• TrulyMadlyDeeply

Hjälp! Min hund förstör mitt hem!

Hej. Jag har en liten schipperke som total succesivt håller på att förstöra mitt hem. Hon har brytit upp golvet, gnagt tapeter lister mattor mm mm. Det kan inte fortsätta så här.

Hon är ensam ca 3-4 timmar om dagen. Hon är snart 8 månader. Hur tränas det här bort? Kan man satta munkorg på henne. Givetvis vill jag ge henne mycket tid, men man har ju annat i livet också och vill att hunden ska kunna "hänga" med utan att man hela tiden måste sysselsatta sig med henne. Om jag inte håller på med henne jävlas hon och biter sönder. Hon har många olika tuggben och tuggleksaker.

Eller bör jag sälja henne?

• Svar på tråden Hjälp! Min hund förstör mitt hem!
  • Ex ungue leonem
    TrulyMadlyDeeply skrev 2007-09-26 13:26:25 följande:
    Hej. Jag har en liten schipperke som total succesivt håller på att förstöra mitt hem. Hon har brytit upp golvet, gnagt tapeter lister mattor mm mm. Det kan inte fortsätta så här.Hon är ensam ca 3-4 timmar om dagen. Hon är snart 8 månader. Hur tränas det här bort? Kan man satta munkorg på henne. Givetvis vill jag ge henne mycket tid, men man har ju annat i livet också och vill att hunden ska kunna "hänga" med utan att man hela tiden måste sysselsatta sig med henne. Om jag inte håller på med henne jävlas hon och biter sönder. Hon har många olika tuggben och tuggleksaker.Eller bör jag sälja henne?
    Hunden känner sig ensam helt enkelt.Och sedan om man inte har tid för en hund så varför skaffa en?
  • lia76

Aktiverar du henne tillräckligt om dagarna?
    ute och går länga promenader... kanske gömmer godsaker som hon får leta?

Ha på lite tabasco på de ställen hon biter.
    Skulle troa tt hon är överaktiv och uttråkad....
    Så mera promenader och aktiviteter

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • FridaSjolund

Får hunden tillräckligt med motion och får hunden TÄNKA.. typ lösa "problem"..?
    Har hunden leksaker?
    Har hunden bytt alla tänder?

• bomman

Tror oxå att hon är uttråkad. Det krävs ofta ganska mycket träning för att hunden ska vara avslappnad i alla miljöer och som du skrev "bara hänga med". Det krävs ju då att hunden blir aktiverad minst ett pass om dagen för att den ska kunna slappa resten av dagen beroende på ras mm.

Lycka till!!

• FridaSjolund

Sen så får du tänka på att hunden är VALP än, och då får man RÄNKA med att de "går åt" lite grejer om man inet aktiverar den rätt och den har tillräckligt med grejer att leka med och tugga på =)

• Dag o natt

Lär henne koppla av!! Aktivering är bra men avkoppling är också viktigt. Man kan ta det lugnt ibland och det händer inget precis heeela tiden. Platsa henne vid hennes korg eller annat mysigt ställe hon trivs på -stundvis. Det är bra träning och hon får en liten uppgift samt att hon får avkoppling och chans att varva ner. Aktivera henne mellan varven och lär henne att man "gör saker", "kopplar av", "gör saker" och "kopplar av igen" osv..

• Linnea84a

finns många hundar som gör så i den åldern, tycker inte att det är så konstigt...3-4 timmar är inget att lämna en hund själv, så det är nog inte att hon känner sig enasm...testa å ha henne i en rymlig bur när ni är iväg..många hundar blir trygga om dom får ha ett eget litet krypin,och dom dör inte av att vara instängda några timmar.
    har haft alla våra hundar instängda tills den dagen man tycker att det är dags att ge dom en chans och ingen av våra hundar har sönder något

• frulan

Har du ensamhetstränat henne eller började du med att lämna i 3-4 timmar?
    Tycker valpen är lite för ung för att kräva felfria beteenden

Du skriver att hon "jävlas" om du inte håller på med henne. Hon har nog lärt sig att biter hon på saker så får hon uppmärksamhet av dig, bra eller dålig, spelar ingen roll för hunden, all uppmärksamhet är bra.

• iii

Har du ensamhetstränat henne INNAN du började lämna henne ensam så långa stunder?

Munkorg är INGET alternativ tycker jag, detta är sånt man får räkna med när man skaffar valp.

• Flopp

Min hund gjorde precis samma sak. Det handlade inte om att hon var understimulerad eller att jag inte skötte om henne, som alla här verkar tro när hunden biter på allt...

Vi köpte en ganska stor bur till vår hund, som hon är i när hon är ensam... det fungerar jättebra. Hon skäller inte och kan inte bita sönder något. Nu sover hon hela dagarna när vi inte är hemma och alla mår mycket bättre.

• frulan

Om du skaffar en bur, tänk på att du först måste träna valpen i att vara i buren.
    Det ska vara en trygg plats INNAN du lämnar vovven ensam i den.

• frulan

Flopp
    Vadå alla?!
    Jag har inte sagt ett ord om understimulering m.m.
    Jag tror inte att hunden är korrekt ensamhetstränad = klarar inte att vara ensam.

• Linnea84a

bur är nog det bästa alt.men prova kortare stunder först,styp 5 min från början och fortsätt med mera tills ni känner att hunden är redo förnågra timmar=)

• Kristina E

Jag har haft en hund som inte kunde vara ensam och när hon var det bet hon sönder allt och skadade därmed sig själv ibland. Problemet var att vi inte ensamtränat henne så bra. Börja om igen med det! Det är inte försent.

Börja igen med korta, korta stunder. Gör ingen grej av att du kommer hem så att du förstorar upp det magiska med att någon går och kommer hem. Bara ignorera hunden när du kommer in. Om hon fortsätter skälla när du går ut kan du ha en sprutflaska med vatten (sån man har när man stryker) och öppna dörren, spruta på nosen och gå igen. Det funkade för oss.

Jag vet att en del använder bur och det funkar, men det funkade inte för oss. Däremot vattnet funkade. Och ritualer funkade. Göra samma sak varje gång man går som tex gå ut en runda, lägga hunden på sin plats, säga hej då på samma sätt.Då vet de vad som ska hända och känner sig tryggare. Vi gömde också lite hundgodis som hon kunde leta upp efter att vi gått.

Munkorg hade jag skippat. Då kan ju inte hunden dricka eller klia sig med tänderna.

• Flopp

Åh... jag provade att gömma godis till min... då sökte hon maniskt! Jag var ju så dum så jag gömde en under en matta =mattan i småbitar... så la jag en i ett hörn i hallen =hål i väggen... :)

Kristina E skrev 2007-09-27 10:21:28 följande:

Jag har haft en hund som inte kunde vara ensam och när hon var det bet hon sönder allt och skadade därmed sig själv ibland. Problemet var att vi inte ensamtränat henne så bra. Börja om igen med det! Det är inte försent. Börja igen med korta, korta stunder. Gör ingen grej av att du kommer hem så att du förstorar upp det magiska med att någon går och kommer hem. Bara ignorera hunden när du kommer in. Om hon fortsätter skälla när du går ut kan du ha en sprutflaska med vatten (sån man har när man stryker) och öppna dörren, spruta på nosen och gå igen. Det funkade för oss. Jag vet att en del använder bur och det funkar, men det funkade inte för oss. Däremot vattnet funkade. Och ritualer funkade. Göra samma sak varje gång man går som tex gå ut en runda, lägga hunden på sin plats, säga hej då på samma sätt.Då vet de vad som ska hända och känner sig tryggare. Vi gömde också lite hundgodis som hon kunde leta upp efter att vi gått. Munkorg hade jag skippat. Då kan ju inte hunden dricka eller klia sig med tänderna.
Svar på tråden Hjälp! Min hund förstör mitt hem!