• Sofne

Hur mycket äter era 2 veckors bebisar?

Har en son född den 13:e, han blir med andra ord 2 veckor på torsdag och jag blir tokig på hans småätande! Jag brukar göra 60 ml men han får bara i sig 30 ml och sen somnar han. Förösker väcka honom för att få i mer men det är omöjligt. Han vaknar dock efter någon timma och är hungrig igen och då får han i sig runt 30 ml igen och så fortsätter det! Dottern fick också ersättning efter några veckors amningsförsök och hon åt alltid större mängder och höll sig mätt en längre stund men sonen känns aldrig riktigt nöjd på något sätt...

Hur mycket och hur ofta äter era nyfödingar?

Wilma 060116 & Lukas 070913
  • Svar på tråden Hur mycket äter era 2 veckors bebisar?
  • Marija79

Matea föddes den 7/9 och nu äter hon mellan 90 och 120ml.
    När hon var 2 veckor åt hon mellan 60 och 90mlmen hon kan också somna mitt i maten ibland, det är bara att gilla läget.... Finns inget man kan göra.

Min första är också uppvuxen på ersättning men hon åt ocksåmycket mer och var mätt och sov längre stunder...
    Barn är så olika, jag trode inte på det förrän jag själv fick nr2.....

• 1977Maria Therese

Vår tjej föddes 12/9 hon åt ca 60 ml, men nu har vi börjat med mindre men oftare..hon har sådana gaser och ont i magen....Vet inte om det är ersättningen?

• Änglaplinga

på barnkliniken fick jag rådet att det ska vara 3 timmar mellan måltiderna, att de skulle ha en mängd per mål och inte småäta mellan, då det kunde bidra till magknip, så testa att ge en större mängd och vänta 3 timmar från att du började mata tills nästa matstart,
    somnar bebisarna i maten, får man byta blöjan så de vaknar och fortsätter äta
    1977Maria Therese skrev 2007-09-30 19:06:08 följande:

Vår tjej föddes 12/9 hon åt ca 60 ml, men nu har vi börjat med mindre men oftare..hon har sådana gaser och ont i magen....Vet inte om det är ersättningen?
  • jisses

Stackare! Har en 1 månadersbebis som också har mycket gaser o magknip. Vi gav lite o ofta innan eftersom vi tolkade det som om han var hungrig. På BVC fick vi rådet att inte ge för ofta då lite o ofta kunde göra det värre. Bebisen tolkar oxå ofta magknip som hunger.Vi skulle istället försöka att inte ge oftare än var 3:e timme. Dessutom fick vi rådet att ge honom Minifom, 10 droppar strax före varje måltid. Minifom är mot spädbarnskolik och finns receptfritt på apoteket. Det finfördelar gaserna i magen och gör att barnet lättare får ut dem. Vi tycker att det har hjälpt oss lite i alla fall. Lycka till!

• 1977Maria Therese

Vi har minifom redan, men när hon fiser som hon gör varje minut så luktar det ägg riktigt illa, och fiser högt som en kar och gråter då som att hon får kramp...ska pröva mjölkfritt nu...Någon mer med gaser och hade alergi för mjölk?

• tobiasmia

Vi har gett sonen ersättning sedan han var 1 vecka och testade först Babysemp1. Sedan bytte vi till Nan1 istället och köpte dessutom Sempers magdroppar som man ger tillsammans med en flaska 1 gång per dag. Dropparna går att köpa på apoteket. Han har fortfarande lite gaser men inte så mycket som tidigare.
    Och försok att hålla 3-4 timmar mellan målen. Då ska du se att det blir bättre. Lycka till!

• Yosa

min dotter hade kolik och gaser som sedan visade sig bero på mjölkproteinallergi. jag gav aldrig ersättning men hon fick mjölkproteinet genom att jag åt mjölkprodukter när jag ammade. Läs gärna i min blogg om kolik och allergi. Fråga gärna igen!

Svar på tråden Hur mycket äter era 2 veckors bebisar?