• Maggan24

Tvåspråkiga barns språkutveckling

Hej allihop!
    Jag undrar om det finns några här med två språk i familjen som kan berätta lite om era barns språkutveckling? Jag är svensk och min man engelsktalande. Vi kommer att under några år bo i hans hemland, och jag kommer att vara den enda som talar svenska med vårt barn. Jag kan tänka mig att han kanske lär sig engelska lite snabbare än svenska, men vad vet jag. Vi har ju ingen erfarenhet av något liknande direkt! Jag skulle vara otroligt tacksam för tips från er som har det lite som oss.

Jag vill också gärna höra hur era barns språk utvecklas. Lär sig barnet båda språken helt parallellt? Har minoritetsspråket legat långt efter? Har det tagit längre tid än för andra barn att börja prata? Hur gör ni för att inte det ena språket ska halka efter alldeles?

Jag skulle bli så tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvåspråkiga barns språkutveckling
  • MrsAndersson

Hej!

Vi är också en tvåspråkig familj. Det är jag som är född i Tyskland medan barnens pappa är svensk. Vi har dock hela tiden bott i Sverige, men varit och hälsat på i Tyskland ett antal gånger.

Min son som snart är 6 år har haft väldiga språksvårigheter, mest med svenskan. Han började prata vid 1½-2 års ålder, som de flesta barn, men hade väldigt länge sitt "eget" språk och det blev några besök hos logopeden för honom. Nu är svenskan jätte bra och tyskan relativt bra (vi pratar inte det språket så mycket).
    Min dotter däremot som är 2½ pratar svenska felfritt, och tyska skapligt.
    Så jag kan inte säga att det har hängt ihop med tyskan, utan det är nog väldigt olika från barn till barn.

Men överlag har jag upplevt det väldigt positivt att barnen pratat två språk sen början.

Lycka till!

• EllinorIrene

Jag har två barn som är födda i England och uppväxta där - helt tvåspråkigt. Det som gäller är att vara konsekvent och att du pratar "ditt" språk så att du förknippas med svenskan. Om du stöter på motstånd kan du ofta parera med att helt enkelt säga "jag förstår inte, du får prata svenska med mig" - det tar lång tid innan de hajar att du egentligen förstår även det andra språket...;) Och då har de redan lärt sig!
    Min dotter är sju och har alltid varit tidig i sin språkutveckling, på båda sina språk. Däremot tar det lite längre att lära sig stava på engelska, eftersom det inte är fonetiskt på samma sätt som svenskan. Hennes ordförråd på båda språken är klart över genomsnittet och hon växlar mellan språken utan minsta problem.
    Klart att rekommendera! Men bäst är att köra från början. Innan de vet att det är "svårt"!
    Min lille son är ännu bara bebis, men han är väldigt "babblig", så jag tror han kommer att vara språkbenägen. Man får hoppas det, iallafall.
    Lycka till!

• lavitaebella

Hej Maggan!

Jag pratar endast svenska med våra pojkar och min man tyska, och de blandar ibland språken,(de är 2 1/2 år, tvillingar), men det roliga är att de pratar svenska med mej och med resten, dvs jag är den enda svensktalande, tyska, så DET har de redan kommit uderfund med! Jag har hört av andra att det kan bli så att tyskan taR över, trots att jag kommer att vara kvar med svenskan. Ja vi får se, huvudsaken att man håller språket aktivt!

• helin

hej!
    jag och min syster är tvåspråkiga så jag tänkte berätta lite om det!
    min mamma är svensk o pratade BARA svenska med oss
    dock min pappa förstår svenska
    mn pappa bara franska
    vi levde i frankrike
    när vi var som var vi olicka min syster utvecklade franska snabbare
    o jag svenska
    fast att der inte fans någon skillnad
    så det kan vara väldigt olika
    det som bidrog till att vi lärde oss svenska var att vi åkte minst en gång per år till vår familj och fick umgås och prata svenska med dem
    någonting annat som hjälpte var att min mamma läste VARJE kväll en saga på svenska
    vi fick aldrig möjligheten att lära oss språket i skolan
    det är mycket svårare för att lära sig svenska i frankrike eftersom det finns Ingen undervisning i det!
    men när jag flyttade till sverige upptäckte jag att jag kunde mycket mer grammatik en vad jag trodde
    så att bara prata med barnen räcker långt!
    dem kommer i vissa perioder att blanda lite men det är inte farligt
    prata bara på med dem men blanda inte ihop språken annars kommer dem att göra det utan att förstå att dem gör fel

• helin

tydligen dödade jag tråden....

• Maggan24

Helin: Intressant att höra hur ni haft det! Jag har varit borta så har inte kunnat svara.... Du är inge tråddödare

Tack alla för svaren: Jättebra att få höra lite hur det varit för er. Det här med att vara ksekvent ska jag tänka på. Har läst om just det också..

• helin
    Maggan24 skrev 2007-09-26 19:28:33 följande:
    Helin: Intressant att höra hur ni haft det! Jag har varit borta så har inte kunnat svara.... Du är inge tråddödareTack alla för svaren: Jättebra att få höra lite hur det varit för er. Det här med att vara ksekvent ska jag tänka på. Har läst om just det också..
    jo det är just det att vara konsekvent som är viktigt!!
    det kommer gå jätte bra

och dagarna som du tycker det är jobbigt
    tänk på att barn som är tvåspråkiga från "början" har lättare att ta in information och att utveckla järnan!
    med andra ord är vi smartare..
  • Maggan24

Helin: Tack för uppmuntran! än så länge jollrar han bara (fem månader), men nu när vi ska flytta känns det jätteviktigt att hans svenska blir bra... Jag kommer ju att vara den enda som pratar svenska med honom! Tor du alltså att man ska akta sig för att mixa språken? Hur gjorde dina föräldrar då det var adra med som inte talade ert språk?

• Maggan24

Lavitaebella: Imponerande att de förstår skillnaden när det gäller språken så fort! Riktigt häftigt...

Svar på tråden Tvåspråkiga barns språkutveckling