• Lejonets unge

Styvpappor resp. styvmammor

Hej!

Jag har suttit här och läst i en hel del styvfamiljstrådar och börjat fundera över hur olika förväntningar som verkar finnas på styvmammor resp. styvpappor.

Mängder av biomammor säger att ett krav på ny partner (potentiell styvpappa) är att han tar stort ansvar för barnen, engagerar sig, beter sig som en "pappa" - och gör han inte det så är förhållande inte intressant.

Mängder av andra biomammor säger å andra sidan att styvmammor inte får bete sig som "mammor" och alltså inte får ta stort ansvar och engagera sig fullt ut i barnen.

Det jag funderar på är om detta speglar olika positioner - alltså att det är självklarare att styvföräldern ska/får engagera sig när styvföräldern är ens egen partner - eller om det speglar hur vi generellt ser på män/pappor och kvinnor/mammor. Är det så att en styvpappa som "engagerar sig", "tar ansvar" och "är som en pappa" i själva verket tar mycket mindre ansvar än en genomsnittlig styvmamma, eftersom vi generellt ställer lägre krav på ansvarstagande på pappor än på mammor? Och motsvarande, att en styvmamma som "tar ansvar" och "är som en mamma" tar ett betydligt större kliv in i en föräldraroll och därför blir mycket mer provocerande?

Vad tror ni? Är det någon mer som har noterat detta och funderat på det?

LU

• Svar på tråden Styvpappor resp. styvmammor
  • Nyfiken gul

har också sett det där o skrev ganska nyligen en tråd om det...

Styvmammor spottar man på - o styvpappor höjs till skyarna o firas som hjältar...

• annasahlup

Stor poäng till TS!!!!

Nu har jag tur som har en biomamma som verkar vara kanon och inte har sagt något om min del i hennes sons liv. Jag är förälder fullt ut när han är här, det går inte annars.

Nu är jag dessutom mamma till hans lillebror och om jag och pappan skulle gå skilda vägar så hoppas jag bara att han skulle skaffa en riktigt bra tjej som kan vara en bra vuxen till som kan älska min son! Hoppas jag tänker så sen med (peppar, peppar) när känslorna har svallat...

Svar på tråden Styvpappor resp. styvmammor