• Love4cats

Förkylningstips huskur ?

Hejsan!

Jag har försökt bli kvitt en förkylning nu sedan måndags kväll men senaste dagarna har den blivit värre. Det började med lätt heshet och lite smånysningar.
    Nu i torsdags och fredags har jag blivit otroligt tjock i halsen och får mycket slemhosta som inte vill ge sig. Näsan har varit mer rinning tidigare men nu har även den börjat svälla igen mer, som segt eller vad jag ska säga som jag får nysa ut med full kraft. Funderar på bihåleinflammation.
    Jag har varit på jobbet i alla fall i slutet av veckan eftersom jag hade lite småuppdrag och jobbar bara inom kontor så det känns inte allt för slitigt.
    Nu har jag vilat mycket under dagen och tagit det lugnt. Men det är besvärligt för jag hinner bara ligga ner en stund i taget så får jag kraftiga hostattacker och det rosslar så i bröstet.

Om det inte blir bättre går jag till läkaren direkt på måndagen men jag tänkte om någon har något effektivt tips innan som jag kan testa?

Jag dricker mycket, te, vatten och juice för vitaminer. Sen har jag både vanligt nässpray och sånt som dämpar svullnader. Har testat varmt bad men är för täpp för att känna att det är speciellt avslappnande.

Ska gå och testa ångande vatten en stund i ansiktet. Har hört att de kan lindra.

Avskyr förkylningstider.

Jag är så tacksam över min familj
  • Svar på tråden Förkylningstips huskur ?
  • Lifeline

När jag får ont i halsen och blir förkyld brukar jag dricka varm mjölk me ingefära i, även om jag har slemhosta. Tycker de funkar bra.

• AJS

Salvia är utdrivande, lägg torkad eller färsk i kokt vatten och låt dra en bra stund. Söta med honung, brukar också koka en bit ingefära en stund innan jag lägger i salviabladen.
    En droppe pepparmints olja i ångande vatten kan lösa upp täppthet, men var försiktig det är inte så skönt att få i ögonen.
    Sedan finns ju många hälsokost preparat som sägs hjälpa förkylningar att skynda ur kroppen.

• skriva

Nu är det vetenskapligt konstaterat att echinacea hjälper mot förkylning. Jag brukar ta kraftiga doser Echinagard och Kan Jang i flera dagar när jag känenr att jag börjar bli förlyld. Då brukar jag slippa det värsta och det går över snabbare.

Jag brukade ha mycket svår hosta varenda gång jag blev förkyld men sen jag började med de här preparaten har jag inte haft det alls.

• xenaa

är jag förskyld bruklar jag äta citron med salt. funkar för mig

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • skriva

R Franklin: Din länk visar en artikel från 2002. För ca 1 månad sen publicerades en studie som visar att echinacea har resultat.

Källkritik!

• R Franklin
    skriva skrev 2007-09-23 23:44:29 följande:
    R Franklin: Din länk visar en artikel från 2002. För ca 1 månad sen publicerades en studie som visar att echinacea har resultat.Källkritik!
    Svårt att vara källkritisk utan källreferenser!
  • Love4cats

Hejsan och tack för alla tips.

Jag har bla testat varm mjölk med ingefära fast jag tror jag tog aaningen för mycket ingefära för jag tog en Samarin en stund efteråt. Blev lite starkt. Fast det kändes bättre. Allt varmt å "mentoligt" känns bra.

Jag har kollat på Apotekets hemsida och ska springa dit i eftermiddag för att få tips. Igår blev det bättre men när jag kom på jobbet blev jag mer svälld i halsen igen. Kanske får bli en allergisk-mot-jobbet-på-måndagar tråd istället Glad Jag tror det har att göra med luftkvaliten här för det är väldigt torr luft så det retar luftrören extra.

Jag googlade echinacea och har hört gott om det men hittade lite info och vågar inte testa, dels för att jag har astma och sen har jag överkänslighet mot pollen, olika grästyper osv.

http://www2.apoteket.se/Apoteket/om/Hem/Aktuellt/Skarpt_varning_om_echinacea.htm

Snälla stanna hemma i början av en förkylning. Snorar barnen snorar vuxna oftast snart.
  • hannamiller

Varm svartvinbärssaft.

Det funkar på mig..

• skriva

R Franklin: När jag hörde om Echinaceastudien på radio för ett tag sedan nämndes källan, det var en av de där "New England Journal of Medicine", "American Journal of Epidemiology", "The Lancet" eller allt vad de nu heter. Jag har tyvärr glömt bort vilken det var. Men det var en vederhäftig källa ifrån i år. Dte går antagligen att hitta genom databassökning men det är jag inte intresserad av, det räcker att jag hörde vilken tidskrift det var då.

Svar på tråden Förkylningstips huskur ?