• Minikatt

Åka tåg med hund

Jag ska åka till mina föräldrar över julen med vår hund. Föräldrarna bor utanför Uppsala och vi bor i Göteborg vilket innebär en tågresa på 4 timmar med byte i Stockholm. Håller sig hunden om jag rastar honom innan vi åker hemifrån tills vi är framme i Uppsala? Det rör sig om 4½ timme. Valpen kommer vara nästan 5 månader då.

När ni åker tåg med er hund, är ni ärliga och köper en ungdomsbiljett till hunden eller är ni busiga och köper en barnbiljett som är mycket billigare?

• Svar på tråden Åka tåg med hund
  • Samilla4

Hej! Jag själv skulle nog inte räkna bombsäkert med att den inte läcker lite på tåget. Fast då är det ju bara att torka upp det igen!! Se till att ta med massa papper och sånt, så ska väl inte det vara något problem?! Ni sitter ju i en djurvagn, och skit i om det är någon fåntratt som gnäller eller tittar snett...

Jag brukar alltid köpa halv biljett till mina hundar - det måste vara det samma som barnbiljett, va? Ttor inte det finns någon speciell ungdomsbiljett här i Skåne?

• levandecharader

Ursäkta en kanske dum fråga...men varför måste hunden ha biljett?

• mn73

Jag har åkt tåg med min hund och aldrig köpt biljett. Är det något nytt som har införts?

Om det var en vuxen hund hade jag nog litat på att den kunde håla sig i 4 timmar, men med en valp skulle jag inte vara så säker.

• mn73

Aldrig köpt biljett för hunden då, menar jag

• mn73

Nu har jag surfat runt på SJ sida. Så här står det:

Sällskap av djur
    Det går bra att ta med ditt husdjur på tågresan.
    Högst två sällskapsdjur kan följa med utan att det kostar något extra på våra dagtåg. Vill du ta med dig fler ytterligare djur betalar du 102 kronor per djur, biljetterna köper du på SJ Resebutik eller via 0771-75 75 75. För en egen sittplats till ditt djur betalar du ungdomspris.
    Tänk på att boka sittplats i avdelningen "djur tillåtet". På nattåg får inga djur, förutom ledarhundar, tas med i sov- och liggvagnar.
    Obs! På anslutande länstrafiksträckor kan SJ inte garantera att sällskapsdjur kan tas med. För ytterligare information hänvisar vi till respektive länstrafikbolag.
    Ledar- och servicehundar är tillåtna i vissa utrymmen där djur normalt inte får vara. Servicehundar som reser med rullstolsresenär i X 2000 får åka i vagn 6. För mer information, se länken nedan.

www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp&a=254&l=sv

• mn73

Jag har aldrig haft sittplats till min hund. Han har súttit i knät eller på golvet. Men så har vi inte rest långa sträckor eller. Kanske kan det vara bekvämt med extra sittplats om man reser lägre.

Det står ju uttryckligen att det ska vara ungdomsbiljett till hunden. När konduktören kommer lär man ju få betala extra om man bara har köpt en barnbiljett då.

• Dodisens mamma

har åkt till kalmar från göteborg med mina jyckar flera gånger utan att behövt köpa biljett, (bokat via tele och sagt att jag har hudrar med mig). Tror du kanske ska ta med några metro tidningareller en rulle hushållspaper och bajspåsar annars är valpar ganska bra på att sova så kanske har du tur.

• perlan81

Jag har åkt tåg ganska mycket med mina hundar både i skåne o längre sträcker som till stockholm. För det första KÖP INTE BILJETT TILL HUNDEN! MAN FÅR TA MED SIG TVÅ HUNDAR UTAN O KÖPA BILJETT GRATIS!!!!!!
    Hade en tre månaders valp o åkte tåg mellan stockholm o Lund o det fungera alldeles utmärkt man behöver ju inte ge hunden MASSA dricka innan eller på tåget när man ska åka. Sedan brukar det vara ett längre stopp på nån station på 10 minuter då hinner du rasta snabbt ju=)

• Minikatt

Ja, tanken var ju att han skulle få en egen sittplats eftersom han är en Golden Retriever. Även om det är bra med benutrymme på X2000 så tror jag ändå det kommer bli trångt. Och ha honom i knäet i 4 timmar är nog inte heller så skönt.

Det står ju på Sjs hemsida att man måste köpa en ungdomsbiljett om den ska ha en egen sittplats. Jag tog dock med mig katten en gång på samma sträcka och då bokade jag en barnbiljett till honom för 5 kronor... Hade konduktören frågat hade jag sagt att barnet blivit sjukt, och då kunde ju katten sitta på den stolen istället för att den skulle åka tom. (Oärligt jag vet, men är man fattig student så...)

Men om han skulle kissa på sätet... så blir det nog inte så populärt. Vi får ju se, han kanske är jätteduktig, det är ju 3 månader kvar. Tänkte köpa ett sånt där lakan man har till barnsängar ifall dom kissar i sängen. Borde ju funka att lägga på sätet.

• Minikatt
    perlan81 skrev 2007-09-22 11:24:15 följande:
    Jag har åkt tåg ganska mycket med mina hundar både i skåne o längre sträcker som till stockholm. För det första KÖP INTE BILJETT TILL HUNDEN! MAN FÅR TA MED SIG TVÅ HUNDAR UTAN O KÖPA BILJETT GRATIS!!!!!!Hade en tre månaders valp o åkte tåg mellan stockholm o Lund o det fungera alldeles utmärkt man behöver ju inte ge hunden MASSA dricka innan eller på tåget när man ska åka. Sedan brukar det vara ett längre stopp på nån station på 10 minuter då hinner du rasta snabbt ju=)
    Hunden får åka gratis om den inte ska ha ett eget säte, men det vill jag ha till min hund.

Får man rasta hundar på perrongen? Det är inte lång bit mellan tågen och där går det ju massa folk. Blir dom inte sura om det blir en stor kisspöl där då?
  • Minikatt
    levandecharader skrev 2007-09-22 11:04:58 följande:
    Ursäkta en kanske dum fråga...men varför måste hunden ha biljett?
    För att han ska få ett eget säte
  • Samilla4

Klart de får kissa på perrongen... Och folk blir sura för det mesta här i världen! Kanske kan hälla lite vatten på efteråt...?

Det där med biljett är nog olika på olika ställen? På stadsbussarna i Malmö är det gratis (var i alla fall tidigare), medan på de i Lund kostar det barnbiljett. Hur är det på lokaltågen, tro? Var så länge sedan.

• levandecharader

Då förstår jag Tänkte inte på det...

• Minikatt

Det är SJ som kör mellan sthlm o uppsala, så samma sak ang. biljett gäller hela vägen.

• cloud

om du tar hunden lite åt sidan (alt. längst ut) på perrongen så tror jag ingen skulle säga nåt att han kissar där, du kan ju alltid ta med lite vatten och hälla på också.
    har åkt mycket tåg med min hund, även när han va valp. han har alltid somnat, och har det varit längre resor har jag gått ut på perrongen om det är nåt lite längre stopp.

lycka till!

• Minikatt
    cloud skrev 2007-09-22 13:17:17 följande:
    om du tar hunden lite åt sidan (alt. längst ut) på perrongen så tror jag ingen skulle säga nåt att han kissar där, du kan ju alltid ta med lite vatten och hälla på också. har åkt mycket tåg med min hund, även när han va valp. han har alltid somnat, och har det varit längre resor har jag gått ut på perrongen om det är nåt lite längre stopp. lycka till!
    Låter ju bra, hoppas vår också är duktig Hm... Hur vet man om det kommer något längre stopp? Dessvärre brukar det bara vara att tåget stannar i typ 5 minuter på varje ställe.
  • cloud
    Minikatt skrev 2007-09-22 13:24:54 följande:
    Låter ju bra, hoppas vår också är duktig Hm... Hur vet man om det kommer något längre stopp? Dessvärre brukar det bara vara att tåget stannar i typ 5 minuter på varje ställe.
    om de ska göra ett längre stopp så brukar de alltid ropa ut det i högtalaren. och din vovve hinner ju kissa lite om ni byter tåg i stockholm också. =)
  • Minikatt
    cloud skrev 2007-09-22 13:31:05 följande:
    om de ska göra ett längre stopp så brukar de alltid ropa ut det i högtalaren. och din vovve hinner ju kissa lite om ni byter tåg i stockholm också. =)
    Okej. Ja i Sthlm har vi 20-25 minuter, så där kan han kissa iallafall
  • cloud
    Minikatt skrev 2007-09-22 13:34:53 följande:
    Okej. Ja i Sthlm har vi 20-25 minuter, så där kan han kissa iallafall
    ok, va bra! hoppas resan går bra!
Svar på tråden Åka tåg med hund