Tvåspråkiga barns språkutveckling
Hej!
Jag är själv tvåspråkigt uppfostrad (engelsk-svensk)och har två barn som blir tvåspråkiga (svenska-holländska). Mina föräldrar är svenska, men mamma pratade bra engelska och det var ju det språk hon pratade också mest med grannar, och mammor till lekkompisar och när vi var ute, så jag utgick på något vis ifrån att mammor pratar engelska och pappor pratar svenska (fast det var bra konstigt att vissa andra pappor ändå pratade engelska...) Pappa hade en svensk/amerikansk accent på sin engelska och jag tyckte det lät som rotvälska. Mamma däremot pratade ju engelska OCH svenska, men för mig var engelska det starkare språket och jag ville hellre prata det med mamma. Senare flyttade vi till Sverige, och då fick jag tjurighetsryck ("Nu bor vi i Sverige och här pratar man svenska") och vägrade prata engelska under en lång tid. Det tog ett par månader - ett halvår ungefär innan jag pratade så pass bra svenska att jag inte blandade in engelska hela tiden ("Mamma, kan jag helpa dej att pila potejtis?")
Mina barn, 3,5 år och 2 år gamla har precis också flyttat från Holland till Sverige. Den äldsta är lite blyg och har därför en lite långsammare språkutveckling än den lilla, och utvecklingen sker i stora trappsteg. I början blandade hon språken, med övervikt för holländskan. Idag är svenskan starkare och hon blandar knappt alls, bara vissa ord. Det är också lite förvirrande med ord som liknar varandra på de båda språken, men inte är desamma (samma sak för mej när jag var liten - det rörde till det mycket för mej och fascinerade mej). Hon är väldigt språkmedveten nu och tycker att det är hur spännande som helst med andra språk också, och försökte sist härma en grupp polacker som pratade vid ett bord bredvid på kafeet.
Tvååringen har en väldigt jämn språkutveckling, som liksom smyger sig på. Hon är duktig på att ta upp ord från båda språken samtidigt och börjar redan skilja på hur hon pratar med mamma och hur hon pratar med pappa. Det är också kul att hon har insett att djuren säger olika saker på de olika språken också.