöver inte vara störd för att gå till en psykolog.
    Jag har gått hos en regelbundet i 5 år.
    För att min ex make misshandlade mej psykoikt & det satte sina spår men jag är inte STÖRD för det utan mådde bara jävligt dåligt.
  • Anonym (T.a.)

Hej anonym! Vill säga att du inte är ensam har också slått min sambo och jag är inte en sån tjej som är en person som slår andra har aldrig varit sån innan häller men jag tror det är vanligare än man tror. Man är inte psykist störd för att man slår till nån för att man är lessen och upprörd. Men det är ju absolut inte bra att man gör så men bara man har dåligt samvete efteråt så vet man ju att man är frisk. SJälv har jag fått hjälp för att få prata ut om det. Man kan få jättebra hjälp, Kram till dig!

• Anonym (T.a)

Blev lite konstigt skrivet jag är inte en person som slår andra skulle det stå och har aldrig varit innan blir också lessen då jag slår till min sambo och han blir också lessen. Man kan må dåligt över saker i sitt liv som gör att man gör saker man inte vill. Allt går att prata ut om och få hjälp. *Lycka till kram*

• Anonym (...)

gå till psykologen via sjukhuset,,, eller vc det måste du väl ha råd till... efter 9 besök e de ju gratis eftersom att det blir högkostnadsskydd då ju

Svar på tråden Jag slår min man!! Hjälp snälla!