• Piff och Puff

Svullen efter äggplock, normalt?

Hej, gjorde mitt första äggplock i torsdags. Hade lite ont efteråt men klarat mig med vanliga smärtstillande. Mår mycket bättre idag, men har fortfarande lite ont. Däremot tycker jag att jag är väldigt svullen i magen nu på kvällen. Mycket mer svullen än igår. Är det vanligt?

Jag fick ut 20 ägg. Har antalet någon betydelse relaterat till hur svullen mar blir. Hur lång tid tar det innan det går över?

Hur har det varit för er andra? Tacksam för svar./M.

• Svar på tråden Svullen efter äggplock, normalt?
  • fågelblå

Vilken fin skörd! Grattis!

Det är helt normalt att vara svullen efter äggplock och efter att ha producerat så många ägg som du gjorde så är det inte alls konstigt.

Jag fick 16 ägg i måndags och blev mer och mer svullen för var dag som gick efteråt. Blev rädd att det var överstimulering på gång men det visade sig vara falskt alarm. Det var bara äggstockarna som var uppsvällda efter mängden ägg och de tryckte i sin tur på inre organen inklusive tarmarna som gjorde magen ännu mer uppsvälld eftersom det blev dålig passage.

Det är alltså helt normalt men om du ändå är orolig eller får mer ont så kan det ju vara bra och låta en läkare ta sig en titt. Lycka till!

• Piff och Puff

Fågelblå, tack för ditt svar. Det var en bra förklaring. Jag har faktiskt nästan inte alls ont i dag, vilket är skönt. Men är fortfarande ganska svullen dock. Å andra sidan har det ju faktiskt inte gått så lång tid. Jag läste någonstans att 2 och 3 dagen kan vara värst, eller var det någon som sa det?

Hur mår du nu, har det lagt sig?

• fågelblå

Skönt att det känns bättre!

Du har rätt dag 2 eller 3 brukar vara värst, det påstod min läkare iallafall och det stämde bra in på mig.

Tack, själv mår jag ganska bra. Har ont efter ET men det känns annorlunda. Svullnaden har gått ner men magen ser fortfarande tjockare ut än vanligt så det är nog inte helt bra än. Har för mig att det kan kännas ganska uppsvällt i en hel vecka efteråt.

• Joboli

Efter att man plockat och sugit ut alla äggblåsor så fyller de på sig igen med vätska från kroppen. det är jätte viktigt att dricka mycket, annars kan man få riktigt ont. Man kan vara svälld i några dagar (olika från person till person) och det brukar synas mer framåt kvällen. Kram

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Piff och Puff

Leijonhjärta, ja visst är det mycket värre på kvällen. Jag är fortfarande rätt svullen, men det känns kanske lite bättre. Förr eller senare ger det väl sig.

• Sofia71

...vad skönt att jag hittade denna tråden. ÄP igår; 15 ägg från min enda äggstock. Öm igår men inte helt farligt. Idag känner jag mig väldigt uppblåst och magen är öm om man trycker på den. Ska till gyn imorgon för ET och då antar jag att hon kollar med VUL om allt ser ok ut...

• Joboli
    Piff och Puff skrev 2007-09-22 04:53:09 följande:
    Jag fick ut 20 ägg. Har antalet någon betydelse relaterat till hur svullen mar blir. Tacksam för svar./M.
    Äggantalet har en viss betydelse. Men i själva verket ska du se till hur många äggblåsor som punkterats.

Har du fått ut 20 ägg, så har det med största sannolikhet punkteras några fler blåsor. Alla innehåller inte ägg. Men visst finns det de som har 10 äggblåsor och 10 ägg, men jag hör inte till dem.

Jag har alltid blivit plockad på över 25 blåsor men bara haft 4 ägg, resten tomma. Så även om jag bara fick ut 4 ägg, så blev jag lika svullen och hade lika ont som den som fått ut 25 ägg. Det är ju blåsorna som fyller på sig själva efter ingreppet, därav svullnaden och smärtan.

Kram
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Piff och Puff

Jo jag har förstått det. Jag hade 32 äggblåsor. Så det är klart att det blir svullet....För övrigt...fortfarande svullen

• Sofia71

Piff och Puff: Antar att ni gjort ett ET? Sa gyn någonting då hon kollade med VUL (utgår från att de gör ett VUL vid återförandet?)?

• Piff och Puff

Sofia71, nä de sa att det var normalt. Det är det säkert också, men jag är fortfarande väldigt svullen. Inga byxor passar. Jätte jobbigt på lunchen när man liksom måste knäppa upp byxorna när man sätter sig ned.

• Piff och Puff

Är det någon som provat urindrivande teer eler liknande? Eller ska man inte göra det?

• Sofia71

Piff och Puff: Frågade gyn idag och hon sa, precis som din, att det är helt i sin ordning och att det beror på att allting blivit omkringflyttat där inne då äggstocken blivit större och fortfarande är stor. Vaggisarna påverkar tydligen tarmarna en hel del också så att det kan vara svårt att gå på toa, och då blir man ju ännu mer "stoppad"... Tror inte att ngt urindrivande hjälper när det verkar vara vårt inre som är lite hullerombuller!

Svar på tråden Svullen efter äggplock, normalt?