• Maddissen85

Vad är en ung mamma???

Hej,

Jag håller på med ett skolarbete inom ekonomi och jag tänkte att jag kunde ställa några frågor här.. Ni som vill får gärna svara på frågorna, jag är tacksam för alla svar jag kan få..

* Vad lever en ung förälder på? (inkomst)
    * Offrar man något speciellt när man skaffar barn?
    * Är det något som inte behövs?
    * Varför finns det så få unga föräldrar?
    * Kan man locka fler unga att bli föräldrar?
    * (tror du)Många unga planerar att få barn?
    * Är det trendigt att vara en ung förälder?
    * Kan du uppmuntra fler unga till att fortsätta in i graviditeten? (hur)

Jag har letat efter en del fakta och jag har hittat att vi håller på att förgöra alla unga föräldrar i vårat samhälle. På mittan av 1970-talet va 8 av alla mammor under 20år.. på mitten av 1980-talet var siffran så låg som 3% till 1996 då den var på 2%. Förstagångsfödeskorna har en medelålder på 28år. När en kvinna är över 35 ökar riskerna för missfall samt kromosomfel med upp till 25%. Vad kan vi göra för att få flera unga att skffa barn? Vad kan vi göra för att få samhället att acceptera unga föräldrar? Har ni några idéer så skriv gärna ner dessa med..

Svaret på mina frågor(jag är 22)

-Jag och min sambo jobbar heltid, jag pluggar även 50% på distans samtidigt och det går super.

-Det man offrar är att resa under något år, kanske att gå ut och festa och liknande, visst kan man nu, men nu har man ändå en morgondag att tänka på

Tja, det finns en hel del onödigt mojs som inte behövs.. Vi har klarat oss fint, man kanske inte behöver den nyaste dyraste bilen, eller den största bostaden.. Det kanske räcker med en två under det första åren.. Finns alltid saker man kan dra er på..

- Jag tror det finns så få unga för att samhället inte tillåter att man först skaffar familj och sen tänker på sin utbildning/jobb ect. Allt måste gå i en speciell ordning för att man ska bli accepterad

- Jo, dte tror jag att man kan göra, dels genom att visa att man kan, folk ser på dig att du är en stark person. Man blir vad man vill!

Tyvärr, så tror jag inte att så många planerar att få barn i en tidig ålder och det tror jag är samhällets fel, då det inte är rätt.. Många kanske *råkar* slarva med sina ppiller.. Blir ofta ganska enkelt då.. Men alla är mammor och pappor efteråt så då får man ta det som det kommer.. Vi planerade vår son.

- Nej, det tycker jag inte, därimot smittar det. Många utav mina vänner och de runt omkring har nu barn.

* Kan du uppmuntra fler unga till att fortsätta in i
    graviditeten? (hur)
    - Genom att visa att vi är starka och vi kan, men detta är alltid deras alldeles egna val!

Tack för mig!

Kram tiller alla Starka Mammor och Pappor!

• Svar på tråden Vad är en ung mamma???
  • Nyfiken gul

Jag lever på en sketen bruksort i Norlland med 2.000 invånare o jag kan ärligt säga att här märks det verkligen vilka som får barn - det är dom yngre...

Många i småbyar o orter går inte ens klart skolan ordentligt utan blir med barn istället o kan mycket väl vara 3-barns mamma o gift när dom är 23 år!

Jag kan på rak arm räkna upp 7 mammor här på orten som alla är under 23 som alla fick barn i tonåren... o fler av dom har fått fler barn än 1...

Jag själv är 30 år och bland mina jämnåriga från gymnasietiden i Stockholm kan säga att av en klass på 20 stycken är vi bara 3 som bildat familj.. Resten pluggar fortfarande eller vet inte riktigt vad dom ska göra med sina liv...

Så det är skillnad också på vart i landet man bor....

• pluppiz

* Vad lever en ung förälder på? jag jobbar heltid..
    * Offrar man något speciellt när man skaffar barn. kanske en del kompisar då jag är rätt ensam om att ha barn i min ålder då jag skaffade mitt först i alal fall.. även fats jag bor på landet =)
    * Är det något som inte behövs?Va?? fattar inte..
    * Varför finns det så få unga föräldrar?Jag tror de blir fler som inser elelr ja som vill satsa på karriären först..
    * Kan man locka fler unga att bli föräldrar?locka?? varför ska man göra det egentligen?? bättre att man känner sig själv mogen att bli mamma/pappa
    * (tror du)Många unga planerar att få barn?njae en del..
    * Är det trendigt att vara en ung förälder?de tror jag inte
    * Kan du uppmuntra fler unga till att fortsätta in i graviditeten? (hur)skulle jag inte vilja tvinga på folk barn..kanske missuppfattar?+

• Maddissen85

Tack, jo, det kan jag verkligen tro.. Kommer från gbg, men flyttade till halmstad för att komma till en mindre stad.. Men det ska jag verkligen ta med.. Geografi.. tack!

• MissBlaise

jag svarar gärna på frågorna pch räknar mig som ung. 21år Och mannen 24år.

* Vad lever en ung förälder på? Vi lever på mannens inkomst från hans två jobb som skiftarbetare och deltidsbrandman och även min fp som är grundad på arbetsinkomst, vilket är skönt.

* Offrar man något speciellt när man skaffar barn? Nej det tycker faktiskt inte jag, vi kan resa om vi vill, ingen av oss gillar att festa om helgerna och tycker vi lever precis som vi vill och har precis köpt hus. Det enda man offrar är den ensam tid man hade tidigare, men vem vill vara ensam

* Är det något som inte behövs? Vet inte riktigt vad jag ska svara där. Jag kan säga att fest och alkohol är det sista som jag behöver.

* Varför finns det så få unga föräldrar? Jag tror att allt för många har fått uppfattningen av att man måste planera sitt liv i minsta detalj. Man ska plugga, festa, resa och skaffa ett bra jobb. Men vad händer för dessa personer när inte planerna klaffar sen iaf? Även om man har barn så kan man plugga, resa och få ett bra jobb!

* Kan man locka fler unga att bli föräldrar? Nej jag tror det blir svårt...

* (tror du)Många unga planerar att få barn? Ja jag tror dem planerar. Men inte att få det "just nu". Vi planerade vår dam, men det är ju vi det

* Är det trendigt att vara en ung förälder? Nej det tycker jag inte.

* Kan du uppmuntra fler unga till att fortsätta in i graviditeten? (hur) Nej det är ett eget val, känner man sig inte redo att skaffa barn så ska man nog inte göra det.

• Valkyriah

Vad lever en ung förälder på?Sambon jobbar och jag har mammapenning.
    ska jobba som vikarie 7 månader på en förskola från och med januari,efter det ska jg läsa psykologi.

Offrar man något speciellt när man får barn?hmm skulle vara sovmorgon då
    Resa kan man ju göra en då,bara det att man kankse får planera lite mer.var i kroatien när Loke var 5 månader och var i grekland i sommras.

Är det något som inte behövs?Förstår inte riktigt frågan.

Varför finns det så få unga föräldrer?Vet inte,fler och fler kvinnor vill väl satsa på karriären innan familj skulle vara min gissning.

Kan man locka fler unga att bli förälder?varför skulle man?

Tror du många unga planerar barn?Vet inte,några gör det väl,andra inte.

Är det trendigt att vara ung förälder?konstig fråga

Jag var 19 när sonen föddes,sambon skulle fylla 27.
    Han var en planerad bebis.
    Har varit tillsammans med hans pappa i 6 ½ år,bor nu i en stor 3a och letar efter vårt drömhus.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Maddissen85

Valkhyrian: Jag tror att det behövs fler unga mammor för att de skall kunna accepteras, tyvärr många som får mkt skit just för att det är unga.. Sen kan det bli så att vi går imot andra tider som göra att folk blir äldre och äldre, vilket kan medföra ännu fler komplicationer!

• Valkyriah
    Maddissen85 skrev 2007-09-23 22:23:17 följande:
    Valkhyrian: Jag tror att det behövs fler unga mammor för att de skall kunna accepteras, tyvärr många som får mkt skit just för att det är unga.. Sen kan det bli så att vi går imot andra tider som göra att folk blir äldre och äldre, vilket kan medföra ännu fler komplicationer!
    Fast man kan ju inte "tvinga" eller locka kvinnor att skaffa barn bara för att det ska bli mer accepterat?

Vet att många unga föräldrar känner att man inte är accepterad eller ses som en ansvarsfull förälder just pga åldern,själv är det inget jag har upplevt.
    Känner att jag har blivit bemött som vilken mamma som helst.
  • Maddissen85

Valkyriah: Jo, det är väl mer att jag vill att flera kan acceptera det så att fler våga stå för vad de vill.. Många tvingas nog in i beslut som de inte vill.. MEN det är inte det som är huvudsaken. utan att inte många behandlas illa för att de är unga. Jag har blivit bra bemött i de flesta situationer.. Det ena jag vet kännts dumt var när en känd personalrekryterare som hade utbildning på mitt jobb utbrast: Men du är ju så ung, då lever du ensam med din son? Varpå jag, hmm, nä, lever med hans pappa.. Då blev han LAGOM generad..

• Valkyriah
    Maddissen85 skrev 2007-09-23 22:32:28 följande:
    Valkyriah: Jo, det är väl mer att jag vill att flera kan acceptera det så att fler våga stå för vad de vill.. Många tvingas nog in i beslut som de inte vill.. MEN det är inte det som är huvudsaken. utan att inte många behandlas illa för att de är unga. Jag har blivit bra bemött i de flesta situationer.. Det ena jag vet kännts dumt var när en känd personalrekryterare som hade utbildning på mitt jobb utbrast: Men du är ju så ung, då lever du ensam med din son? Varpå jag, hmm, nä, lever med hans pappa.. Då blev han LAGOM generad..
    Men vill man ha barn så skaffar man ju det oavsett vad omgivningen tycker om det,annars är det enligt mig inget man vill tillräckligt mycket och då är det väl bäst att avvakta några år till anser jag.

Fördommar finns det överallt,det får man ta med en nypa salt.
    Finns ju fördommar emot äldre föräldrar också.

Sen tror jag många unga föräldrar missuppfattar många ggr,som tex en snäll gammal tant drar ner mössan över barnets huvud och då tänker den unga mamman "jaha nu tror tanten att jag inte vet hur mössan ska sitta eftersom jag är ung"Förstår du hur jag menar?Det sitter ofta i huvudet på många tror jag.

Hur menar du föresten med att locka fler unga att skaffa barn,hur unga då?Om man vill ha barn som 15-åring är det då "rätt" att planera att bli gravid?
  • Maddissen85

Nej nej.. Det jag vill är att fler unga ska våga skaffa barn för att de vill det och vad som är rätt för en 15åring kan jag inte svara på.. Då hade jag INTE varit mogen och jag kan bara utgå ifrån mig själv.. Jag vill att fler unga skall våga skapa familj för att öka risken för dem själva att få problemfria graviditeter samt utan komplikationer..

Självklart finns det fördommar.. Både mot unga och gamla..
    Sen VET jag att det beror helt på hur man tar ord mm.. Säkert på ur ofta någon gammal tant drar ner mössan oxå.. Händer det varje gång tror jag flera skulle tro att de va något fel på dem, även om de vore gamla eller unga..

• Z4R4H

Jag är ganska höggravid nu (bf+1) så jag är inte förälder än men jag såg att jag kan nog svara på vissa frågor i alla fall

Vi kommer och lever på soc bidrag alltså får vi ut 7000 efter hyran och elen.

Det beror på hur man ser det och vilken livsstil man har.
    Jag har inte uppoffrat nånting men kommer bara ta det senare i livet.

Antagligen för att samhället predikar om att det är fel att skaffa barn ung, sen att man ALLTID ska ha skyddat sex för det är fult att bli gravid som tonåring.

Locka är väl lite dumt eftersom man bör avsluta iaf studier innan man skaffar barn (tycker jag). Men det går nog att få de yngre att skaffa barn om samhället ger sig med fördomar.

Nej det gör jag inte.

Trendigt och trendigt. Jag tror inte det är en trend att bli förälder utan bara ett beslut.

Känner man att man klarar av det både ekonomiskt, psysikt och allt det där så är det väl självklart. Men man måste känna sig redo.

• Ofir1

Vi ar inte fått våra flickor än (är i vecka 33 nu). Men jag svarar ändå på det jag kan..
    Jag är 21år snart och sambon är 24 år.

Vi studerar båda på universitetet och lever idag på CSN (bidrag + lån) x2 och bostadsbidrag.
    När bebisarna föds kommer vår inkomst bestå av CSN (bidrag och lån) x1,  fp, bostads- och barnbidrag.

Det är klart att man inte kan göra exakt samma saker som innan och på exakt samma sätt. Men det är ju inget som vi inte inte vill offra... så att säga offra är kanske fel.

Förstår inte...?

Jag gissar bara... ökat krav på utbildning? arbetslöshet?
    Förr blev man nog klar med de "nödvändiga" sakerna (t.ex. jobb, bostad) tidigare än idag. Det är ju inte alls ovanligt att man inte kommer ut på arbetsmarknaden förens man är 25-30 år och särskilt i de större städerna är det jätte svårt att få en ordentlig bostad.
    Många vill ha klart dessa saker innan de sätter ett nytt liv till världen och jag antar att det är en av anledningarna till att det tar tid innan folk skaffar barn.
    Sen finns det säkert många andra grupper med andra anledningar till att inte skaffa barn unga... men det har jag ingen teori om just nu..

Om min teori ovan stämmer så skulle man säkert kunna locka folk att bli unga föräldrar om det ändrades. Kan man ordna ett bra jobb utan lång utbildning, bra bostad tidigare m.m. så kommer säkert fler känna sig redo i yngre år.
    Man kan säkert locka dem på andra sätt också..

Vi planerade det.. väldigt väl t.o.m. då vi kämpade under 13 månader och med 4 pergobehandlingar.
    Men jag tror inte att det är så vanligt.

Jag tror att det är det i bland.. På vissa platser och bland vissa grupper av människor. Min erfarenhet är att det är trendigare i mindre samhällen och bland lägre utbildade, men det kanske bara är en fördom jag har.
    Men isf kanske det hör ihop med min teori om varför folk inte skaffar barn unga. Har man t.ex. inga önskningar/krav att få en hög utbildning så har man inte heller det hindret.

De dem det stöd de är i behov av.

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ 2 små hjärtan, vecka 33 ♥
  • Bagar mamman

Jag lever på barnbidrag, underhåll, lite pengar från mina föräldrar, pengar från extrajobbet och snart ska jag börja jobba!
    Ja, friheten, är bara 17 år och jag kan sakna att hitta på något spontant med kompisarna, men äsch.
    ?
    Få? Finns många tycker jag...
    Nej, man bör inte locka fram sådant...
    Nej, drömmer gör dem kanske, men de vågar nog inte ta steget fullt ut.
    Nej.
    Nej, jag uppmuntrar ingen till detta om de inte är deras hjärteval!

• Jesssicaaa

Jag är 19år, hinner fylla 20 innan lillebror kommer

- Sambon jobbar, jag blev mammaledig direkt efter skolan (får fp)

- Att inte ta sig själv i första hand kanske, inget negativt med det men tyckte det var en svår fråga. Kan inte komma på ngt annat

-?

- Många vill ha klart utbildning och jobb innan, sen är det nog lite också att man blir så uppmanad sen skolan att man ska vara noga med att skydda sig osv.

- Jo säkert, men det största som "lockar" är nog att många yngre runt omkring får barn osv. Man ska ju såklart inte locka någon som fortfarande går högstadiet/gymnaiset att skaffa barn, men sen tycker jag det är upp till var och en, då är man ändå myndig.

- Nej

- Trendigt är helt fel ord, däremot så verkar det bli fler och fler yngre som skaffar barn nu. Och det kommer nog börja öka.

- Svår fråga. Ett sånt beslut ska man inte påverka.

• Valkyriah
    Maddissen85 skrev 2007-09-23 22:54:19 följande:
    Nej nej.. Det jag vill är att fler unga ska våga skaffa barn för att de vill det och vad som är rätt för en 15åring kan jag inte svara på.. Då hade jag INTE varit mogen och jag kan bara utgå ifrån mig själv.. Jag vill att fler unga skall våga skapa familj för att öka risken för dem själva att få problemfria graviditeter samt utan komplikationer.. Självklart finns det fördommar.. Både mot unga och gamla.. Sen VET jag att det beror helt på hur man tar ord mm.. Säkert på ur ofta någon gammal tant drar ner mössan oxå.. Händer det varje gång tror jag flera skulle tro att de va något fel på dem, även om de vore gamla eller unga..
    Men som jag skrev tidigare vill man bilda familj så gör man det och tror på sig själv och bryr sig inte om vad omgivningen och samhället anser om unga föräldrar.
    "vågar" man inte det pga vad folk ska tycka så är man nog inte redo och mogen för föräldraskap.

Jag tycker inte man ska planera barn när man är 15 år då jag tycker att det bästa är att man slutfört gymnasiet,ha egen bostad,någon form av ekonomi,lite erfarenhet av livet och ha ett tryggt förhållande med sin partner.
    Det är väldigt ovanligt att man uppfyller det som 15-åring.
    Väljer man därimot att fullfölja en oplanerad graviditet så får man ta det som det kommer.

Sen tycker jag inte man ska "skrämma upp" kvinnor att bilda familj tidigt pga komplikationer mm.
    Visst ökar risken något för komplicerade graviditeter och förlossningar med åldern men det är inget som säger att det måste bli så.
    Precis som en äldr kvinna kan ha en lätt graviditet och förlossning kan en ung råka ut för komplikationer också.
    Det är fel anledning att skaffa barn pga att man är rädd att få komplikationer.

Nej jag står fast vid att när man har viljan att bilda familj då är det rätt om man så är 18 eller 35
  • klumpen03
    Nyfiken gul skrev 2007-09-23 22:02:09 följande:
    Jag lever på en sketen bruksort i Norlland med 2.000 invånare o jag kan ärligt säga att här märks det verkligen vilka som får barn - det är dom yngre... Många i småbyar o orter går inte ens klart skolan ordentligt utan blir med barn istället o kan mycket väl vara 3-barns mamma o gift när dom är 23 år! Jag kan på rak arm räkna upp 7 mammor här på orten som alla är under 23 som alla fick barn i tonåren... o fler av dom har fått fler barn än 1... Jag själv är 30 år och bland mina jämnåriga från gymnasietiden i Stockholm kan säga att av en klass på 20 stycken är vi bara 3 som bildat familj.. Resten pluggar fortfarande eller vet inte riktigt vad dom ska göra med sina liv... Så det är skillnad också på vart i landet man bor....
    Jag är 24 år gift och har tre barn....jag är från ett jätte litet samhälle...
  • Yohanna85

tycker att det är ganska många unga nu som skaffar barn! och då är det även gärna planerade med. Många som är 20år och yngre.

Jag han bli 22 år dagen innan min son föddes. Jag är nig gränsfall för vad som är ungt. Men min sambo var 17år när hans första son kom till världen. Och han är också 22 år idag.

Han har berättat att han och hans ex fick gå upp till socialen och begära bostadsbidrag och socbidrag för att de skulle klara sig. (Hon var då 18 år gammal-exet). När hon var på mammaledigt och fick lägsta inkomst så gick han sista året i gymnasiet. Det var TAJT om pengar och han tyckte det var jättejobbigt. För det var inte att dra in på skitsaker. De var glada om det räckte runt till mat osv. Ingen hade körkort och samhället var emot! Man får det nog även tuffare som unga föräldrar tyvärr. Men kan förstå till en viss del att kommunen inte ger bidrag hit och dit. För hur skulle det se ut om kommunen fixa precis allt. Jag tror att det skulle vara ÄNNU mer yngre föräldrer idag som tror att allt fixar sig! För det är tuffare. Men jag vet inte om jag är för eller emot bidrag. Eftersom det kan utnyttjas till viss grad.

Men självklart ska unga förälder få den hjälp de behöver och mötas med respekt! Men att planera barn när INGEN av partnern har något jobb, en inkomst. Då tycker jag nog att man kan vänta nåogt/några år till den ena har fått ett jobb. Visst så klarar man allt, och sverige är ett generöst land. Men jag vet när man var 16år gammal, trodde man att man var mogen men när man ser tillbaka idag så var jag en helt annorlunda person.

Men händer det en "olycka" att man blir gravid och man inte vill göra abort så ska man inte göra det! för man ångrar ALDRIG ett barn.

Svar på tråden Vad är en ung mamma???