Vad är en ung mamma???
Hej,
Jag håller på med ett skolarbete inom ekonomi och jag tänkte att jag kunde ställa några frågor här.. Ni som vill får gärna svara på frågorna, jag är tacksam för alla svar jag kan få..
* Vad lever en ung förälder på? (inkomst)
* Offrar man något speciellt när man skaffar barn?
* Är det något som inte behövs?
* Varför finns det så få unga föräldrar?
* Kan man locka fler unga att bli föräldrar?
* (tror du)Många unga planerar att få barn?
* Är det trendigt att vara en ung förälder?
* Kan du uppmuntra fler unga till att fortsätta in i graviditeten? (hur)
Jag har letat efter en del fakta och jag har hittat att vi håller på att förgöra alla unga föräldrar i vårat samhälle. På mittan av 1970-talet va 8 av alla mammor under 20år.. på mitten av 1980-talet var siffran så låg som 3% till 1996 då den var på 2%. Förstagångsfödeskorna har en medelålder på 28år. När en kvinna är över 35 ökar riskerna för missfall samt kromosomfel med upp till 25%. Vad kan vi göra för att få flera unga att skffa barn? Vad kan vi göra för att få samhället att acceptera unga föräldrar? Har ni några idéer så skriv gärna ner dessa med..
Svaret på mina frågor(jag är 22)
* Vad lever en ung förälder på? (inkomst)
-Jag och min sambo jobbar heltid, jag pluggar även 50% på distans samtidigt och det går super.
* Offrar man något speciellt när man skaffar barn?
-Det man offrar är att resa under något år, kanske att gå ut och festa och liknande, visst kan man nu, men nu har man ändå en morgondag att tänka på
* Är det något som inte behövs?
Tja, det finns en hel del onödigt mojs som inte behövs.. Vi har klarat oss fint, man kanske inte behöver den nyaste dyraste bilen, eller den största bostaden.. Det kanske räcker med en två under det första åren.. Finns alltid saker man kan dra er på..
* Varför finns det så få unga föräldrar?
- Jag tror det finns så få unga för att samhället inte tillåter att man först skaffar familj och sen tänker på sin utbildning/jobb ect. Allt måste gå i en speciell ordning för att man ska bli accepterad
* Kan man locka fler unga att bli föräldrar?
- Jo, dte tror jag att man kan göra, dels genom att visa att man kan, folk ser på dig att du är en stark person. Man blir vad man vill!
* (tror du)Många unga planerar att få barn?
Tyvärr, så tror jag inte att så många planerar att få barn i en tidig ålder och det tror jag är samhällets fel, då det inte är rätt.. Många kanske *råkar* slarva med sina ppiller.. Blir ofta ganska enkelt då.. Men alla är mammor och pappor efteråt så då får man ta det som det kommer.. Vi planerade vår son.
* Är det trendigt att vara en ung förälder?
- Nej, det tycker jag inte, därimot smittar det. Många utav mina vänner och de runt omkring har nu barn.
* Kan du uppmuntra fler unga till att fortsätta in i
graviditeten? (hur)
- Genom att visa att vi är starka och vi kan, men detta är alltid deras alldeles egna val!
Tack för mig!
Kram tiller alla Starka Mammor och Pappor!