• Saaran

Hamburgare i ugn.. hjälp!

har gjort iordning en hamburgersmet nu.. I vanliga fall steker jag dom men eftersom dom alltid ramlar isär tänkte jag steka dom i ugn.. Hur går man till väga då? temperatur, tid och ska man vända på dem?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hamburgare i ugn.. hjälp!
  • LIKO

Har aldrig testat själv, men pröva ca 175-200 grader. På bakplåtspapper. Behövs kke vändas en gång. Mitt i ugnen. Så skulle jag testa.

• BlueYee

Vad har du i smeten då? eftersom dom ramlar isär, som du uttrycker det :)

• Saaran

Det vanliga som i köttbullar. ägg.ströbröd.mjölk kryddor lök.

• BlueYee

Ja då borde dom ju hålla i hop. Har du inte för lite i då?? Inte för jag tror att du är en dålig kock  hihi :)

• Grabbo

Hoppa över löken el skär dom bitarna riktigt små. Löken kan du annars steka vid sidan om. De är nog boven i det här.

Annars vettefan hur du gör fel

Har du provat att lägga ner köttfärsen i en rund plastbytta och pressa nedåt med något verktyg? Du lägger alltså i så du får 1cm jämt och en diameter på knappt 10cm. De flesta runda byttorna för infrysning brukar vara i den storleken.

• Grabbo

...glömde skriva att man då får jämna kanter på biffarna för det är under stekning som de ibland kan ramla sönder.

Aja, lycka till!

• norgesessan

han kocken på tv4, pelle eller vad han nu heter, hadde i lökpulver istället för lök..sen skal man bearbeta degen så den håller ihop..
    Vi har en hamburgerpressare, jättebra..man lägger lite smät på en tallrig/skärbräda, sen sätter man pressaren over, och trycker ner, så den pressas ner mot brädan, och ut mot kanterna..sen är det en perfekt hamburgare..

• Kristall V

som sagt...skippa löken eller kör den i en matberedare tills den blir mos om du vill blanda i det i köttfärsen, så kan du också ha i extra ägg....äggen binder ihop smeten bra.

Detta oavsett om du steker eller gör i ugn.

Svar på tråden Hamburgare i ugn.. hjälp!