• Thisla

Servera på bröllop?

Har blivit tillfrågad om jag vill servera på ett bröllop.. Har aldrig serverat förr så undrar om det är nåt särskilt man bör tänka på? Kanske hoppas på att alla är så onyktra så ingen bryr sig om man inte kan alla regler kring serverandets konst

• Svar på tråden Servera på bröllop?
  • Pirum

Du kan öva lite hemma om du vill med att lägga upp tex knäckebrödskivor på tallrikar med serveringsbestick - som om du serverade på riktigt.

Folk är rätt förlåtande i synnerhet om man gör det som en väntjänst. Om du serverar dryck (i synnerhet rödvin) så är det bra att ha den där servetten över armen och torka av dropp med så räddar man gästernas kläder.

Sätt upp håret om det är långt så slipper det hamna i maten.

Om du serverar tex avec i glas från bricka så se till att du inte bara tar från ena sidan så du behåller jämvikten på brickan- annars finns risk för att allt börjar glida och hamnar på golvet.
    Kolla också om brickorna blir hala av vätska och lägg typ en pappersservett under för att förhindra att allt kanar iväg.

• Ann Lee

Här kommer lite serveringstips:

DRYCK
    Dryck ur flaska eller karaff serveras från höger sida. Man håller flaskan i höger hand. I rödvinsglaset häller man upp vin till drygt hälften av glasets höjd. Sedan går man vidare till nästa gäst. Om ni ska servera t.ex. fördrink/champagne från en bricka bjuds detta från vänster, så att gästen kan ta ett glas med sin höger hand.

MAT
    Mat som serveras på tallrik ställs fram från höger medan mat som är upplagd på fat serveras från vänster sida.

AVDUKNING
    Tallrikar dukas bort från höger sida, eftersom det är enklast att stapla tallrikar på vänster arm. Nya tallrikar ställer man fram från höger sida. Om man tar med sig en ny tallrik in tar man bort den gamla från höger och ställer fram den nya från vänster.
    Innan man serverar dessert ska tidigare tallrikar, bestick, uppläggningsfat mm dukas av. Glasen däremot står kvar.

Sedan tycker ju inte alla att dessa regler är så viktiga men det kan vara bra att känna till...

• Thisla

Tack AnnLee!!

Hm, visst är det gästens högra sida man pratar om när man säger höger sida... *rodnar*

Får säkert höra mer sedan vad som förväntas. Det är inte bekanta till mig som gifter sig.

Klädsel då? Svarta långbyxor och vanlig vit skjorta funkar eller hur?

Gud, nu när jag läste alla serverings"regler" så funderar jag hur galant detta kommer gå, eller inte *skratt*

• Ann Lee

Gästens högra sida är även din högra sida eftersom du arbetar "bakom" gästen. Du sträcker dig ju inte tvärs över bordet.

Svarta byxor och vit skjorta fungerar alldeles utmärkt. Du kan även ha en svart knälång kjol. Svarta diskreta skor till detta. Tänk på att inte ta världens klackar, du kommer att få såå ont annars. Det blir ju en lång kväll. De flesta som serverar har inte speciellt höga klackar just för att spara på fötterna.

• Thisla

Skrattar igen.. Ja, såklart, då har jag iaf det klart för mig. inte sträcka sig tvärs över bordet hihihi... Är nog lite trött och trög..

Tack för klädtips..

Svar på tråden Servera på bröllop?