Inlägg från: tomcar1 |Visa alla inlägg
  • tomcar1

Älgfluga, vad är det för ett kryp ?

Hej !
    Idag när jag har varit ute och gått med hunden i skogen, så har flera älgflugor satt sig på mig, men jag har dödat dem. Min man säger att de bits och att det gör jätteont. Att de tappar vingarna för att sedan söka upp något ställe att bitas på. Har någon blivit biten här av sådan fluga ? Gör det jätteont ? Är rädd att någon fluga ska krypa in under kläderna och bita mig.
    /tomcar1

• Svar på tråden Älgfluga, vad är det för ett kryp ?
  • tomcar1

TheMilky...okej, men jag har hört att folk har blivit bitna. Det var min man som berättade om en svåger tillhonom, som är jägare och hade blivit biten för flera år sedan och det blev svullet och rött.
    De har en jädra fart iallafall när de kryper. Svårt att få tag på dem och klämma ihjäl dom.
    /tomcar1

• tomcar1

Lilltållon...okej, vad bra. Ska föröska tänka på det, för jag tycker de ser lite "otäcka" och bitsugna ut : )

• tomcar1

isisisis...letade på nätet och de heter visst även älglus. Tycker också att de är äckliga. Men känner man dem inte på kroppen om de kan sitta kvar i flera dagar ?
    /tomcar1

• tomcar1

Lilltållon...ja, man kan säga både älfluga och älglus. De verkar vara väldigt envisa då, eftersom de klarar ett helt tvättprogram !! Fy vale !

• tomcar1

De påminner lite om spindlar, utan sina vingar och jag hatar och har fobi för spindlar!

• tomcar1

Spelar det någon roll vad man har för kläder på sig ? Ljusa eller mörka ? Usch, bara för det tycker jag att det kryper överallt efter skogspromenaden.
    /tomcar1

• tomcar1

Ja, jag märkte att de kröp fast jag fäktade och slog och tröck på dem. Till slut fick jag ändå död på dem. Hader en ljusbeige tröja på mig och jeans, men de kom på mig ändå. Spelar det någon roll vad det är för väder ?
    /tomcar1

• tomcar1

Nu har det varit lugnt med älgflugor. Hade en svart tjockare väst på mig häromdagen när jag gick i älgfluge-området och då kom det ingen !
    /tomcar1

• tomcar1

Ja, de sätter sig fast med en gång. Jag har lyckats få bort de som börjat sätta sig fast hittills. LIksom fästingar, fyller de någon funktion ?

• tomcar1

Lilla My....fy attan säger jag bara : (

Svar på tråden Älgfluga, vad är det för ett kryp ?