För det första är det helt okej att inte ha så mycket lust i perioder. i synnerhet när man har småbarn. Det är VÄLDIGT vanligt. Många av mina kompisar, både män och kvinnor, har haft ganska lite lust under småbarnsåren. Det handlar i grunden snarare om trötthet, om psykologiska processer och om relationer, inte om vad du käkar. Jag har skrivit några texter om det där som du hittar på min sida, klicka på blogglänken.
Men sen går det ju att "hjälpa själen på traven" genom att äta bra mat. Det är bättre än vilka piller som helst. Piller är alltid bara genvägar. Vi är skapta för att fungera utan mediciner. Och rosenrot, ginseng och allt vad det kan vara ÄR mediciner, inget tvivel om saken.
Det finns flera ämnen i kroppen som gör att du mår bra, får lust och energi. Hormoner. Signalsubstanser. Jag ska inte gå in på några detaljer och jag vet inte hur du äter. Men det enklaste sättet att komma på rätt köl igen är att se till att:
1. Undvika snabba kolhydrater. Inte för att gå ner i vikt, utan för att en kost som innehåller för mycket snabba kolhydrater får din kropp att hamna i gungning. Du blir trött, nervös, deppig, lustlös. Så ät mindre bröd, pasta, potatis och socker.
2. Det finns ett ämne som heter serotonin i ditt nervsystem. Det gör att du mår bra, bland annat. Under perioder kan produktionen av det gå ner. Då kan du äta mat som innehåller tryptofan.
Det finns i kalkon, kyckling, kikärtor, ägg, mjölk, sojabönor, bland annat. Men det finns också i en del kosttillskott. Jag äter ibland proteintillskott från hälsokosten. Fråga dem om de har någon sort med mycket tryptofan (eller L-tryptofan som i princip är samma sak).
Se också till att få i dig de vitaminer du behöver, omega-3 och bra fetter. Släng ut alla lightprodukter, och köp en bra olivolja. Ät fet fisk, så många olika sorters grönsaker och rotsaker du kan och rör på dig.