• tintilar

Glasskivor i kök (bänk och vägg)

Har en fråga till er som har lite erfarenhet av glasskivor i kök.

Har förälskat mig en smula i den fräsha känslan man får av att se en bänkskiva i glas och möjligheterna man får när man använder glasskivor på väggen istället för kakel.

Jag har dock lite funderingar:

1. Hur HÅLLBARA är dessa skivor? Om man råkar dänga in en gjutjärnspanna i en sån väggskiva eller tappa den på bänken. Är det samma hållbarhet som kakel?

2. Hur är det att hålla dessa skivor fräsha? Blir det fläckar/ränder på glaset om man drar över bänken med en trasa? Hur ser det ut i "verkligheten" med en glasbänkskiva?

3. Vad kostar en skiva ca? Vart hittar man dem? Finns det ngt sätt att få tag på skivor billigare - tex på ställen där de säljs för annat bruk än just köksinredning?

4. Är det värt pengarna? Hur länge håller dem och hur är det i jämförelse med att ha kakel och vanlig träbänk?

Berätta gärna även om andra erfarenheter och funderingar ni har kring detta fenomen. Både pos och neg.

• Svar på tråden Glasskivor i kök (bänk och vägg)
  • Sweetsugar

*PUFF*

Jag undrar också, är såå snyggt!

• tintilar

Tack för at du puffar.
    Ska ev iväg o prata med en köksförsäljare i em och om han har ngn information ska jag vidarebefodra det hit sen. Men vill gärna ha lite vanlig erfarenhet att höra med först. Så att man vet vad man ska fråga och får lite "ärligare" svar än de man kanske får av försäljaren. Vill ha lite kött på benen helt enkelt. Har aldrig sett det irl.

• johandra

Vi har glas som stänkskydd i köket och vi är såååå nöjda! Det är så himla smidigt att hålla rent och det ser alltid fräscht ut...Vi har dessutom inget ljus som ligger direkt på  så här räcker det att torka med trasan bara,behövs inte ens fönsterputs

Vi har 4mm härdat glas med rosettskruv och täckbricka..Så det är bara att skruva ner glaset och byta tapeten när man ledsnat..

Kostnaden kan skilja avsevärt beroende på vilken glasmästare man väljer,så ta in offerter från flera olika...

Vi började på 7000:- och slutade på 3000:-...för samma glasskivor! Men ni ska absolut gå till en glasmästare själva istället för en köksleverantör om ni vill spara lite pengar...

Angående bänkskivorna så har jag ingen aning,men jag vet att arosglas i västerås har lagt lackat glas i en bar i stan,och det funkar utan problem tydligen..så du kan ju alltid höra med dom om inte annat...

Lycka till med köksrenoveringen

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v30
Svar på tråden Glasskivor i kök (bänk och vägg)