• Swinghunny

Någon mer som har Chinese Crested Dog/Nakenhund?

Jag har två stycken underbara tikar
    Prixa och Tindra
    Vore kul att få se om flera här har kineser.
    Vi kanske kan hitta kullsyskon till våra små, utbyta tips osv.
    Välkommen!
    Hårt att leva , hårt att dö! Svårt att skita i meterdjup snö!
  • Svar på tråden Någon mer som har Chinese Crested Dog/Nakenhund?
  • Swinghunny
    Ofeliaa: Ja juste!

Förresten brukar ni få elaka blickar, höra folk viska/prata bakom ryggen på er och peka på era nakenfisar då de har KLÄDER? Jag har fått så mycket negativa kommentarer av folk som inte förstår att hundarna fryser och blir sjuka om de inte får ha kläder!

Blev faktiskt riktigt arg på en mamma en gång som kom med sina små barn ( ca 4 och 6 år gamla). Det var rätt kallt ute, vinter och lite snö på marken. Det blåste kyliga vindar. (Hundarna var rakade i ansiktet, så enligt mig såg dom ut som nakenhundar!) Till och med jag som hade varm jacka och halsduk frös!
    Mamman böjer sig ner och säger till barnen.
    "- Usch! Titta vad flickan har gjort med sina stackars hundar! Dom har kläder på sig! ELAK flicka! Så får ni INTE göra med Fido!"

Jag blev arg och vände mig om, såg att hon pekade och tittade mot mig ( så  det var ingen tvekan om att det var mig och mina hundar hon pratade om). Jag vände på klacken, gick mot henne och sa;
    "- Ursäkta! Vad är det som gör mig till en elak flicka? För det första så har jag kläder på mina hundar om JAG vill det! För det andra så har jag det inte för skojs skull! Jag klär på dem för att dom måste ha kläder! Annars blir de sjuka!"

"-Sjuka?! Vad löjlig du är! Hundar ska INTE ha kläder! Dom har ju päls! Det är bara sjuka ideér från människor som dig, som tycker att hundarna ska vara söta leksaker, som man kan klä på hur som helst! USCH säger jag bara! DJURPLÅGERI"

"-Vänta nu lite här! ( sa jag och blev mer och mer upprörd, för vem är hon att dömma mig?!)
    Jag är väl mer djurplågare om jag INTE klär på mina hundar då det är kallt ute?!"

"- Hundarna är inte skapta för att ha kläder! Dom klarar sig ändå!"

-"Bra! Klä då av dina barn! Då kan dom också gott gå nakna i snön om vintern! Dom är ju födda nakna, dom är inte skapta för kläder! Jag tänker fortsätta klä på mina hundar eftersom jag älskar dom och bryr mig om dom! Och INGEN ska kalla mig djurplågare! Har dom ingen päls som skyddar, är det klart att dom skall ha kläder, precis som du och jag, och dina barn!"

Slutdiskuterat! Jag orkade inte tjaffsa mer med idioten till kvinna! stackars barn! varit med om detta fenomen förut?
  • Ofeliaa

Nej det har jag inte varit med om än...

• Ofeliaa

Hoppar av nu och önskar er en riktigt godnatt.

• Hondjuret

hej hej!
    Nej jag har ingen, gillar hundar med päls, mycket päls! (Även om jag tycker att gosa med min vovves lilla rosa mage är underbart! )
    Jo, jag tänkte bara att jag var tvungen att höra mig om om en sak. SKK gick ju ut med en varning (?) till rasklubben (Chinese crested alltså) då det funnits personer som ANVÄNDER HÅRBORTTAGNINGSMEDEL på sina hundar! Har ni hört om dett sjuka? Är det utbrett?!
    Vill ni så kan jag försöka leta upp meddelandet, det ligger väl nånstans på SKKs hemsida.

• Fru Indosaurie
    Hondjuret skrev 2007-09-22 08:50:01 följande:
    hej hej!Nej jag har ingen, gillar hundar med päls, mycket päls! (Även om jag tycker att gosa med min vovves lilla rosa mage är underbart! )Jo, jag tänkte bara att jag var tvungen att höra mig om om en sak. SKK gick ju ut med en varning (?) till rasklubben (Chinese crested alltså) då det funnits personer som ANVÄNDER HÅRBORTTAGNINGSMEDEL på sina hundar! Har ni hört om dett sjuka? Är det utbrett?! Vill ni så kan jag försöka leta upp meddelandet, det ligger väl nånstans på SKKs hemsida.
    jag har inte läst det på skk men jag har hört talas om att det finns dom som gör det ja Gråter inför utställning och så eftersom att hunden ska vara så slät som det bara går.
    Jag skulle inte använda det på texas kan jag säga..
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Swinghunny
    Hondjuret skrev 2007-09-22 08:50:01 följande:
    hej hej!Nej jag har ingen, gillar hundar med päls, mycket päls! (Även om jag tycker att gosa med min vovves lilla rosa mage är underbart! )Jo, jag tänkte bara att jag var tvungen att höra mig om om en sak. SKK gick ju ut med en varning (?) till rasklubben (Chinese crested alltså) då det funnits personer som ANVÄNDER HÅRBORTTAGNINGSMEDEL på sina hundar! Har ni hört om dett sjuka? Är det utbrett?! Vill ni så kan jag försöka leta upp meddelandet, det ligger väl nånstans på SKKs hemsida.
    Ja det har jag hört!  Och jag tycker att det är att gå för långt! Vissa VAXAR även sina hundar! Jag använder endast rakhyvel och hårtrimmer. Mina hundar lider inte av det. Men att vaxa och använda hårborttagningsmedel skulle jag aldrig göra!
  • Ofeliaa

Jag använder inte ens rakhyvel utan endast en trimmer som tar bort det värsta, jag hör till dom som aldrig skulle raka min hund.
    Var på utställning i V-ås i somrast där tar en kvinna fram en rakhyvel och börjar torr raka sin hund innan hon skulle in i ringen, vart finns SKK då? Inte där o kollar iaf.
    Sedan försvinner ett par bakom tälten och sprayar sin hund med något så att hunden blänker, det är inte riktigt klokt hur dom håller på, när får hunden bara vara just hund och inte en produkt som ger status?
    Jo jag har hört många skrämmande ex på hårborttagningsmedel osv...
    Sedan när man köper en nakenfis så tycker jag även att det är falskmarknadsföring, man köper en naken och kanske får ett hårmonster efter någon vecka, varför kan man inte visa dom först hur dom ser ut med hår sedan utan?
    JAg har iaf valt att hålla mig utanför SKK och jag vet att det finns många oseriösa uppfödare även inom SKK....tyvärr.
    Kolla bara detta med PRA, hur många är seriösa när det gäller det?

• Swinghunny
    Ofeliaa: Torrraka tycker jag är helt fel! Jag använder alltid raklödder eller rikligt med mild tvål när jag rakar med hyvel!  ( rakar dock sällan med hyvel, använder mest trimmer då den tar relativt nära ändå!) 
  • Ofeliaa

Swinghunny...
    Jo nog är det bättre att ta lödder eller något annat men det blir liksom en hysteri tycker jag med allt, att få visa upp sin perfekta hund som då kanske ha ett taskit psyke ist..
    Men det är tur att vi alla är olika

• Swinghunny
    Ofeliaa: Jag tycker iofs att det är lite fel att hålla på och raka för utställning.
    Men på utställning skall hundarna ha massor med crest på huvud, tassar och längst ut på svansen, men absolut inte ett enda hårstrå mer p åresten av kroppen! Det är ju knappt någon hund som ser ut så!? ( Det är iallafall det domarna går efter). MEN egentligen från början så är det så att hundarna ska ha "lagom" crest på huvudet. Lite svårt att förklara här hur mkt lagom är dock...
     Domarna dömmer alltså egentligen helt fel, enligt vad jag har fått höra.    Men jag tycker att SKK har så konstiga regler för allt. Som det här med Schäferhundar tex, att de skall ha sluttande bakdel, så extremt mkt att de lider av det och måste avlivas!

varför ska allt gå ut på att plåga djuren för?  Det kanske inte är så, men det känns som det! Det gäller ju inte bara hundar, men även katter och säkert andra djur också!
  • Ofeliaa

Swinghunny...

Jo jag håller med dig titta bara hur Perser katten ser ut idag...fruktansvärt.

• Swinghunny

Ofeliaa: Exakt!  Det är så hemskt! Att det har fått gå så långt!! Usch Stackars djur!  Och folk kallar MIG djurplågare som har kläder på mina hundar! jisses!

• Swinghunny
    Fru Indosaurie skrev 2007-09-23 08:02:54 följande:
    texas har lagom mkt crest
    lagom mycket.. *ler* enligt dommare på utställningarna eller så som det egentligen skall vara?   Prixa har vad domarna tycker är fint ( mkt), och Tindra har egentligen PERFEKT ( men det tycker ju inte domarna, som föredrar den lååååånga fiiiina cresten.)  Tyvärr är det ju så att de flesta hundarna med lång vacker crest, är riktiga hårmonster! Tindra behöver bara rakas i ansiktet, sen har hon nått enstaka hårstrå på ryggen som knappt syns!
  • englaa

kul att det diskuteras rakning :)

Jag har ett litet hårmonster.. som jag i böjan rakade flitigt! (med trimmer)
    Hon hade ofta finnig hy, hon skar upp sej i skogen o stötte hon emot en brännässla såg hon ut som en prickig korv.

Nu är hon ett riktigt hårmonster, låter hennes lilla hår(som är ganska mycket få vara kvar)
    Ser ingen vits i att raka henne,.,. (hon går ej att ställa pga underbett)
    Många kinesägare gapar, ungefär som att kinesen skulle vara misskött för att den är orakad! Men hallå. Det är så här hon ser ut. Och hon får bättre hy o den lilla pälsen hon har skyddar faktiskt visst lite grann, inte mot kyla, men mot små kvistar o småkryp o brännässlor. Klart att hon ser "snyggare ut"  när hon är rakad o inoljad!
    Men för mej är hoon världens goooaste sötaste, fast hon är orakad å ett hårmonster! ;)

Sen får folk säga vad de vill..
    Jag tänker inte känna mej skamsen o dålig för att jag inte rakar min kines, det gjorde jag innan..

Sen tycker jag inte att man ska raka inför utställning heller,.,. låt de sanna true hairless vinna! (om då cresten skulle duga..)

Tänk va kul att gå på en utställning där kineserna bara blivit genomkammade....
    Kul att se skillnaden på behåringen...

BF 071007
  • Swinghunny
    englaa: Visst är dom gudomligt vackra då dom är rakade, MEN dom är även väldigt fina när dom är små hårmonster!!

Jag rakar inte alltid mina, låter det växa ut, och dom får vara orakade ett tag, sen rakar jag igen. Men på vintern får dom behålla pälsen, eftersom den skyddar iallafall lite mot kylan!
  • Ofeliaa
    englaa skrev 2007-09-23 16:03:25 följande:
    kul att det diskuteras rakning :)Jag har ett litet hårmonster.. som jag i böjan rakade flitigt! (med trimmer)Hon hade ofta finnig hy, hon skar upp sej i skogen o stötte hon emot en brännässla såg hon ut som en prickig korv.Nu är hon ett riktigt hårmonster, låter hennes lilla hår(som är ganska mycket få vara kvar)Ser ingen vits i att raka henne,.,. (hon går ej att ställa pga underbett) Många kinesägare gapar, ungefär som att kinesen skulle vara misskött för att den är orakad! Men hallå. Det är så här hon ser ut. Och hon får bättre hy o den lilla pälsen hon har skyddar faktiskt visst lite grann, inte mot kyla, men mot små kvistar o småkryp o brännässlor. Klart att hon ser "snyggare ut"  när hon är rakad o inoljad! Men för mej är hoon världens goooaste sötaste, fast hon är orakad å ett hårmonster! ;)Sen får folk säga vad de vill..Jag tänker inte känna mej skamsen o dålig för att jag inte rakar min kines, det gjorde jag innan..Sen tycker jag inte att man ska raka inför utställning heller,.,. låt de sanna true hairless vinna! (om då cresten skulle duga..)Tänk va kul att gå på en utställning där kineserna bara blivit genomkammade....Kul att se skillnaden på behåringen...
    Mycket bra skrivet!!!!
  • Ofeliaa
    Swinghunny skrev 2007-09-22 23:28:58 följande:
    Ofeliaa: Jag tycker iofs att det är lite fel att hålla på och raka för utställning. Men på utställning skall hundarna ha massor med crest på huvud, tassar och längst ut på svansen, men absolut inte ett enda hårstrå mer p åresten av kroppen! Det är ju knappt någon hund som ser ut så!? ( Det är iallafall det domarna går efter). MEN egentligen från början så är det så att hundarna ska ha "lagom" crest på huvudet. Lite svårt att förklara här hur mkt lagom är dock... Domarna dömmer alltså egentligen helt fel, enligt vad jag har fått höra.    Men jag tycker att SKK har så konstiga regler för allt. Som det här med Schäferhundar tex, att de skall ha sluttande bakdel, så extremt mkt att de lider av det och måste avlivas!varför ska allt gå ut på att plåga djuren för?  Det kanske inte är så, men det känns som det! Det gäller ju inte bara hundar, men även katter och säkert andra djur också!
    Ja sedan en till sak...
    Nakenheten är väl en defekt som vi sedan avlar på...
    Nja det är vad jag har hört iaf , kanske jag har fel.
    Sedan när det gäller rakning så är väl det emot dopingreglementet?
  • Swinghunny
    Ofeliaa: Ja, nakenheten är en "defekt" som vi avlar på. Emot dopingreglementet? Det tror jag inte?  Då skulle ju i stort sett ALLA som ställer ut sina nakenhundar diskas för doping?
    Life is like a rollercoaster!
Svar på tråden Någon mer som har Chinese Crested Dog/Nakenhund?