*Kan man äta svart kaviar på burk.
Kan man äta svart kaviar på burk. Det är rysk kaviar. På livsmedlesverket står det OK för kaviar på tub men det står ingenstans om hur man gör med annan kaviar. Någon som vet?
Kan man äta svart kaviar på burk. Det är rysk kaviar. På livsmedlesverket står det OK för kaviar på tub men det står ingenstans om hur man gör med annan kaviar. Någon som vet?
Undrar jag med....
Stenbitsrom (förpackad) står det att man kan äta.
Är det samma sak som rysk kaviar? Är inte så hemma på det här med olika kaviarsorter...
Ingen aning. Men jag kan inte hitta någonstans att man INTE får äta rysk kaviar i alla fall. Maila livsmedelsverket annars och fråga.
Rysk caviar kommer från stören och är svindyr, inget som finns på ICA precis. Svart caviar och röd caviar är samma sak med olika färg, dvs rom från t ex stenbit. Ok att äta oavsett färg!
Jag har mejlat dem nu... Tack för tipset! Hoppas att jag får ett snabbt svar för jag ska åka hemifrån snart... Glad Påsk!
Jag har sån där svindyr Rysk kaviar! Köpte den på en marknad i Riga... Är den också OK att äta?
hm, hade nog inte chansat på den
Fick svar från livsmedelverket! Skriver ner det här ifall det är fler som undrar...
-Är det OK att äta Rysk svart kaviar (på glasburk) som gravid?
-Dessutom undrar jag om jag kan äta lagrad parmesanost, där det inte
står något om pastörisering? Brukar det innebära att den är
pastöriserad eller att den inte är det?
-Lättpastöriserad mjölk, är det OK?
Kaviar på burk är värmebehandlad och OK.
Parmesanost är en hårdost, listeria trivs inte i sådana och därför är den OK.
Lättpastöriserat är lika väl pastöriserat som annat, det är bara själva metoden som skiljer.