• flipperkulan

Gravid och flyga?

Är det något man ska undvika, kan det hända något med barnet?
    Om inte, när är det ok och inte?

• Svar på tråden Gravid och flyga?
  • sataya

jag flög i v. 13 det är vad jag hört ingen fara men jobbar man som flygvärdinna så får man en tjänst på marken istället men jag minns inte vad det var för.. kollat på flygbolagets hemsida?

• Manchester

Kolla med din barnmorska för säkerhets skull. Själv flög jag runt v. 20 och det var inga problem. Min mamma flög en hel del när hon väntade mig utan att något hände. Såvitt jag vet vill många flygbolag inte att man flyger efter en viss vecka, vet tyvärr inte vilken. Men det är väl mest för att de inte vill överraskas av en förlossning i luften. Men frånsett det tror jag alltså inte att det är några problem såvida du är frisk och graviditeten går bra.

• Kajsa79

flygbolagen har olika regler för inrikes och utrikesresor. kolla med flygbolaget! men farligt är det inte, det är väl mest att dom inte vill att man föder på planet... vi var på nya zeeland i våras, flög hem när jag var i v 13. Lång resa så jag använde stödstrumpor. jag har tidigare flugit mellan malmö-sthlm i 6:e månaden (minns ej exakt vecka)

• flipperkulan

Tack för era svar! Det är mest en fråga som dök upp. Är i bara i v 10 nu men vi har funderingar på att flyga till London eller Alicante i höst/vinter.

• AnneSophie

Jag har skrivit en del om detta eftersom frågan är såpass vanlig.
    Tidigare har man misstänkt att tryckskillnaden som uppstår vid start och landning skulle kunna påverka fostret och även öka risken för missfall. Men i dagsläget finns ingen forskning som talar för det.
    Varken karbintryck eller syrehalten i blodet på hög höjd påverkar fostret skadligt. Risken för att få missfall är störst fram till vecka 12. De har nästan alltid genetiska orsaker och inträffar oavsett vad kvinnan gör.

För kvinnor som har en okomplicerad graviditet och inte väntar tvillingar, haft blödningar eller andra komplikationer, är det säkert fram till vecka 32. Därefter ökar risken för tidiga värkar och andra komplikationer såsom blödningar.
    Däremot rekommenderas inte kvinnor som haft komplikationer i någon form, som kraftiga sammandragningar eller blödningar tidigt i graviditeten, att flyga. Inte heller sent i graviditeten eftersom det då finns en potentiell risk att föda för tidigt.

De flesta försäkringar gäller fram till vecka 28, efter det måste du teckna specialförsäkring. Flygbolagen har olika regler för hur långt in i graviditeten man får flyga, men normalt går det bra till vecka 32. Efter det så varierar det stort.

Att flyga som gravid 

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • 62a

Man får inte flyga efter vecka 26 för de flesta flygbolag. Jag flög 2 ggr under gravdiditeten, sista gången runt v 20. Stödstrumpor behövs för säkerhets skull.

• sara lois

Hej!
    Jag flög för 14 dagar sedan till London, var då i v 28. Inga problem alls.
    Det är precis som Manchester säger att flygbolaget helst vill undvika att det sker en förlossning på planet, i övrigt ärdet ingen fara att flyga när man är gravid.
    Däremot måste du kolla med ditt flygbolag vilken vecka du senast får flyga i, det varierar. Och när du uppnåt en viss vecka måste du ha ett intyg från barnmorskan om i vilken vecka du är.
    Lycka till!

BF 071119
  • AnneSophie
    62a skrev 2007-09-21 14:47:11 följande:
    Man får inte flyga efter vecka 26 för de flesta flygbolag. Jag flög 2 ggr under gravdiditeten, sista gången runt v 20. Stödstrumpor behövs för säkerhets skull.
    Jodå, fram till 28 är helt ok. Efter det krävs det läkarintyg hos en del flygbolag, men du får fortfarande flyga ett tag till.
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • 62a

OK, fel av mig, det var vecka 28. Kolla med just det flygbolag du ska resa med och självklart med din försäkring eftersom alla de stora försäkringsbolagen endast täcker kostnader upp till v 28 om ngt sker på destinationen.

• Kajsa79

+ att man får betala en ev nödlandning själv om den är orsakad av förlossningsstart. har hört att det kan kosta upp till 50 000 dollar på en utrikes-flygning så det kan ju vara värt att kolla med försäkringsbolaget

• flipperkulan

AnneSophie:

Tack så mycket för länken och informationen!

• Kornblume

Jag har flugit en hel del, bade langt och kort under bada mina graviditeter. Mitt senaste flyg gick hem till Berlin sa sent som vecka 34. Da hade jag varit i Sverige i tre veckor. Pa vägen till Sverige i v. 31 upplyste flygbolaget (easyjet) mig om att intyget fran läkare eller barnmorska fick vara högst en vecka gammal enligt deras policy. Sa det var bara att hitta en barnmorska eller läkare i Malmö mitt under sommarmanaderna (när alla hade semaster) som ville intyga att min graviditet förlöpt normalt sa langt. Det var verkligen en pärs!
    Till sist fanns det en barnmorska som förbarmade sig, men egentligen var det helt otroligt för alla andra som jag ringde till vägrade att träffa mig ens. Sa även om det inte star nagonstans sa fraga flygbolaget hur gammalt intyget far vara!

Svar på tråden Gravid och flyga?