• Fjärilsvinge

Hur går budgivning via tel till? Nån?

Idag ringer mäklaren ang budgivning via tel. Nån med erfarenhet? Hur mkt ska man höja budet? Med 1000, 5000 eller 10.000kr åt gången? Kan inget om det här...
    Gud känns så nervöst ju....mannen jobbar så jag kommer sitta själv med i budgivningen. Har ju en maxgräns på hur mkt vi vill lägga på huset men frågan är hur mkt man törs höja vid varje gång hon ringer.
    tack på förhand!

• Svar på tråden Hur går budgivning via tel till? Nån?
  • CosmicCat

Här i Stockholm brukar 10.000 vara det minsta man får höja åt gången, men det är inte ovanligt med höjningar på 100.000 för att "skrämma bort" andra spekulanter.

• fru kost

När det gäller stora summor som hus så brukar man höja 10 000:-. Du får ju höja hur mkt/lite du vill- men mindre än 5 000:- blir lite pinsamt lite när man ändå pratar om en mille eller dyl :)
    Tänk lite strategiskt- fundera på hur du vill agera. Snabba högt höjande bud redan från start visar ttdligt att ev andra budare kan gå och lägga sig om de inte är mkt intresserade. Dröjer du länge mellan budgångarna så märker de av att du tvekar och då chockhöjer de kanske ist... Fundera lite på sånna saker. Hur många är med i budgivningen spelar ju också roll. Är ni 5-6 st så höj mkt redan från börjar så blir ni av med småspelarna

• fru kost

Alltså- jag menar som ovan skrev- man höjer minst ca 10000:-. Lite beroende på priset från början...

fru kost skrev 2007-09-25 09:06:02 följande:

När det gäller stora summor som hus så brukar man höja 10 000:-. Du får ju höja hur mkt/lite du vill- men mindre än 5 000:- blir lite pinsamt lite när man ändå pratar om en mille eller dyl :)Tänk lite strategiskt- fundera på hur du vill agera. Snabba högt höjande bud redan från start visar ttdligt att ev andra budare kan gå och lägga sig om de inte är mkt intresserade. Dröjer du länge mellan budgångarna så märker de av att du tvekar och då chockhöjer de kanske ist... Fundera lite på sånna saker. Hur många är med i budgivningen spelar ju också roll. Är ni 5-6 st så höj mkt redan från börjar så blir ni av med småspelarna
  • Fjärilsvinge

Ok tack! Då satsar jag med och höja 10.000kr minst iallafall. Bara hålla tummar och tår nu.

• uniMog

Jag kan personligen inte riktigt förstå varför man hattar fram och tillbaka med 10.000 åt gången. Det är ju inga pengar i sammanhanget.

Jag skulle höja 50.000 åt gången iaf.

(men då utgår jag från Sthlmspriser, dvs flera miljoner i utgångspris)

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Fjärilsvinge

Hihi det är en bostadsrätt i en mindre ort i mellersta sverige. Utgångspris är 395 000 kr. Kanske passar bra då o höja 10.000 kr åt gången....*nervösa mig*

• uniMog
    Fjärilsvinge skrev 2007-09-25 11:17:17 följande:
    Hihi det är en bostadsrätt i en mindre ort i mellersta sverige. Utgångspris är 395 000 kr. Kanske passar bra då o höja 10.000 kr åt gången....*nervösa mig*
    ja då är det lite annat! Då ä 10 000 lagom!
  • uniMog

fast tänk på att om det handlar om 10 000 är det lätt att man tänker att "ja men 10 000 till klarar vi..." och så vips har man hamnat långt över den gräns man satt från början

• vänat

Jag budede på min bostdsrätt som ligger i Norrland 2004 utgångspriset var 245000kr vi var 9st som budade folk höjde med typ 5000kr vilket var väldig frusterande. Men till sistvar vi tre sycken kavr mig inräknd. Så då det blev min tur att buda höjde jag budet med 15000kr slutde med att jag van bugivningen.De ringde upp mig efter 5-10 miter sa att de andra hoppade av bugivningen.

Men hur som vecka efter jag köpte min bosdsrätt för 310 000kr såldes det tre st för mellan 485 000kr-525 000kr. Så jag gkorde verkligen ett kap kan man säga.

• JLS

Om jag visste ungefärligt värde på bostadsrätten, t ex via bankens värdering som tillsammans med betalningsmöjligheten avgör vilket lånelöfte man får, skulle jag chockhöja minst en gång för att skrämmas lite Så gjorde jag med min lägenhet, jag visste att utgångspriset på 960 000 kr bara var ett lockpris och att priset skulle öka mkt, jag höjde 50 000 åt gången några ggr och ändå följde folk med. Men många hoppade av vid första 50 krs höjningen.

Svar på tråden Hur går budgivning via tel till? Nån?