• xxmeyaxx

När får barnet sitt personnummer?

När får barnet sitt personnummer? Det var en fråga som dök upp i mitt huvud när jag loggade in på mitt konto på Försäkringskassan. Klickade runt lite och såg att man kunde inte kolla hur många dagar man hade kvar av FP:n för att barnet inte hade något personnr (inte så konstigt, barnet är inte fött än..)

Så, nu undrar jag - när får barnet sitt personnummer? Redan på BB?
    Vid tillfället fadersskapsintyget skrivs? När man skickat in papper om namn?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Svar på tråden När får barnet sitt personnummer?
  • Mamma till D

Min dotter fick sitt när hon var 1-2 veckor...

• Nyfiken gul

när skattemyndigheten får in uppgifter om att ditt barn har fötts så skickas det ut uppgifter om personnummer automatiskt.

• xxmeyaxx

Hur gick det till då? Fick ni bara ett papper hem eller vad var det för slags tillfälle?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • blonde redhead

Det kommer någon vecka efter det att barnet är fött. När förlossningen skickat in papper på att ett barn är fött så regestreras det och du får sedan hem ett besked.

• xxmeyaxx

Det jag skrev var till mamma till D

• Vårsolen

några veckor efter att barnet är fött om jag inte minns fel, egentligen urdumt för har du inte tecknat gravidförsäkring med tillägg för barnet så står man där med sin lilla bebis oförsäkrad den första tiden, detta eftersom försäkringsbolagen kräver just personnummret på barnet

• Tre Barnsmorsan

När barnet är född skickar barnmorskorna papper till skattemyndigheterna om att barnet är fött och du får dom 4 sist siffrorna i personnummret hemskickat normalt inom en vecka. Det är då man även får papper om namn.

Man ska inte läsa vad andra skriver, man ska läsa vad andra menar!
  • Mamma till D

vi fick alla papper med posten...

• bebis2007

Papprena kommer bara hem. Vi fick dom efter 5 dagar

• xxmeyaxx

Så det är alltså inte jag som behöver skicka in papper?
    Kommer ju visserligen skicka in om namn osv.. (vart får man papper om det btw?)

Svar på tråden När får barnet sitt personnummer?