• LillaFruHasselblad

Snabb, nyttig mat

Jag behöver tips på mat som verkligen går snabbt att göra, men som ändå är väldigt nyttig. Det jag brukar köra med nu är att bara koka spagetti och sen hälla på lite kikärtor och ketchup. Snabbare kan det ju liksom inte gå! Men jag behöver mer tips!

• Svar på tråden Snabb, nyttig mat
  • eyry

fiskbullar kanske, blodpudding, tonfisk

Älskar mina 2 prematurer
  • barnkär01

Kyckling/räkor med wokgrönsaker går snabbt att laga och är nyttigt. Tonfisk med lätt creme fraische, paprika och purjolök med fullkornspasta till.
    Det du lagar nu är nog inte så nyttigt ur närings synpunkt även om de går snabbt att laga

• Kejo

Släng i lite grönsaker och skinka (eller vad du nu har hemma) i en stekpanna. När detta är uppvärmt häller du över en smaksatt creme fraiche, elternativt en naturell och kryddar själv.

Servera med sallad, potatis/ris/pasta.

Mycket billigt och nyttigt.

• R Mutt

Fiskbullar och fulkornscouscous tar max 10 minuter att laga. Man kan använda fryst grönsaksblandning (ärtor paprika majs etc) och koka upp i vattnet som ska vara till couscousen så får man en "grönsakspytt".

Fiskbullar är klart underskattad mat tycker jag. Mättande, proteinrikt och lite fett.

Bulgur och couscous är definitivt snabbaste tillbehören och hyffsat nyttiga också.

Min shoppingblogg: mamacheapo.blogg.se/
  • catorinen

Jag äter mycket kycklingfilé, ett tips är att klippa den i småbitar så går den fortare att steka. Har jag riktigt bråttom äter jag den bara med keso och grönsaker. Ha gärna en råkostsallad eller annan favoritsallad ståendes färdig i kylen, redo att läggas på tallriken.

Att steka lite wokgrönsaker och kyckling är ett annat snabbt och nyttigt tips, i en lyxvariant kan man slå i lite kokosmjölk och röd curry.

Wokgrönsaker kan för övrigt ätas med mycket, t ex qournfilé eller kycklingkorv (kolla köttmängd och enrgiinehåll).

Kycklingfilé med lite råris, cocktailtomater och garlic salsa (tacosås) slinker ner ibland med när det är bråttom

Tänk på att få i dig proteiner och skippa ketchupen, lycka till!

Svar på tråden Snabb, nyttig mat