• BebbanEbban

känna sparkar i vecka 12????

Hej jag undrar om man kan käänna några rörelser vid 12 veckor redan??

• Svar på tråden känna sparkar i vecka 12????
  • Me o Mike

TACK!!!

anntony skrev 2007-09-24 20:27:00 följande:
    Tänkte bara säga att man kan visst känna fostrets rörelser så passa tidigt....men det är ovanligt! Alla kvinnor är olika och känner inte på samma vis.
  • Ann84
    anntony skrev 2007-09-24 20:27:00 följande:
    Tänkte bara säga att man kan visst känna fostrets rörelser så passa tidigt....men det är ovanligt! Alla kvinnor är olika och känner inte på samma vis.
    Jaha trodde inte det stämde för jag har pratat med min barnmorska om det.
  • Me o Mike

Jag tror SJÄLVKLART att man kan det!! Men som sagt.. Det är ovanligt.. Tror dock inte att man kanske kan känna med sin första graviditet!!

Ann84 skrev 2007-09-25 11:41:14 följande:
    Jaha trodde inte det stämde för jag har pratat med min barnmorska om det.
  • Ann84

hm kanske, men jag e ändå lite skeptisk. nåja jag får se nästa graviditet om jag känner något:)

• ros72

Vecka 14-16 för omföderska är vanligt enl en del böcker samt internet.

• Me o Mike

Precis.. VANLIGT för omföderskor att känna i vecka 14-16! Så att känna ivecka 12-13 är inte omöjligt!! Jag känner inga sparkar eller så.. Bara att den "krafsar". Beror ju på hur den ligger och.

ros72 skrev 2007-09-25 11:57:09 följande:
    Vecka 14-16 för omföderska är vanligt enl en del böcker samt internet.
  • Marlene B

Jag kände i slutet på v 14 i första graviditeten och i mitten på v 12 i denna. Är snart i v 19 och det är samma sorts rörelser som i v 12 fast starkare och längre upp. Att andra säger att det är tarmrörelser då jag själv vet vad det är om är ju bara löjligt.

Min BM tror inte heller att man kan känna så tidigt men hon säger också att det är jättevanligt med missfall fram till v 20 och inte det minsta farligt med GBS under graviditet så förtroendet för henne är inte stor i mina ögon.

• ros72

Min BM sa närjag kände fosterrörelser i vecka 12 att det var tarmen.

• Me o Mike

Har man gjort det förr så kan man känna skillnad.. Det är VÄLDIGT lika.. Men ändå inte.

ros72 skrev 2007-09-25 12:47:53 följande:
  • Marlene B
    ros72 skrev 2007-09-25 12:47:53 följande:
    Ja din BM sa vad du kände, tycker inte du att det låter lite märkligt? Hon känner ju inte vad du känner och bara för att något är ovanligt så innebär inte det att det är omöjligt eller hur?

Jag personligen känner tydlig skillnad på tarmrörelser och fosterörelser.

Jag höll/håller även handen emot och kände/känner då tydligt att något rörde/rör sig.
  • Me o Mike

Ja.. Vi känner!! Det finns uppenbarligen många här som VET BÄST!
    Finns väl ingen som vet bättre än en själv?? Iaf när det gäller vad man känner!

CloudBerry skrev 2007-09-25 13:04:59 följande:
    Ja din BM sa vad du kände, tycker inte du att det låter lite märkligt? Hon känner ju inte vad du känner och bara för att något är ovanligt så innebär inte det att det är omöjligt eller hur?Jag personligen känner tydlig skillnad på tarmrörelser och fosterörelser.Jag höll/håller även handen emot och kände/känner då tydligt att något rörde/rör sig.
  • Marlene B

Ros72: Fostret är 9 cm. Mät upp det framför din så inser du att det inte alls är för litet för att kunna känna det.

Mulle: Japp ingen kan säga vad andra känner, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt.

• Ann84

Är fostret så stort som 9 cm i vecka 12? Nä mer 6,5 typ.
    Glöm inte att fostret har gått om plats o guppar runt liksom.

• Marlene B
    Ann84 skrev 2007-09-25 16:49:48 följande:
    Är fostret så stort som 9 cm i vecka 12? Nä mer 6,5 typ.Glöm inte att fostret har gått om plats o guppar runt liksom.
    Ja "typ" 6 cm mellan rumpa och huvud är det. Men jag pratar om full längd dvs från huvud till fot.
    Sedan har fostret inte alls särskillt stor plats att röra sig på. Fostersäcken växer i takt med fostret/barnet om du nu inte visste det.
    Har inte din BM berättat det för dig?

Gå in på www.gravid.se så kommer du lära dig mer än din barnmoska kan lära dig.
  • anntony

Enligt min Läkare så var det iallafall inte omöjligt att känna så pass tidigt...man kan ju aldrig säga vad någon annan känner och den blivande mamman känner nog och vet bäst själv.

• Ann84
    CloudBerry skrev 2007-09-25 17:02:21 följande:
    Ja "typ" 6 cm mellan rumpa och huvud är det. Men jag pratar om full längd dvs från huvud till fot.Sedan har fostret inte alls särskillt stor plats att röra sig på. Fostersäcken växer i takt med fostret/barnet om du nu inte visste det.Har inte din BM berättat det för dig?Gå in på www.gravid.se så kommer du lära dig mer än din barnmoska kan lära dig.
    nu menar jag inte att den har hela magen som plats, men det ligger fritt så säga o har faktiskt gott om plats.
    den fyller väl bäckenet nu.
    huvudet är ju större än de andra kroppsdelar har jag LÄST. plus att det nästan inte väger någon.
  • Beebii

Dagens kub mätte upp ett litet foster som var ca 8 cm totalt och drygt 6cm crl (huvud-rumpa) sprattlade runt och sträckte sig. Jag känner inget av bebisen än, tror jag iaf. Det är tredje barnet men räknar med några veckor till innan det känns av.

Skickar med bilden med! Vi är i v.12+4 nu!

• marretiin

När jag väntade sonen kände jag så tidigt som i v.14.
    Är nu i v.11 och känner helt klart något som inte är tarmrörelser.
    Det finns att läsa att om man har moderkakan i bakvägg och är omföderska så är det vanligt att man känner i v.12-13 alltså inte heller omöjligt att känna lite tidigare.
    Sen vet man ju aldrig hur stor bebisen är på riktigt förrän man gör UL. Det är ju bara en uppskattning på hur stor en bebis ska/borde vara nu.

• SofiaLundström

Jag känner absolut!
    V 12+ 3
    även min man kände igår, inga sparkar utan man känner att det rör sig och ploppar runt.

Svar på tråden känna sparkar i vecka 12????