• Kall öl

Månads/veckopeng 14 åring?

Vad ska h*n klara att köpa för det? Kläder? Bara annat?
    Köper ni kläder åt henne/honom, eller bara jackor, skor? Förklara.

♥ Elvis är och kommer alltid förbli kung!
  • Svar på tråden Månads/veckopeng 14 åring?
  • Kall öl

Puff!

• Majsan70

Jag har ingen 14 åring, men väl en 15 åring o en som snart fyller 13.

För sina pengar får de köpa precis vad de vill. Jag står för kläder o mob.

• Kall öl

Vad får de i mån då?

• Majsan70

15 åringen får 600 kronor och tjejen som snart är 13 får 300 kronor än så länge.

• lövet2

100-150 kr i månaden, och de går bara till nöjen. Allt nödvändigt står vi för fram till 16 år då studiebidraget börjar betalas ut.

• Magda73

Har en 14-åring som får 300:-/mån som är tänkt till nöjen och mobilsamtal. Jag köper kläder utöver det.

• Kristall V

min 14:åring får 300:-, men då betalar han sitt wow-spelande själv, 125:-/månad, resten går till snacks, mobil och sparande

Vi köper allt det nödvändiga, kläder, hygienartiklar osv.

• astalacasta

Hej!

Har ingen 14-åring själv, men när jag själv var 13 år så fick jag ta över ansvaret för hela barnbidraget mot att jag själv stod för alla utgifter utöver mat, husrum och basic hygienprodukter som schampoo, tvål och balsam. Jo just det, medlemsskap i vår lokala idrottsförening stod mina föräldrar också för.

Allt annat betalade jag med mitt barnbidrag:
    Fritidsaktiviteter
    Kläder, även ytterkläder och skor
    All annan mat/snacks/godis än de vanliga målen mat om dagen hemma
    Bussresor etc

När vi åkte på semester hela familjen gjorde vi upp om innan vad vi barn skulle stå för med våra pengar och vad mina föräldrar skulle betala.

Med den här uppgörelsen ingick också att min mamma inte fick lägga sig i vad jag köpte för kläder och annat med mina pengar

• knodden och vi

Min 14 åring får 300 kr i månadspeng och den går mest till nöjen allt annat o lite till betalar vi.

• mammamia70

Min 14 åring (kille) får barnbidraget. det ska räcka till kläder och nöjen. Det har funkat bra hittills!

• lillronya

MIn 13åring får 200 kr i månaden om hon gjort det hon ska.
    Det går till mobilpåfyllning och annat som hon vill ha. Hon kan också tjäna extra pengar genom att göra vissa saker hemma, även om en hel del ingår i månadspengen redan.

• Fru Wadell

13-åringen får 400 kr/mån eller 100 kr/veckan. Hon väljer själv hur hon vill få dem. Det ska gå till nöjen, resten betalar vi.

• FrökenKanSjälv

Min 14-åring får 200:- i månaden till nöjen, 100:- mobilpåfyllning och 500:- till kläder. När det gäller kläderna så köper jag alla ytterkläder eftersom hon inte riktigt klarar av att spara pengar varje månad så att det räcker till vinterjacka och vinterstövlar i oktober. Men hon köper alla andra kläder, inklusive underkläder, och oj vad hon gnäller över att strumpor är dyrt.

• enny signatur

jag fick hela barnbidraget när ajg var 14 vad ajg akn minnas. fick stå för tja kläder, mobil, hygienartikalr osv själv. var mat och husrum mina föräldrar betalde. i realtitetn betalde de dock mycket mer, tex fanns de tju alltid godis/läsk hemma som de stog för.

• maddis72

När min son var 14 fick han 500 i månaden som skulle räcka till godis/nöjen osv.

• helle 73

Min fjortis" får 500 i månaden + 50 kr i veckan.. när hon ska ha skor å jacka lägger jag till..ja å om det ska köpas lite dyrare plagg som jeans så får hon mer..

Svar på tråden Månads/veckopeng 14 åring?