vabba
W är snart 7 mån och han är sjuk och jag är sjuk. Kan min sambo vabba eller skall han ta fp för idag?
Hur är det man löser detta?
W är snart 7 mån och han är sjuk och jag är sjuk. Kan min sambo vabba eller skall han ta fp för idag?
Hur är det man löser detta?
Man kan inte ta Tillfällig föräldrapenning (VAB) om man i vanliga fall tar föräldrapenning då ingår det att ta hand om barnet vare sig det är sjukt eller inte. Tar du inte FP utan sjukpenning idag så kan pappan ta föräldrapenning.
Barnet måste vara äldre än 240 dagar för att man ska kunna ta VAB när ordinare vårdare är sjuk.
Det innebär att du måste sjuka dig till fk och pappan måste begära fp (W är väl inte 240 dagar än?)
Om du inte verkligen är så jättedålig att inte alls kan ta hand om barnet och måste sjuka dig så skulle jag strunta i det.
Precis! Ungefär detta hände oss förra hösten. Sambon blev sjuk och kunde inte ta hand om sonen. Så han sjukskrev sig hos f-kassan och jag var hemma med tillfällig föräldrapenning.
man kan ändra foräldrapenning til tillfällig foräldrapenning efter en viss ålder, kommer inte ihåg, men runt 8 månader, kanske innan.
Om du är for sjuk att ta hand om barnet, så måste du anmäla at du är sjuk (då får du ingen ärsettning for barnet), så kan pappan vara hemma..
blir barnet sjukt over en lång tid, så är det ju bädre att ta tillfällig foräldrapenning, så sparar man foräldradagarna..
bättre menar jag..
Till saken är den att jag går på timmar.. Så jag ska anmäla mig sjuk till fk så kan sambon ta en fp dag istället.. sen om den är tillfällig eller inte spelar ingen roll för min del.. Bara det blir rätt
han kan vel inte ta en foräldrapenningsdag bara sådär...Arb. givaren behöver inte gå med på det eftersom man skal anmäla 2 månader innan. (eller så snabbt man kan), så jag tror det naturliga är att han vabbar...
Hur gammalt är et barn på 240 dagar forresten?
i månader
Ditt barn är ju bara sju månader så din man kan INTE ta VAB, utan får ta ut vanlig föräldrapenning medan du är sjuk.
Du anmäler till försäkringskassan att du är sjuk och får ett uppehåll i din föräldrapenning så länge din man är hemma, du får också en karensdag, men därefter sjukpenning istället för fp.
ja, då är det inget att välja mellan..och dim sambo skal inte kunna nekas eftersom han säger till så snabbt han kan..