• lillaj

Kuvert bröllop

Jag och sambon har planer på bröllop men tycker det är vansinne att det ska kosta så mycket så vi funderar faktiskt på detta med kuvertavgift eftersom detta med bröllopspresenter inte känns aktuellt då vi har det mesta vi behöver och det som vi skulle vilja ha kan vi köpa själva om det blir aktuellt så för vår del skulle en bröllopsfest vara det bästa.

HUr resonerar ni kring detta? Vad är rimligt? Någon som "skapat" en bröllopsfest på detta sätt? Tips? Formuleringar? Allt kring detta med kuvertavgifter i stället för presenter mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Kuvert bröllop
  • Canan

Då jag ska gifta mig (någon gång ska det vell bli ) så kommer vi att ta kuvertavgift. Alla bröllop jag varit på ha haft det och det är ju toppen. Som gäst slipper man leta present (om man inte vill förståss) och som brudpar slipper man en massa man inte vill ha/behöver. Nu har vi mest varit på mindre "billigare???" bröllop och kuvertavgiften har legat på runt 300:- om jag inte missminner mig.

• Laire

Själv gillar jag det inte. Presenten är bland det roligaste, en personlig gåva. Att "ge" brudparet bröllopet är inte kul. Så jag är helt emot det, då valde jag hellre ett billigare bröllop!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Mori

Alla ska göra som de själva vill tycker jag vi smet och gifte oss i smyg, både av ekonomiska själ, men också för att det helt enkelt kändes bäst så. Hade vi blivit bjudna på ett bröllop med kuvertavgift hade vi velat gå, och vi hade inte haft några åsikter om det alls. Däremot hade vi inte kunnat gå eftersom vi studerar båda två och inte skulle klara av den extra utgiften

• NALLEB

Jag personligen hade väntat tills dagen kom då jag själv hade haft råd att betala hela mitt bröllop själv. Tycker det är fel att andra ska betala för ens egna bröllop.
    Men det är ju bara vad jag tycker.

• Pirum

Jag tycker det är superbra med kuvertavgift så länge det inte blir dyrare än vad en "normal" present skulle kosta. Jag tycker att 300 är på gränsen till för mycket men jag skulle betala det om det var ett bröllop jag ville gå på. Det är ungefär vad det kostar att gå på en liknande fest i studentsammanhang och det har man ju gladeligen sparat till av knapert studiemedel.

Men har man kuvertavgift tycker jag det är en självklarhet att man inte gör värsta sagobröllopet för det skulle kännas lite surt att betala för svanar vid fotografering, isskulpturer och annat. Men att ge ett bidrag för mat, dryck, serveringspersonal och liknande så brudparet slipper skuldsätta sig eller käka makaroner i tre år innan tycker jag är helt ok.

Sedan får man ha fingertoppskänsla- vet man att ens nära och kära hatar tanken på kuvertavgift får man väga sura miner mot att få det som man vill ha det och fundera på om det är värt en ev. släktfejd. I min familj skulle ingen lyfta på ögonbrynen utan snarare tycka att det var roligt att få gå på fest och känna sig hedrade av att det vi önskar oss mest är att fira dagen med dem.

• lillaj

De presenter man får/ger oftast är sånt som är onödigt i våra ögon, vi samlar på serviser men dessa börjar bli kompletta, vi har i princip alla köksmaskiner man behöver och flera utöver det och vi är dessutom rätt kräsna vad gäller inredning/prylar så då är ju frågan vad för slags presenter man kan önska sig? Bidrag till bröllopsresan kanske?! Graverade glas med våra namn på och andra prylar vi inte har någon nytta av och som hamnar i ett skåp känns fel.. Då är ju festen dels ett minne och det vi önskar mest av allt. Om någon inte har råd står vi i så fall självfallet för kostnaden eftersom dem vi bjuder känner vi väl. Vad är skillnaden att lägga pengarna på en gåva eller på bröllopet om man väljer att gå på bröllopet?

Råd har vi o våra famljer är villiga att lägga ut en hel del också så egentligen är kanske inte det något problem.. Vi har länge funderat på att antingen gifta oss i VIP-rummet innan en resa utomlands men en fest tillsammans med dem vi tycker om känns ändå som det som passar oss.

Vi har varit på bröllop med kuvertavgift och då tyckte vi båda att det kändes rätt!

• Miss Lau

Personligen skulle jag aldrig ta en kuvertavgift. Men blir jag bjuden på ett sånt bröllop så skulle jag nog ändå gå. 

Fast jag tycker nog det är bättre att man anonymt betalar valfritt belopp istället. Fast då är ni givetvis inte säkra på hur stort belopp ni drar in.

• siamusen

Jag hade det inte på vårt bröllop men jag skulle inte ha något emot att betala en kuvertavgift hos någon annan

Man betalade ju ofta för studentfester och annat förr i tiden så varför inte.

Har även varit på bröllop dâr de enbart frågat efter pengar till en resa...lite samma sak tycker jag

fast hur mycket man ska ta vet jag inte, beror vâl lite på vad för vänner man har också och hur mycket de kan tänkas ha råd med.

Svar på tråden Kuvert bröllop