• jsmfb

Dagisångest

(Bakgrund: bor på Irland, börjar jobba nästa vecka, sonen är 8.5 mån, många barn här börjar dagis vid 5-6 mån ålder så han anses gammal och besvärlig att ta sig an, särskilt som jag har ammat honom vilket är ovanligt här)

Dag tre av inskolningen och personalen försökte köra ut mig. Detta efter att jag igår gick iväg en och en halv timme och kom tillbaka och fann att min son satt i ett rum med lite större barn och tittade på Barney och hulkade. Deras policy är att föräldrarna inte skall hänga på dagis och göra personalen obekväm, och man kan inte vänta sig att personalen skall ta sig extra tid med ett nytt barn. Detta fick jag veta av hon som är ställföreträdande chef denna vecka, chefen (som också är dotter till ägarparet) är på semester. Jag stod på mig och påpekade att jag var chockad att de låter barn i åldern 15 mån - 3 år se på DVD varje dag, stannade 9-13 idag. Sonen bara grät och grät och jag tycker mest att personalen viftar med leksaker och sjunger för att distrahera honom när han mest av allt behöver att någon plockar upp honom en stund. Det känns jättejobbigt, klart att allt inte kan vara som i Sverige men när man betalar 961 EUR i mÅnaden skall man väl kunna vänta sig lite kvalitet? Självklart är jag inställd på att det är en period som är tuff innan barnet har vant sig men jag upplever att personalen inte bjuder till.

Är det någon annan som bor utomlands och har fått känslan av att personalen tycker man är knäpp och besvärlig för att man vill vara med på dagis i mer än ett par dagar? Jag tror inte på att han plötsligt kommer att trivas om jag går, särskilt inte när jag ser att deras lösning är TV!!!

• Svar på tråden Dagisångest
  • campanilla

Herregud, det later inte klokt! Och priset ar ju hutlost! Jag tycker att dagiset har i Spanien dar vi bor verkar lite oseriost, men det har tar ju priset! Sta pa dig!

• jsmfb

Jag skall be att få prata med ägaren imorgon, det var ju hon som hälsade att jag inte fick vara där. Jag hade faktiskt sett fram emot dagis på sätt och vis och trodde att jag hade gjort ett bra val... ack så jag bedrog mig.

• campanilla

Hoppas det loser sig sa att du kanner dig ok nar du lamnar pojken. Det ar ju jattejobbigt om man inte liter pa personalen dar man har sina barn...

• jsmfb

Jo idag gick det mycket bättre, jag gick bara in i köket under första halvtimmen. Man får ju räkna med att de gråter när de blir lämnade men någon måste ju trösta också. Han åt och lekte men jag var där och hjälpte honom somna på förmiddagen. Han fick lite mer uppmärksamhet och det räckte för att han skulle känna sig tryggare. Tydligen är de inte vana att ta in större barn, när de är fem sex månader är de lätta att skola in för de är inte lika medvetna om vad som pågår. Nej, glad och nöjd är jag inte för jag tycker detta kunde ha skötts bättre.

• herilane

Det måste ju finnas bättre dagisar, även på Irland!

Jag bor i England och min dotter började på dagis vid ca 6 månader. På det dagiset tar personalen alltid upp henne när hon är ledsen. Hon blir ofta lite gnällig på eftermiddagen när hon liksom börjar tycka att det är dags att gå hem, så det är ofta någon som går omkring med henne i famnen när jag kommer dit för att hämta henne. Och jag tror inte ens att det finns ett TV på avdelningen för de under 2 år.

• jsmfb

Ja detta var en bedrövlig start. Idag satt jag ner med ägaren och hade ett långt samtal. Han erkände själv att det inte är samma stämning sedan hans dotter blev chef! Hon är på semester och jag har inte träffat henne än. Hursomhelst talade jag om vad som hade hänt och han sade att hans fru aldrig i livet skulle ha bett personalen köra ut mig, och att han faktiskt hade sagt till dem att jag fick stanna hur länge jag ville. Nu har han talat med alla inblandade och utsett en person till att vara den som har hand om min son. Han lekte glatt idag och det var härligt att se för jag har mått urdåligt tidigare i veckan.

Personalen i baby room är faktiskt bra, bara oorganiserade och ovana att skola in en äldre baby som är mer medveten om att mamma går o.s.v.

Däremot tål jag inte de två som ville ha ut mig och som jobbar med barnen som är 15 mån - 3 år. TV-tiden är två pass om en halvtimme vardera, dagligen, och det är för mycket. Jag skall besöka ett annat dagis nästa vecka och förhoppningsvis flytta honom för det här är inte kvalitet. Ironiskt nog har de Quality Childcare som sitt motto!

• Viktoria i Spanien

Verkar helt galet, i synnerhet det där med tv. Synd om dig, måste kännas ruttet och det när man så gärna VILL att allt ska kännas bra. Hade jag varit du hade jag nog kollat upp lite alternativ, även om det känns drygt. Jag hade Junia på ett ställe som extra avlastning när hon var runt 7-8 månader men tjejen som jobbade där var så såsig så jag fick slag. Ägaren var ok men hon var inte alltid där. Tillslut struntade jag i att jag betalt för 40 timmar (som jag kunde plocka ut hur som helst under året) och gick aldrig mer dit.

Det är en sak att inskolning är jobbig men om man ser att metoderna de använder inte överensstämmer alls med vad man själv vill, ja då är det ju inte så mkt att böna och be för.

Lycka till så jättemycket

• Rutiga Rutan

Finns det andra dagis i närheten eller är detta det enda som finns? Jag bor i England och känner igen den korta inskolningstiden - men inte hur otrevlig personalen var. Min son var också 8.5 månad när han började på dagis (är nu 4). Det varierar från dagis till dagis tycker jag. Min son har bytt dagis en gång för att vi flyttade. Första dagiset var litet men familjärt och andra var mycket större men mer strukturerat. Båda har/hade sina för- och nackdelar.

• jsmfb

Ja på tisdag skall jag besöka ett dagis som ingår i en kedja och som ligger närmare hemmet. De hade inte öppnat när jag bokade plats på det här stället. Man skall ju inte behöva bråka så mycket som jag har gjort för att bli behandlad väl.

Igår gick det bra, varje gång jag tittade in så lekte han eller satt i knä på någon. Han hade sovit och istället för att lägga honom i en säng och gå hade de hållit i honom och sedan låtit honom sova nere i lekrummet. Lite mer humant. Nu är det en principsak att jag inte vill stötta detta företag samt att jag inte vill att han från i sommar skall se på tv en timme om dagen för dyra pengar.

Svar på tråden Dagisångest