Inlägg från: LjuvligaJulia |Visa alla inlägg
  • LjuvligaJulia

Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar

Detta anser jag:

Jag litar inte på några andra hundar förutom mina egna, pga. att de finns för många ägare som inte kan ett skit om sina hundar. Alla hundraser har olika sinneslag och många hundar är idag sönder avlade!

JA till stor del handlar de om rasen hos dessa hundar som TS skriver om, men framför allt om hundägarna! Det är LÄTT att göra fel med en hund!!

Jag har tagit hand o hjälpt många hundägare framför allt omplacerningshundar för att bevisa att de främst hänger på ägaren. Jag har oxå stött på hundar där det blivit så fel från början att de inte funnits någon mening med att arbeta på dem!

Jag tycker att HUNKÖRKORT borde införas och att en inriktad utbildning för den rasen man väljer ska finnas med!

Själv har jag en boxer och anser att det är en otroligt hängiven ras men jag skulle ändå inte lita på en främmande Boxer!

tror jag sagt mitt nu=)

• LjuvligaJulia
    AdoXa skrev 2007-09-27 13:06:28 följande:
    Va? Påstår du SERIÖST att hundars mentalitet inte ärvs ned? Så man kan alltså inte säga några allmänna "riktlinjer" på hur de olika raserna är i psyket? Helt fel. Hur hunden är i psyket står ju till och med med i rasstandarden väl?Man vet ju t.ex. att chihuahuor ofta är väldigt "misstänksamma" mot främmande, samtidigt som de är superkaxiga i psyket och svåra att hantera. Det ärvs ju ner inom rasen. Det finns i rasens psyke. Samma med jakthundar, jaktinsitinkten avlar man ju på och den "följer med" från föräldrar till barn.

Jag håller med dig, de e klart att de ärvs annars skulle de ju helt klart vara onödigt med MH test på avelshundar!!!

Ja annars e de ju stört omöjligt att vi som människor kan vara lika våra föräldrar!!!=)
    Desamma e ju inom hundvärlden, även där finns ju psykiska sjukdomar som man inte vill avla vidare!!

Nej som sagt så håller jag med dig!

rauija har återigen fel!!!!=)

• LjuvligaJulia
    Rauija skrev 2007-09-27 14:42:50 följande:
    Rättelse.Många saker överhuvudtaget med en hund, inte bara i MH test såklart kan bero på något som hunden råkat ut för.Upplevelser eller problem som uppstår pga av felaktig fostran är iaf inget som valparna ärver.
    o vad tror du mamman "smittar" valparna med i sin uppfostran sen då????????=)
    Är mamman ängslig eller rädd för mörkret tex. så lär hon sina valpar att de e farligt! Kom inte med en så korkad kommentar då som att MH test e helt onödigt! De e klart de inte e de!!!! fattar la vem som helst!

Om hunden fått men av felaktig uppfostran så för hon självklart vidare de på sina valpar!

Va sjutton menar du?
  • LjuvligaJulia
    Rauija skrev 2007-09-29 11:31:38 följande:
    Min menning oxå. MEn det är många som öppnar hunddagis och liknande verksamheter utan att veta om sina egna begränsningar.Ett hundagis ska varaöppet för alla raser. Och man ska kunna lita på att den som har dagiset kan hundar.Det är ju ändå någon som ska ta hand om min hund.Personligen skulle jag ALDRIGF lämna in min hund på ett dagis där dom har försjudit vissa raser.Det visar att dom inte kan hantera hundar.OM man säger att "jag tar inte PB för dom går inte ihop med dom andra hundarna på dagiset" så säger man egentligen "jag har intekunskap att hantera en PB"
    Jag anser att de är som så här:

Har man en verksamhet som man vill ska fungera så kollar man först upp hur målgruppen för hur kunderna ser ut. Är majoriteten en viss typ så är det där verksamheten kommer att tjäna nåt. Och vill majoriteten inte att ens hund ska vistas bland en viss ras så anser jag att ägaren till dagiset tar ett bra beslut genom att neka den rasen! Det är trots allt majoriteten som dagiset tjänar på.

Det handlar inte om vad för kunskap man har det handlar om hur man vill att ens dagis ska se ut utåt och hur det lättast ska gå runt! Lyssnar man inte på sina kunder så har man ingen verksamhet!

Jag tycker att stjärnströssel verkar ha en mycket bra fungerande verksamhet och den hade inte existerat om den inte fungerat! Hon lyssnar uppenbarligen på sina kunder och försöker så gott hon kan att tillgodose deras krav och behov!
  • LjuvligaJulia
    Rauija skrev 2007-09-29 11:34:56 följande:
    DU kan alltså inte leda en flock?!Hade du kunnat det hadedu kunnat ta in vilken hund som helst och få det att fungera.Nekar du ALLA hundar som är lite hanilskna eller hundar som har svårt att vara sociala?Eller är det bara om hunden är av en ras som du har fördomar emot?Hur funkar det rent praktiskt när man ska lämna in en hund hos dig?Tar du en promenad med hunden först för att se om du lyckas hantera den? ELler vad?
    Varför skulle de handla om huruvida hon kan leda en flock?? Om en hund är hanilsk så går den ju inte ihop med andra hundar osv. då ska man ju inte lämna den på ett dagis om inte dagiset har möjlighet att särbehandla just den hunden!

Och är det så att hon bestämt att inte ta in en viss ra s så är det ju som jag skrev tidigare hennes beslut och ett beslut som gör att hennes verksamhet fungerar. Det finns säkert andra dagis för dem hundarna oxå! öppna ett du, enbart för kamphundar! Skulle de vara lika fel då att neka dem andra raserna plats?
  • LjuvligaJulia
    stjärnströssel skrev 2007-09-29 12:21:25 följande:
    Tackarja...efter 7 års arbetade som ägare till ett hunddagis..och det har gått kanon från första dagen och alla mina 25-30 hundar funkar ihop så är jag mer än nöjd!
    Kan förstå det=) de e nog bara ett lite känsligt ämne de här=)

Har själv "kamphund" en boxer men jag kan förstå om de e någon på ett dagis som inte vill ta emot honom för även om jag vet att han e hur bra som helst så behöver ingen annan tvunget lita på det! Jag litar inte på andra och andras hundar om jag inte känner dem för de e ändå så att idag e de så vanligt att fel människor har hund! Varför ska jag tvinga andra att dela mina åsikter om min hund? Huvudsaken är ju att jag trivs med han=)
  • LjuvligaJulia
    stjärnströssel skrev 2007-09-29 12:38:31 följande:
    anser inte boxer som kamphund och min sötaste dagis hund var just en doris!dvs en boxer!Har haft bullmastiff och amerikanskbulldog oxå på daiset och det har funkat kanon..förutom kyssen jag fick av bullmastiffen då.. blödde näsblod rejält!*ler*Och varför just inte pitbulls är välkomna är just därför att många skulle bli rejält rädda om det kom fram att jag hade pitbulls på dagise,många skulle även tycka det var oseriöst eftersom dom inte är godkända i vårt land och andvänds mycket i hundkamper världen över!Den dag det kommer en seriös godkänd kludd som arbetar som amstaffklubben med pitbulls då komemr jag se på dom med samma ögon som jag gör med en amstaff!Sen är det skillnad på att ta hand om andras hundar mot sina egna!spessigellt när man har massa andra hundar runt om!och även praktikanter osv!men jag har massa små pittar dvs jackrusslar!!!!det räcker!
    Jag håller helt med dig och tycker det är rätt. (ser inte heller min vovve som kamphund han e mitt gos men en som inte kan hundar eller är vana vid honom ser nåt helt annat=))

Sen är det ju faktiskt så att den renrasiga PB är olaglig i sverige  och de finns ju en anledning till det! Så det skulle ju vara otroligt dumt om du tog in dem=)

Håller med dig helt klart=)
  • LjuvligaJulia
    stjärnströssel skrev 2007-09-29 12:52:33 följande:
    åå vad jag saknar lilla doris nu!hon var verkligen favvo!så fort man tittade på henne så fnös hon sådär underbart som bara boxer kan!å hon pratade så med hela kroppen!var en kaxig fröken..men petade man på henne så sa hon alltid typ OJ..e du här..okej jag är världens snällaste!!!hi hi..så charmig!
    Hehehe...ja jag känner igen det=) Min Astor är presic så....han pratar med hela kroppen och bättre barnvänlig hund får man leta efter! har bestämt att när min gamla lämnar in så ska jag ha en boxer tik osså....har fastnat helt vid rasen!=)
  • LjuvligaJulia
    stjärnströssel skrev 2007-09-29 13:02:14 följande:
    skulle mycket väl kunna tänka mig bli ägare till en boxer!och tack för ditt stöd i resonemanget mot rauija! mvh /anna
    Det e lugnt!=) Håller ju med dig=)
  • LjuvligaJulia
    qenzo skrev 2007-09-29 13:22:14 följande:
    *ops* Nu hoppar du nog i lite galen tunna.Visa mig lagparagrafen som säger att Pbt är olagliga i Sverige.Sverige är ju ett av de bästa länderna ang hundhållningen, eftersom de INTE tror på förbud av specifika raser.
    Nu syftade jag på att det faktiskt ÄR olagligt att avla renrasig PB men visst får du äga en men inte heller inmportera, de e olagligt de med!

(www.skk.se (kamphundslexikon, s.11-14 lagar och förordningar!)
Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar