• Empan81

*Då tjejer vill jag vet avad som är det mest

Då tjejer vill jag vet avad som är det mest nödvändiga att ha till skötbord och medicinskåp nu när den lille kommer.....Tänkte ta mig en liten shoppingtur till Apoteket nämligen. Tips o ideer???

• Svar på tråden *Då tjejer vill jag vet avad som är det mest
  • Angel74

Inotyol salva, barnolja, till dig bindor om du ska amma kanske du ska kolla i den hyllan oxå

• Nina77

Alvedon supp
    Inotyol

Det är det som är viktigast här, som jag kommer på just nu iaf.
    Tops, storpack ICAs "torra" tvättlappar (mjuka) o puder kan du köpa på affärn men jag ska klura lite till o kommer med flera tips om jag kommer på nåt

• Nina77

Febertermometer om ni inte redan har en, vi har en vanlig som man stoppar upp i rumpan

• Malin K F

Min kompis arbetar på apotek som receptarie och hon säger att man ska inte använda inotyol frö den är cancer framkallande, den ska tydligen innhålla tjära.

Jobbar på dagis, där vi har använt den men vågar inte använda den längre! Använder silon istället!

• Ananak

säg nått som inte är cancerframkallande.. solen, avgaser, röka etc etc.....

inget påhopp Malin K F!! =)

• Angel74

Malin K F
    och ändå får dom sälja den???

• lilla my2

Jag använder inte inityol, tycker den är för kladdig och grötig och jag tycker inte den är så bra ( arbetar som förskollärare)

Dactacort är ett hett tips för röda rumpor, underbar!!!!

Sen tycker jag du ska köpa minifom så att du har hemma om tösen får ont i magen!!

• Jussan

Jag kan varmt rekommendera Weledas bebis-produkter med Kalendula (ringblomma). Deras salva var det enda som funkade på min äldstas röda rumpa. Produkterna finns i hälsokostaffärer. De har också en bra barnolja!

• Elfva

Näsdroppar, engångspipetter och det ska vara såna med koksaltlösning t ex renässans.
    Annars, febertermometer (ej örontemp, vanlig hederlig är bäst), ev salva (bröstmjölk sägs dock vara bäst), amningsgrejer (amningskupor, mjölkuppsamlare, bröstvårtssalva t ex purelan eller annan salva med lanolin, bröstvärmare, fetvadd etc allt behövs kanske inte direkt dock) och alvedon supp (obs se till att du får rätt styrka, fråga dig fram). För övrigt tror jag du kan handla grejer vartefter behov uppstår.

• november75an

Jag tror att det här med salva är väldigt individuellt, i alla fall fick jag prova tre-fyra olika sorter till min flicka innan jag hittade en som var bra. Daktacort tycker jag låter lite väl vågat. Den är ju till för svampbehandling och kan göra mer skada än nytta om man inte riktigt vet hur den ska användas.

• Signatur

Daktacort ska absolut inte användas till röda rumpor!!
    Den är mot svamp och innehåller ävan kortison. Klart som 17 att eksemen försvinner om man smörjer på kortison, men då tycker jag man ska välja en hydrokortison istället. Använder man svampmedel regelbundet blir ev svamp immun mot dessa.

• Lavendel

Gula skumtvättlappar!
    Jag sköljer rumpan under rinnande vatten om det är mycket kladd och tar de sista med tvättlappen.
    de går bra att tvätta på 60 grader sedan.

För oss fungerar Intonylsalvar utmärkt.

I början var bröstvårtsskydd bra när börstvårtorna var ömma. När ammningen kom igång var mjölkuppsamlare bra. Om det finns ett apotek vid bb eller nära hemmet skulle jag vänta med att köpa det tills du vet om du behöver det.

• Mammatilltretroll

Håller med lavendel -
    mjölkuppsamalre och bröstvårtsskydd är en höjdare!!

Kan varmt rekommendera de tvättbara ammningsinläggen från active babycare också..
    De har speciellt coolmax system som gör att fukten kapslas in och bröstvårtan hålls torr och då minskar irritation och risk för svamp..

• Kixen

Ipren, ifall du får mjölkstockning!!!

• Mammas pojke

Malin K F
    Har aldrig hört talas om att Inotyol skulle innehålla cancerframkallande ämnen, är din källa verkligen sann? Det låter ju konstigt då att BVC tipsar om denna salva till barn om den är såpass farlig.

Har själv sedan 12-års ålder använt en salva mot min psoriasis som innehåller tjära. Tror knappast en överläkare skriver ut cancerframkallande ämnen till en patient.

Inotyol innehåller enligt tuben Ichtammol 15 mg, zinkoxid 150 g, titandioxid E171 50 mg, ullfett, vaselin, flytande paraffin, lavendelolja och renat vatten

Var är tjäran någonstans?

• Sunda

Har inte heller hört att Inotyol skulle vara cancerframkallande - det låter ytterst konstigt då den rekomenderas så varmt.

Har själv använt den till min dotters röda stjärt och den fungerar ypperligt. Om man smörjer ett tunt, tunt lager som jag blivit rådd att göra så kladdar den heller inte speciellt mycket.

Men å´andra sidan - vad är inte cancerframkallande idag???

Svar på tråden *Då tjejer vill jag vet avad som är det mest