• AnneSophie

Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar

Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?
    Räcker det argumentet verkligen?

I Aftonbladet idag kan man läsa om en rad händelser som skett senaste månaden bara i Frankrike.

"Den tio år gamla flickan lekte utanför familjens hus tillsammans med hundarna, två stora mastiffer som ägs av mammans pojkvän.
    Exakt vad som hände är fortfarande oklart, men bägge hundarna gick plötsligt till attack och började hugga vilt efter flickan, som förtvivlat skrek på hjälp.

Enligt polisen blev mamman vittne till attacken och såg hundarna hugga dotternt till döds."

"Igår fredag blev en 20-årig kvinna svårt sargad i huvudet av två rottweilers i Seine-Saint-Denis. Hundarna var familjens och kvinnans syskon och pappa blev vittnen men kunde inte få bort hundarna i tid. Bägge hundarna avlivades av polis. "

"För tio dagar sedan blev en liten flicka i Langres allvarligt skadad av en Staffordshire bullterier"

"och i slutet av augusti höggs en bara 18 månader gammal flicka ihjäl av en annan typ av bullterrier."

När jag läser (ofta i tysto) trådar om dessa typer av hundar här på FL så skriver ägarna nästan alltid att det är dom snällaste och mjukaste och fluffigaste bästa vänner man kan ha. Jag ska villigt erkänna att jag har så svårt att tro på det där.
    Jag har träffat dessa typer av hundar som nämns i ovan citat, men litar inte på dom. Jag har själv haft hund, tycker jättemycket om hundar...men...nja.

Jag erkänner att jag går långa omvägar kring dessa typer av hundar, speciellt när jag har barnen med mig. Håller barnen på insidan av mig, har mig själv som skydd, om vi möter en sådan hund. Och detta oavsett om jag vet vem ägaren är eller inte.

Hur tänker ni hundägare, och ni andra, när ni läser ovan artikel?
    Det är ju bara en i den långa, tyvärr mycket långa, raden av artiklar om denna typen av hundar senaste åren.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar
  • Tigertofflan

Jag tänker;

Att det är som att det som står i tidningarna är det enda som händer i hela världen. Det som inte skrivs har inte hänt??

Bara för att dessa hundar i allmänhet har dåligt rykte, fär att?? Ja medierna blåst upp det så vansinnigt mycket.

Folk vill läsa om dessa "hemska" hundar som gör hemskheter. För att kunna häva ur sig skit om dessa raser och tjata om hundförbud till förbannelse. Varför? Kanske för att de är rädda för just dessa hundar.

Det finns minst lika många (om inte mer) incidenter med hundar som biter, som är av rasen labrador, golden retriver, Schäfer, för att inte tala om dessa ettriga jädra pudlar, som biter.
    Men det vill folk inte läsa om, eftersom det är "vanliga/normala" familjehundar....  

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • AnneSophie
    Tigertofflan skrev 2007-09-23 11:07:19 följande:
    Jag tänker;Att det är som att det som står i tidningarna är det enda som händer i hela världen. Det som inte skrivs har inte hänt??Bara för att dessa hundar i allmänhet har dåligt rykte, fär att?? Ja medierna blåst upp det så vansinnigt mycket.Folk vill läsa om dessa "hemska" hundar som gör hemskheter. För att kunna häva ur sig skit om dessa raser och tjata om hundförbud till förbannelse. Varför? Kanske för att de är rädda för just dessa hundar.Det finns minst lika många (om inte mer) incidenter med hundar som biter, som är av rasen labrador, golden retriver, Schäfer, för att inte tala om dessa ettriga jädra pudlar, som biter. Men det vill folk inte läsa om, eftersom det är "vanliga/normala" familjehundar....  
    Fast, tidningar vill skriva om allt som säljer lösnummer.
    Jag är helt säker på att vi skulle få läsa om en labrador eller golden hade bitit ihjäl ett barn tex. Eller skadat någon. Men det verkar liksom inte ske lika frekvent?
    Mördarpudlar läser man iofs inte så ofta om, det har du helt rätt i.

Finns det någon statistik på hundattacker och hundras i Sverige? Någon som vet?
  • AnneSophie
    JAG är BÄST skrev 2007-09-23 11:08:07 följande:
    Vart är länkarna?
    Vilka länkar? Till Aftonbladet? Ordet Aftonbladet är länkat i TS.
  • Tigertofflan

Fast där är jag villig att tjata emot dig. För folk vill inte läsa om labradorer och pudlar som biter, just för att det är en vanligare ras. Det säljer alltså inte. Bara för att den stora massan har just dessa raser och de KAN ju inte göra nåt, det är ju bara dessa hemska hundar som gör saker....

Tror inte det finns någon statistik faktiskt. Inte nån statistik som är vetenskaplig i alla fall.

AnneSophie skrev 2007-09-23 11:10:20 följande:
    Fast, tidningar vill skriva om allt som säljer lösnummer. Jag är helt säker på att vi skulle få läsa om en labrador eller golden hade bitit ihjäl ett barn tex. Eller skadat någon. Men det verkar liksom inte ske lika frekvent?Mördarpudlar läser man iofs inte så ofta om, det har du helt rätt i.Finns det någon statistik på hundattacker och hundras i Sverige? Någon som vet?
    Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Tigertofflan
    AnneSophie skrev 2007-09-23 11:01:32 följande:
    Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?Räcker det argumentet verkligen?
    Och ja, det argumentet räcker.
    Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • ashera

Jag gillar inte sk "kamphundar". Jag tror inte bara det beror på ägarna, även om kanske gör det i de flesta fall. Men jag möter ju hellre en dålig ägare till en liten tax än en dålig ägare till en mastiff! Taxen skulle jag ju kunna hålla ifrån mig med en hand.
    Alla hundar kan attackera/bitas men det blir ju en jävla (ursäkta) skillnad på skador beoende på ras!

• AnneSophie
    Tigertofflan skrev 2007-09-23 11:13:30 följande:
    Fast där är jag villig att tjata emot dig. För folk vill inte läsa om labradorer och pudlar som biter, just för att det är en vanligare ras. Det säljer alltså inte. Bara för att den stora massan har just dessa raser och de KAN ju inte göra nåt, det är ju bara dessa hemska hundar som gör saker....Tror inte det finns någon statistik faktiskt. Inte nån statistik som är vetenskaplig i alla fall.
    Ah, nä folk kanske inte vill läsa om det...men visst fanken skulle tidningar skriva om det iallafall (nyhet som nyhet) och visst katten skulle folk handla lösnummer ändå.
  • Runguska

Jag tror att det beror på flera saker.

1: Nyhetsvärdet, en "kamphund" (hur nu en kvällstidning definierar det??) säljer bättre än en Golden eller Spaniel.
    2: De som går ut med sin historia i tidningen skulle kanske inte gjort det om det inte varit en annan ras?
    3: De som inte borde ha hund alls kanske kanske skaffar hundar som de inte alls borde ha - hundar som rent potentiellt kan bli mycket farliga.

Jag tycker att det som är skrämmande är att om det står två artiklar i tidningen typ dessa;

Familjens Golden dödade nyfödd.
    Familjens Mastiff dödade nyfödd.

För det första skulle det inte ens stå så utan typ:

Familjehund dödade nyfödd - veterinär utreder orsaken.
    Mastiff bakom slakt av nyfödda Elsa.

Aja, det var överdrivet, men media och många människor vill visa en bild av vissa hundar som i många fall är obefogad och överdriven. De älskar på något äckligt sätt dessa oerhört tragiska olyckor eftersom det spär på deras teorier och säljer tidningar.

Själv är jag hundrädd och blir precis lika rädd oavsett ras om jag möter en lös, skällande, hoppande hund. Om det är så bra det heller vet jag inte, men att ha respekt för alla djur oavsort ras är i alla fall viktigt.

Vad jag vill få fram är att jag tror att väldigt få hundar har något fel som gör dem farliga oavsett yttre påverkan. Jag tror att det är som med människor att vissa kan ha problem som i fel omgivning och med fel stöd kan leda till problem.

Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar