• Smus

Min dotter vill inte dricka mjölk! Tips?!

Halloj alla FL'are!

Min dotter är drygt 2. När hon var 7 månader upptäckte vi att hon var känslig mot komjölksprotein, därmed slutade vi servera henne mjöklkprodukter. Efter 6 månader växte allergin bort och idag har hon inga som helst problem med mjölkprotein.

Mitt "problem" är dock att jag gärna skulle vilja att hon drack mjölk till måltiderna (idag dricker hon vatten), men då hon inte fick vänja sig vid det vid 1 så tycker hon inte om det.

Jag tror att jag har provat ALLT (minimjölk, blandat ut med vatten och succesivt ökat, blandat oboy, mjölkdrinkar och hon vägrar) Nu undrar jag om DU kan hjälp mig med fler tips? Hur gjorde NI? Är det någon fler med samma dilemma?

Visst är det väl inte hela världen om hon inte dricker mjölk, men jag skulle gärna vilja att hon gjorde det. Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Min dotter vill inte dricka mjölk! Tips?!
  • Maya

Varför vill du så gärna att hon ska dricka mjölk? Äter hon ost, filmjölk, yohurt eller dylikt får hon ändå i sig kalcium så det räcker.

Mitt råd är att ge upp att försöka, fråga någon gång ibland om hon vill smaka. Vill hon inte så låt henne dricka vatten..

• Smus

Jo visst är det så att hon får i sig kalcium, men det handlar inte så mycket om det, mer att jag vill att hon ska få ett alternativ till måltids dryck, samt lära sig att dricka något som är lite mer mättande. Tänker även inför skola (då jag med erfarenhet vet att man ofta inte äter så mycket).

Problemet sitter i mitt huvud (och det vet jag) vill inte bara att hon ska dricka vatten. I alla fall inte jämt.

• Blå Flygare

Har man varit känslig mot något så kan minnet av obehaget vara starkt. Känner flera som blivit magsjuka efter de ätit något och sedan inte kunnat äta det samma på flera år. Samma ska kan det vara med allergier, att har man en eller flera gånger reagerat mot det så känner man obehaget igen av bara smaken.

Det kan också vara så att hon fortfarande känner lite obehag av mjölken i ren form, men att reaktionen är så liten att NI inte märker av den. Min dotter vägrade äta mer än ett par småbitar av sockerkaka när vi skulle provocera ägg och vi blev frustrerade för hon fick ingen allergisk reaktion. Så varför åt hon inte det söta goda då? Men när vi till slut lyckades lura i henne en hel skiva i form av chokladkaka istället så såg vi reaktionen. Hon kände säkert reaktionen fast än vi inte kunde se något, så hon var smart att undvika det.

Sen kan det vara så som du skriver att mjölk är något man måste vänja sig vid. Jag fick inte äta grädde under ett par år när jag var liten, och sedan dess tycker jag inte alls om det. Skrapade bort grädden från tårtan när jag fick äta grädde igen för jag vänjt mig av med smkaen. Nu kan jag äta det igen, men tycker fortfarande i vuxen ålder inte att det är något som är gott.

Så jag skulle säga: skippa det.

• Tjej 83

vår dotte rär 14 månader, o vi har försökt få henne o dricka mjölk sen hon blev 1 år, men neeej hon dricker o spottar ut de, aldrig ens svalt ner det,
    o sen kastar hon iväg muggen.
    eftersomja vill att hon dricker till maten så blir de vatten, hon måste ju ha vätska.
    men ska se om de kan försöka på dagis med mjölk då barn tar efter, (vi dricker itne själva mjölk så hehe)
    annars nee hon äter yoghurt, ost, smör, så de går la så länge..

• ucka

Mina barn dricker vatten, ibland vill de ha mjölk och då får de det....

JAg tror det enda du kan göra är att sluta försöka. Sen om ett par veckor/månader så ställer du bara fram ett mjölkpaket och dricker själv ett glas. Blir hon inte intresserad då så väntar du ett tag till...
    Eftersom din oro gäller för 5 år framåt i tiden så har du ju faktiskt inte bråttom

• Smus

Blå myran: Du gav mig ett helt nytt perspektiv. Tack! Har inte haft en tanke på att hon kanske fortfarande känner obehag av mjölken. Kan säkert stämma.

Se vad lite forum inlägg kan göra gott! Tack igen!

• Hannah76

Min dotter dricker nästan uteslutande vatten som måltidsdryck, det är ju även den bästa drycken eftersom mjölk hämmar upptaget av järn.

• Jasusu

Det kommer alltid finnas saker som barnen inte tycker om precis som det finns saker som du och jag aldrig skulle äta/dricka.

Jag tycker att du ska släppa det..vem vet hon kanske tidsnog börjar dricka mjölk,men jag tror inte på att försöka lura och trugga i barnen saker.
    Det är ju jätte bra att hon vill ha vatten!
    Kör på det och ost på mackan så blir det nog bra ska du se
  • 3tjejer

Min stora tjej var precis sån, vägrade dricka mjölk. Hon har aldrig haft någon allergi eller intolerans och dricker glatt välling. Vi övade med oboy ibland, tjatade etc. Helt plötsligt började hon dricka mjölk, hon var kanske 2,5 år och jag tror inte vi gjorde så mycket (mer än att prata om att det är bra - du växer bra av mjölk etc). Hon fick i sig alldeles för lite kalcium innan enligt en dietist (eftersom hon inte gillade yogurt etc heller). Nu äter hon glatt yogurt, dricker mjölk men helst vatten.

Dotter nr 2, nu 1,5 vägrar också mjölk. Ibland ber hon om det eftersom storasyster dricker men hon gillar det inte utan ber sen om vatten. Jaja, tids nog ger det sig väl med henne. Hon äter i alla fall gärna ost och yogurt så vi behöver inte oroa oss för kalciumbrist på henne.

• Cheera

Min dotter (snart 20 mån.) har aldrig vart allergisk men hon dricker inte heller mjölk. Jag försöker ibland att ge henne men hon spottar ut det lika fort. Jag tänkte också att det säkert lossnar när hon börjar på dagis men än så länge så spottar hon ut det och så lär det väl hålla på. Tycker hon inte om så tycker hon inte om, jag kan ju inte tvinga henne. Jag försöker att komplettera med andra mjölkprodukter istället. Tills i somras så åt hon bara ost men nu äter hon även youghurt...fil går väl sådär...oftast inte. Grädde och glass äter hon inte men inget jag gråter över .
    Samma sak gäller potatis...men jag erbjuder henne iaf och vill hon inte ha så är det så och mer än så gör jag inte.

• Smus

Vi erbjuder också titt som tätt, men jag vill ju inte göra det till något negativt. Hon är väldigt matglad annars så jag ska inte klaga.

Tack alla för era svar!

• Cheera

Så länge du inte tvingar så blir det ju inget negativt. Låt henne få se det som en valmöjlighet. Jag ställer bara fram en mugg med mjölk och en med vatten, ibland står mjölken orörd och ibland tar hon fel och det åker ut lika fort igen...men hon har ju provat

• Sundström

Detta svar kanske du inte vill ha men jag känner att du ska skippa mjölken.

Tydligen vill hon inte ha mjölk, kanske dåliga minnen av det i både smak och ont i magen. Vatten tycker hon är gott och det är det bästa man ge henne och det ska hon vara lycklig i att tycka om.  

Sedan vill jag bara påpeka att mjölk är inte så bra att ge. Tyvärr har vi en regiering och ett mjölkfrämjande i Sverige som gärna vill hjälpa bönderna att sälja mjölken. Trots att det visat sig i en del forskning att det inte är det bästa att ge barn eller vuxna.

Svar på tråden Min dotter vill inte dricka mjölk! Tips?!