• Anonym

håravfall...

Undrar om det är någon mer än jag som har ALLVARLIGT problem med håravfall...Jag har under längre tid tappat massor med hår och funderar nu på att skaffa peruk.
    Detta har varit det jobbigaste jag gått igenom och det har tagit oerhört på självförtroendet, jag känner mig så ful och oattraktiv, känner mig inte som en kvinna längre...
    Har gjort läkarundersökningar men de hittar inte orsaken, och vet inte heller om det kommer att växa tillbaka.Finns det någon som använder peruk? Som har gått igenom något liknande? Det skulle betyda så mycket att höra ifrån er!

• Svar på tråden håravfall...
  • Anonym

Jag drabbades av håravfall för 1½ år sedan och gjorde också undersökningar utan att de kunde fastställa orsaken. Många gånger beror håravfall tydligen på stress, och efter vad jag har läst mig till så kan t.ex. en traumatisk händelse leda till håravfall. Då brukar håret börja falla ca 3 månader efter händelsen. Nu har jag nyligen fått diagnosen PCOS, polycystiskt ovariesyndrom, som bl.a. kan leda till håravfall. För att få diagnos bör man gå till gynekolog. Lycka till!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-09-27 09:58:13 följande:
    Jag drabbades av håravfall för 1½ år sedan och gjorde också undersökningar utan att de kunde fastställa orsaken. Många gånger beror håravfall tydligen på stress, och efter vad jag har läst mig till så kan t.ex. en traumatisk händelse leda till håravfall. Då brukar håret börja falla ca 3 månader efter händelsen. Nu har jag nyligen fått diagnosen PCOS, polycystiskt ovariesyndrom, som bl.a. kan leda till håravfall. För att få diagnos bör man gå till gynekolog. Lycka till!!!
    Hej! Tack för tipset, jag ska kolla det. Kan håret växa tillbaka? Och vad innebär diagnosen?
  • Anonym (flinta)

Samma här-peruk sen -96 och har diagnos PCO-S. Men björkaska har fått det att börja växa och hormonerna börjar stabilisera sig.

• Anonym (flinta)

i mitt fall:Oregelbunden mens,håravfall,viktökning(känslig för kolhydrater=sötsugen jämt!) svårt attgå ner i vikt,Svår PMS,skäggstubb m.m. Det finns info på dessa sidor under: Svårt att få barn och sen:PCO
    just det-svårt att få barn har jag ju med!

• Anonym

Hej!
    Vad är björkaska? Jag har ju problem med sköldskörteln, vilket innebär hormonrubbningar....Hur är det att bära peruk? Märker andra att du har det?

• Anonym (Håravfall)

Håravfall är ju symtom på sköldkörtelrubbningar.

Min mor var ofantligt trött i flera år sedan kom håravfall sedan känslig mage.....innan hon kom iväg till doktorn i tron om att hon var dödsdömd.--- men det visade sig att hon lider av underproduktion av ett hormon (tror jag), livlångt levaxin tablettbehanling och hon är pigg i dag och håret kom tillbaka.

• Anonym (flinta)

Björkaska finns på hälsokost-ett gammalt beprövat medel i FINLAND.Du kan läsa mer på nätet.
    Visst är det jobbigt ibland med peruk även när man är van.Speciellt på sommarn. Jag tillhör inte de modiga som går ut utan eller bara i sjalett så då blir det ju varmt. Men förra sommarn köpte jag på nätet-Wigmasters-en peruk med pannband. Räddningen! Den har jag när jag simmar,tränar eller är hemma. Hade en ny sort i somras som jag använde heela sommaren-underbart. För det har ju varit jobbigast att gå och bada och träna och vara rädd att peruken inte ska sitta kvar. Det finns tejp också men den funkar nog bara om man är helt kal som jag är.
    Genom hudmottagningen fick jag sen "remiss" för peruk. Betalar självkostnadspris på 1.000:-/peruk och får då 2 om året. Antingen syntet eller äkta. Äkta hår kan man ju sköta ungefär som vanligt, dvs tvätta håret i duschen,föna locka tona osv. Men syntet är känsligt för värme och smälter om man försöker föna den! Ska tvättas i handfatet så jag tycker det är lite jobbigare. Men det är ju en smaksak.

Svar på tråden håravfall...