• FamHull

Erfarenhet av TENS från Clas Ohlson?

Funderar på att köpa en TENS-apparat från Clas Ohlson.
    Någon som har erfarenhet av den, både bra o dåliga?
    Går det tex att hoppa snabbt mellan svaga o starka "stötar" som jag har hört att man kan göra med vissa apparater?
    Eller måste man gå stegvis hela tiden? Risk att man kanske "missar" värken då...
    Hade tänkt använda den mot ev foglossning o vid värkarna innan vi åker in till sjukhuset.

• Svar på tråden Erfarenhet av TENS från Clas Ohlson?
  • J E S S

Jag Har inte erfarenhet av den apparaten från Claes Olsson, men jag ska använda mej av TENS under förlossningen men jag ska faktist låna av barnmorskan. eller hyr kanske man gör. Hon sa att de kostar kanske nån 100-lapp, så de e ingen fara.

Då vet man att de blir en sån funkar bra, annars e de ju pengarna tebax.
    Finns ju inte så många gånger man behöver använda en sån igen

Hade en sån då min dotter föddes, fast då fungerade inte själva "påklisringslapparna"

• Eldflamman

Jag hittade denna förklaring på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21967890

"4-kanals med 8 elektrodplattor, arbetar med 2 program samtidigt. Intensiteten kan ställas in per kanal. 12 förinställda program för enkel användning. 2 program kan programeras av användaren. Levereras med en extra uppsättning om 8 elektrodplattor. Batterier: 4 st LR03/AAA (medföljer ej). Bruksanvisning medföljer."

Vet inte riktigt om jag blev ngt klokare själv (Funderar också på att köpa den)
    ♥Stolt mamma till Hannes 040706 och Liten i magen v26♥
  • turpis

Hade den från CO -jättenöjd! Man kan stega upp rätt snabbt, jag hade inte problem med det du beskrev.

• turpis

jag kombinerade med vetekudde på magen (nedre delen), hett (haha) tips.

• T76

Jag hade också tänkt köpa den men tittade som tur var i instruktionsboken i affären. I den stod det att apparaten absolut inte skulle användas av gravida. Frågade personalen varför men de visste inte och tyckte inte det var värt att chansa. Köpte en från Cefar och är jättenöjd med den. Det är en sån som man kan "växla" med. Den är dyr men man kan hyra den för 500 kr tror jag det var. www.cefar.se/start.asp
    Lycka till

• FamHull

Min MVC hyr tyvärr inte ut TENS utan dom föreslår att man skulle hyra från en sida på nätet, kommer inte ihåg vilken. Det skulle i alla fall kosta 350:- för ca 2 månader. Så jag tänkte att det va lika bra att lägga till 150:- o köpa en själv. Som du säger så e det kanske inte så ofta man använder den men man vet ju aldrig, kan ju va bra att ha.

J E S S skrev 2007-09-27 18:07:01 följande:

Jag Har inte erfarenhet av den apparaten från Claes Olsson, men jag ska använda mej av TENS under förlossningen men jag ska faktist låna av barnmorskan. eller hyr kanske man gör. Hon sa att de kostar kanske nån 100-lapp, så de e ingen fara.Då vet man att de blir en sån funkar bra, annars e de ju pengarna tebax.Finns ju inte så många gånger man behöver använda en sån igen Hade en sån då min dotter föddes, fast då fungerade inte själva "påklisringslapparna"
  • FamHull

Konstigt att det står så. Läste om nån som hade blivit rekomenderad av sin BM att köpa den på Clas Ohlson.

T76 skrev 2007-09-27 19:01:58 följande:
    Jag hade också tänkt köpa den men tittade som tur var i instruktionsboken i affären. I den stod det att apparaten absolut inte skulle användas av gravida. Frågade personalen varför men de visste inte och tyckte inte det var värt att chansa. Köpte en från Cefar och är jättenöjd med den. Det är en sån som man kan "växla" med. Den är dyr men man kan hyra den för 500 kr tror jag det var. www.cefar.se/start.aspLycka till
  • junibarn76
    T76 skrev 2007-09-27 19:01:58 följande:
    Jag hade också tänkt köpa den men tittade som tur var i instruktionsboken i affären. I den stod det att apparaten absolut inte skulle användas av gravida. Frågade personalen varför men de visste inte och tyckte inte det var värt att chansa. Köpte en från Cefar och är jättenöjd med den. Det är en sån som man kan "växla" med. Den är dyr men man kan hyra den för 500 kr tror jag det var. www.cefar.se/start.aspLycka till
    Jag har kollat med BM och läkare och det ska inte vara någon fara att använda den när man är gravid. Fattar inte varför det står så.
    Med Elvira i magen vecka 40!
  • junibarn76
    FamHull skrev 2007-09-27 19:06:18 följande:
    Konstigt att det står så. Läste om nån som hade blivit rekomenderad av sin BM att köpa den på Clas Ohlson.
    Det var förresten inte jag men jag kollade upp det ändå.
    Med Elvira i magen vecka 40!
  • FamHull

Har funderat på att köpa en vetekudde för att värma upp spjälsängen lite innan liten ska lägga sig. Men kanske ska ta o använda den själv först

turpis skrev 2007-09-27 18:23:23 följande:
    jag kombinerade med vetekudde på magen (nedre delen), hett (haha) tips.
  • turpis
    FamHull skrev 2007-09-27 19:08:47 följande:
    Har funderat på att köpa en vetekudde för att värma upp spjälsängen lite innan liten ska lägga sig. Men kanske ska ta o använda den själv först
    Ja, vetekudde for president!!! Fantastisk bra smärtlindrare, säger jag som är gammal mensvärksveteran.

Jag fick CO-tensen rekommenderad av min bm, som uttryckligen sa att man kunde bortse från vad som stod på den om grav. Man ska inte använda den på magen, sa hon. Har hört andra som fått andra rekommendation (typ inte korsvis på magen?).

Jag tror att de skriver så för att friskriva sig, man vill väl som företag absolut inte ta ngn som helst risk, antar jag. CO-tensen skiljer sig nog inte från CEFAR tror jag!
Svar på tråden Erfarenhet av TENS från Clas Ohlson?