• Lällas

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!

    V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)

    IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html

    Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:56:54:
    UC: Julitös

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 18:57:44:
    Väntar på Diagnos: Jenny F

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-22 21:28:57:
    Crohns och IBS: Smulfröken
    Crohns: Tussan06

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 17:31:13:
    Crohns: flipfloppan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 22:02:21:
    Under utredning: Mammasknodd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 23:19:20:
    UC: joannakba

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-11 20:19:53:
    IBS och under utredning för Crohns: fixarmamma

    IBS och Crohns: TrasigMage

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
  • Hope1979

    Hej!
    jag har fått remicade förut, men gör uppehåll nu för bebis. I den lilla broschyren jag fick står det att mannen också bör vänta sex månader efter senaste behandlingen. Fast jag vet också, att en annan patient hos min doktor, blev gravid efter bara två-tre månaders uppehåll från remicaden. När doktorn ringde läkemedelsföretaget hade de kunnat ge ett lungnande besked att det inte skulle vara någon fara. Och om det inte är någon fara för kvinnan att bli gravid borde det ju inte vara några problem för mannen
    Tyvärr verkar det som om läkarna ger väldigt olika besked om vad som gäller. Hör med er läkare vad han säger.
    Hoppas det ska gå bra för er och lycka till!


    Sara78 skrev 2007-10-04 21:13:36 följande:
    Hej! Ursäkta att jag smyger in här i er tråd men jag tänkte kolla om det finns någon som vet lite mer om Remicade här? Min man ska nämligen få påbörja sån behandling (han har ulcerös colit) men vi håller just nu även på med IVF. Så det jag egentligen undrar är om han kan göra Remicadebehandlingen samtidigt som vi gör IVF? Eller om han måste vänta? Jag har kunnat läsa mig till att kvinnor som får Remicade ska skydda sig och undvika bli gravida när de behandlas + sex månader efteråt men det står inget om män?!
  • skrutteluttan74
    mumlin skrev 2007-10-04 21:35:03 följande:
    HejTänkte uppdatera lite om mitt läge för den som är intresserad.Har blivit kraftigt försämrad med ett bilirubin på 173, trött-så trött. Så nu är det väl snart dags för mig antar jag, läkaren ringde idag och jag är sämst på listan denna veckan. (kan ändra sig redan imorgon men just nu är jag sjukast)Alla är så rara och jag har blivt uppringd av både sköterska och läkare. (hur ofta händer det, annars sitter man i telefonköer som är milslånga!) Jag känner mig väl omhändertagen och redo för operationen, förmodligen för att min livskvalite är så dålig. Visst är jag skiträdd det är en _stor_ operation men jag vill så gärna börja kämpa nu istället för att vänta och vänta. Det värsta känns nu som det blir att vara borta från dottern.Kramar till er som mår dålig och kramar till er som mår bra just nu!Jag läser det ni skriver och tänker mkt på er!KRAM!

    Men du vännen...Usch,att må så skit,förstår att du är trött och säkert ännu tröttare än de låter som kan jag tro...Huga ligen.


    Va bra att dom ringer och visar att dom finns,de behöver du nog till 100%


    Rädslan din finns som du säger,men den går över i ngt nytt då man är så sjuk.


    Jag hoppas verkligen,verkligen att dom ringer dej snart,jätte snart,så det blir din tur att få må som en sago sessa


    kram i stora lass till dej

  • skrutteluttan74

    Dalkulla 26 : TAck,tack,tiden närmar sej nu tack och lov
    ***********************************************************
    grådis : Inte svårt att vara snäll,trevlig&go mot de som är det själva,och de som visar att de bryr sej från hjärtat och skälen brukar få många som bryr sej om.
    Jag tror också på någe underligt sätt att vi/de som är sjuka på något sätt,blir mera generösa och snälla mot livet i sej,vi uppskattar det lilla så att säga...Oj,va djup jag blev då
    Men sån är jag mellan varven


    Vet du vad du vill med sambon ??


    Vill du gå vidare ?? vill du lösa bekymren ni har??


    I så fall ska du börja med att tänka på ett ordspråk som jag går mycket på :


    "Man kan Aldrig ändra på någon,föräns man ändrat på sej själv"


    Så tänk på vad du vill och hur du vill ha det.


    Och vill ni gå vidare,så måste ni ,precis som du säger,reda ut problemen,eller försöka komma vidare på något vis och lova att inte dra upp gammalt sen om ni tjaffsar.


    Ja det är inte lätt sits du heller är i,det kan jag lova,vet hur det är,har varit i en sån sits jag med,men kanske då inte med era problem( vet ju inte vad dom är,och det är väl eg.inte viktigt i detta sammanhang ) utan med mina egna,ena gången ledde det till separation andra gången till ett fortsatt trevligt liv,så att säga.


    Men andra gången var jag mer "velig",första visste jag vad jag ville och inte ville ,då var det enkelt


    Nä,jag avundas dej icke tjejen...Så all världens lycka till i morgon från mej och kramar i massor och ännu mer,kram,kram,kram till dej

  • julitös

    Go kväll tjejer!

    Lonestarstate: va skönt att det gick bra för dig idag
    Håller nu tummarna för dig att din tarm ska bli ok!

    BCSVENSK: läste att du blivit gravid, o befinner dig i en svår valsituation ang det nu.
    Känns det som om du inte vet varken ut eller in?
    Vilket beslut du än kommer ta så är de det rätta för dig.
    Stor kram till dig!

    Själv har jag börjat på itrim nu.
    Ett viktminskningscenter, så från o med sön ska jag dricka måltidsersättningar i 5 v.
    Jag hade inbillat mig att jag skulle gå på de i 10 v men då satte coachen tvärstopp
    Jag hade inte så mycket övervikt.
    Men först va jag tvungen att ringa mina läkare, dom skulle va informerade o det va grönt.
    Dom sa att min tarm t o m kan bli lugn av att jag bara tar flytande (ha, den jäveln har varit överaktiv i 5 år nu så blir den lugn av detta så ska jag göra vågen hemma)

    Ha en jätte bra kväll alla ni tjejer!

  • Billy och Jag
    Sara78 skrev 2007-10-04 21:13:36 följande:
    Hej! Ursäkta att jag smyger in här i er tråd men jag tänkte kolla om det finns någon som vet lite mer om Remicade här? Min man ska nämligen få påbörja sån behandling (han har ulcerös colit) men vi håller just nu även på med IVF. Så det jag egentligen undrar är om han kan göra Remicadebehandlingen samtidigt som vi gör IVF? Eller om han måste vänta? Jag har kunnat läsa mig till att kvinnor som får Remicade ska skydda sig och undvika bli gravida när de behandlas + sex månader efteråt men det står inget om män?!
    Jag började med remicade i dag *peppar peppar*
     Min läkare sa att jag inte bör bli gravid pga metotrexate (cellgift mot ledvärk) men att remicade inte var någon större fara.
     De har alltså ALDRIG stött på någon som fått problem med barnet pga remicade. Men de har inte träffat på så jätte många som blivit gravida heller eftersom att man avråds pga för lite forskning i ämnet och det vore ju oetiskt att göra folk på smällen när de har remicade bara för att testa.. Men de som varit gravida har alltså fött friska barn.
    hon såg inte remicade som ett hinder för mig att skaffa barn.
    Det borde inte vara nån större fara för er då! Hoppas jag.
    mumlin skrev 2007-10-04 21:35:03 följande:
    HejTänkte uppdatera lite om mitt läge för den som är intresserad.Har blivit kraftigt försämrad med ett bilirubin på 173, trött-så trött. Så nu är det väl snart dags för mig antar jag, läkaren ringde idag och jag är sämst på listan denna veckan. (kan ändra sig redan imorgon men just nu är jag sjukast)Alla är så rara och jag har blivt uppringd av både sköterska och läkare. (hur ofta händer det, annars sitter man i telefonköer som är milslånga!) Jag känner mig väl omhändertagen och redo för operationen, förmodligen för att min livskvalite är så dålig. Visst är jag skiträdd det är en _stor_ operation men jag vill så gärna börja kämpa nu istället för att vänta och vänta. Det värsta känns nu som det blir att vara borta från dottern.Kramar till er som mår dålig och kramar till er som mår bra just nu!Jag läser det ni skriver och tänker mkt på er!KRAM!
    Tänker på dig! Du är stark!! Även om du säkert misströstar ibland, som vi alla här gör ibland. Men du kommer fixa det och jag hoppas det kommer ske snart!! Ingen förtjänar att vara sjuk!!
    julitös skrev 2007-10-04 23:14:41 följande:
    Go kväll tjejer!Lonestarstate: va skönt att det gick bra för dig idagHåller nu tummarna för dig att din tarm ska bli ok!
    Jag med.. Lederna känns faktiskt bättre.. annars så brukar jag få väldigt ont på kvällarna men nu har jag orkat städa ur förrådet på övervåningen (brukar inte klara den trappan annars) och har knappt ont alls! Hoppas det är remicade och inte en tillfällighet.
    Tarmen känns väll lite som vanligt.. stora prövningen blir nattetid och på morgonen.. så vi får se.. det kan ju ta några dagar.
    Sköterskan sa att om det funkar så SKA både lederna och tarmarna bli bättre.. alltså inte bara en av dem, så om nu lederna börjar bli bättre så är det väll bara en tidsfråga innan tarmarna börjar sköta sig? HOPPAS det iaf! Men jag ger det några dagar!

    Det satt en kille på sjukan som fick remicade för andra gången och hon frågade om han kände av effekten redan dagen efter och han svarade att han inte gjorde det nått speciellt men att det inte tog många dagar.. Så jag ska tänka på honom om det tar nån dag mer än jag vill.. att det kan vara normalt!
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • MissDisa
    dalkulla26 skrev 2007-10-04 19:17:15 följande:
    hejmadde: jag hoppas att tabletterna skulle hjälpa mig men jag är konstant trött. Det var så sjukt att när jag tog proverna så såg jag i min journal på MVC att det stod att jag hade b 12 brist och att deras läkare skulle ta tag i det, för det var inte bra när man var gravid.. men inget hände så jag ringde min tarmläkare som då satte i tabletter.. men frågan är ju om tabletterna gör någon nytta, kanske skulle be att få ett nytt prov. det är som du säger b 12 har väldigt stor marginal i referensvärden så när man ligger under det lägsta har man haft det ett bra tag. man kan även ha bri´st som du säger utan att ligga under men mycket lägre än topvärderna... nu vart jag lite tjatig...tar du behepan sprutor regelbundet nu?bc Svensk: kram på dig och jag är säker på att allt kommer att lösa sig på bästa sättlone star state.. skönt att du fått behandling hoppas på bra resultatlällas.. när börjar du nya jobbet?nalla: hur har du det?kram på er alla
    Hej. Vet du, som jag fattat det så är b12 nåt som nästan alla människor bör ta och jag tycker definitivt att du ska be om ett nytt värde, för på mig fungerar inte tabletterna tex, jag har för dålig upptagningsförmåga i tarmen, så jag går varannan månad och tar sprutor, för dessutom så försvinner det kanske fort ur kroppen på mig....Typiskt. Men läkaren hade sagt till min man att det kan ta upp till ett halvår med tabletter innan man når nivån man ska till, så han fick gå och ta sprutor i fem veckor och nu tar han dubbel dos tabletter.
    Tydligen så räcker det med att man haft en enda lite släng magkatarr för att hämma upptagningen av b12, så därför så i praktiken så borde vi alla med tarmbroblem få sprutor!
    Bara en liten parantes.
    KRAM!
  • malvas mam

    Här skrivs det som vanligt så tangetborden ryker...

    Jag är inne och läser om er alla så ofta jag hinner, och tänker på er...

    LSS: Jag hoppas så att du ska få må bra, jag håller tummarna att det äntligen ska vända för dig! *kram*

    bcsvensk: Har läst om ditt "dilemma", och jag tänker på dig/er! Det är aldrig ett lätt beslut, vad ni än väljer.

    Läste också disskusionen om b12-vitamin. Linnea fick b12-vitamin tabletter utskrivet så fort hon började medicinera. Precis som MissDisa skriver så borde alla ta b12-vitaminer, och speciellt de med kassa magar/tarmar.

    Hemma hos oss går livet vidare, med tre barn på 10, 5 och 3 år så är det inga lungna stunder direkt - jo, när jag är på jobbet!

    Linnea mår bra med sin underhållsmedicin, och möjligen har min totala kontroll över hennes toabesök lugnat ner sig lite, jag tjatar inte längre om hur det går, utan utgår från att hon säger till om magen börjar uppföra sig konstigt... NU vet hon ju att det måste hon.

    Linnea går nu i fyran och har tonat håret rött! Nästa fredag är det första engelskaprovet och i helgen ska hon och hennes kompis gå själva i en galleria och "shoppa". (Nåja, inte helt själva, vi finns intill...)Precis som det ska vara när man är 10 år alltså...

    Kramar också till alla er som behöver det, jag tänker på alla!

    //Anna, Linneas mamma

  • Mammasknodd

    Hej, hej...Här har ni en till med besvär (i magen)... Har ofta kramper -dag som natt- och har haft det sen Januari i år...
    Blev (o)lyckligtvis gravid och undersökningarna stannade av (läkaren trodde visst att jag sagt att det inte var så jobbigt i magen) och jag trodde att de inte kunde göra så mycket för att jag var gravid...


    Men så ökade skoven, både i mängd per dag och i styrka, för nån vecka sen + att jag fick diarrér...


    Förra graviditeten så hade jag gått upp 7kg vid det här laget (v.25) nu har jag bara gått upp 1kg...

    Men efter att ha ringt och beklagat mig (för hundrasjutielfte gången) så började de fatta att jag menar allvar (alla övriga värden är dock bra) och nu ska jag äntligen få undersökas (så mycket de nu kan p g a graviditeten)

    Vad som kan vara problemet vet jag inte men jag önskar, hoppas och håller tummarna för att jag kan få lindring för mina smärtor...

    Ni med IBS eller liknande... Finns det lindring? Har redan kört med att öka kostfibrerna och äter minifom... Har fått pröva Artonil, Andapsin, Omeprazol och säkert fler som jag inte längre kommer ihåg men de har inte ens hjälpt litegrann ( detta var innan jag blev gravid)...
    Har testat vara helt utan mjölk ett bra tag och sedan chockat kroppen genom att dricka mycket mjölk... Blev ingen skillnad...
    Har inte gluten ( det testade de när jag gjorde gastroskopi ) Inga helikobakterbakterier finns där heller... De såg dock att tolvfingertarmen var irriterad med sen hände ju inget mer i undersökningarna som sagt...

    Känner någon igen sig?


    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Lindis41

    hej allihpa har inte varit aktiv på ett tag eftersom jag varit hysad tcka vare mitt älsakde proviva

    blev så paff när doktorn ringde hade glömt bort det helt, hon trodde att det va IBS, skulle skriva ut inolaxol sen va tydl mitt b12 värde lågt så hon skulle skicka remiss t ett nytt prov o lactosprov. nämnde även t henne att min sänka alltid varit hög när jag åkt in för magen o då blev hon lite tveksam t IBS, skickar även remiss t koloskopi.

    hur mår ni andra???

  • skrutteluttan74
    julitös skrev 2007-10-04 23:14:41 följande:
    Go kväll tjejer!Lonestarstate: va skönt att det gick bra för dig idagHåller nu tummarna för dig att din tarm ska bli ok!BCSVENSK: läste att du blivit gravid, o befinner dig i en svår valsituation ang det nu.Känns det som om du inte vet varken ut eller in?Vilket beslut du än kommer ta så är de det rätta för dig.Stor kram till dig!Själv har jag börjat på itrim nu.Ett viktminskningscenter, så från o med sön ska jag dricka måltidsersättningar i 5 v.Jag hade inbillat mig att jag skulle gå på de i 10 v men då satte coachen tvärstoppJag hade inte så mycket övervikt.Men först va jag tvungen att ringa mina läkare, dom skulle va informerade o det va grönt.Dom sa att min tarm t o m kan bli lugn av att jag bara tar flytande (ha, den jäveln har varit överaktiv i 5 år nu så blir den lugn av detta så ska jag göra vågen hemma)Ha en jätte bra kväll alla ni tjejer!
    Tack,tack..ska snart dit ,kl.13...så nu är jag väldigt nervös,men känner att dom sitter ju med bra kunskap om både de ena och andra,så de blir nog bra
Svar på tråden V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!