• Flopp

Valpning

Våran tik hemma ser ut som en tunna med ben... Veterinären sa, efter ultraljud, att de kommer på fredag + - ett par dagar.

Problemet är att jag aldrig varit hundmormor förut och jag är ärligt talat LIVRÄDD för vad som komma skall!
    Idag har vi skaffat en valpningslåda, en bok som noggrant uppspaltat 800 saker som kan gå fel... Men det skulle kännas bra om någon kunnig kunde stötta mig och berätta om det är något speciellt jag ska tänka på när det är dags. Att ta temp gör jag redan. Solskenshistorier är MYCKET välkomna!

• Svar på tråden Valpning
  • Flopp

Tiden gick ut igår, men fortfarande inga andra tecken på att det är dags förutom bäddningen, plus att hon försökte amma en fotboll igår och läckte lite mjölk... Hur kan man se att de är i öppningsstadiet? Syns det väl?

• Anna 75

Öppningstadiet brukar man märka tex.genom temperatursänkningen, våra hundar brukar flåsa, skakar (frossa) bäddar osv, även så har hon gnytt lite, fasst hon kunde ligga o ta det lugnt också, fasst då flåsa hon en del. Det blev i allafall 6 valpar på den ena tiken, 5 tikar+ 1 hane. Allt gick jättebra, hon skötte allt själv, Fasst man är ju helt slut nu, när man varit vaken hela natten. Den andra tiken är i öppningstadiet nu, så hon får tidigast inatt eller imorgon. Återkommer när jag har ny info

• Flopp

Nu är jag nervös och förväntansfull. Mika har sänkt sin temp och flämtar, har gjort sen tidigt imorse... kan det vara något på g? oooh...

• Gnista

Puffar och vill veta vad som hänt med era tikar och eventuella valpisar

• Some Say Love

Vill oxå veta... Förvånad

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Flopp

Inatt kom de! 5 små flickor och 4 pojkar... De ser ut som små råttor just nu, så jag kan inte påstå att de är precis söta :) men förhoppningsvis blir de det om ett par veckor.

Mika var superduktig!

• Gnista

Flopp: Vad kul att höra att det gått bra Skriv gärna här om sisådär sex-sju veckor. Då lär det vara livat i huset

• Anna 75

Har tyvärr inte varit inloggad, så det har inte blivit av att jag svarat, min andra tik började valpningen kl:16 i söndags, då första valpen kom ut, men sedan hände inte så mycket, avvaktade, tänkte att hon kanske var värksvag, ringde till veterinären kl: 20. Fick åka in med henne, då dom gav henne kalkdropp, för att öka värkarna, dom försökte få ut valpen, men fick bara tag på ett ben, sen satte dom in nåt annat medel och dom försökte, så kl:00.40 gav vi upp, och det planerades snitt, och började förbereda på operation, men då 5 minuter senare tryckte hon ut lite av valpen så dom fick bättre tag och fick ut den, som tur va då vi slapp snitta henne. Sen kom 5 valpar inom loppet på en timma så det gick fort det sista.Var hemma igen 04.30. Så det blev lite tufft med sömnen, men den har jag sovit ikapp nu. Så det blev 7 valpar sammanlagt, alla hanar. Nu är det ganska lungt än så länge. Men om 2 veckor till så blir det väl full rulle.

• Flopp

Åh.. då har ni 13 valpar hemma nu alltså? Wow... Jag som är fascinerad över våra 9! Skönt att det gick bra tillslut.

Svar på tråden Valpning