IVF med ett ägg, kan det bli tvillingar ändå?
Hej på er alla!
Jag har funderat på om man gjort IVF och ET med ett ägg, kan det ändå bli tvillingar och hur kan det bli det i såfall?
Kram
Hej på er alla!
Jag har funderat på om man gjort IVF och ET med ett ägg, kan det ändå bli tvillingar och hur kan det bli det i såfall?
Kram
Om ägget delar sig i livmodern kan det ju bli tvillingar.
Kan det dela sig till två även om det bara är befruktat med en spermie, fattar inget?
Ok, jag trodde inte att det var så det gick till. När jag gjorde mitt IVF fanns det ett ägg som var befruktat av två spermier så jag trodde att det bara var så enäggstvillingar blir till! Fler vis alltså, har ju alltid önskat att jag ska få tvillingar så det var ju kul att se att det var möjligt när de två spermierna hade tagit samma ägg, hi hi
hormonflickan: Om två spermier simmat in i ett och samma ägg så kan det inte bli tvillingar, det blir för många kromosomer, det blir alltså ingenting.
Enäggstvillingar= ett befruktat ägg (med en spermie) delar sig plötsligt (och oförklarligt?) i två och det bildas två embryon.
Därför har således enäggstvillingar samma genuppsättning.
Tvåäggstvillingar: Då är det två ägg från början och två spermier, dvs i varsitt ägg.
Här nedan kan du läsa mer ang enäggstvillingar....
http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=14164
P.S glömde säga att dom satte endast in ett embryo....
Aha, va dum jag känner mig nu! Hade ju helt fel då! Tack för all information, nu vet jag lite mer om hur det fungerar. Kram
Äsch, man kan ju inte veta allt Jag har "läst" på lite nu efter att jag insåg att jag hade väntat enäggstvillingar.....Visste inte mkt innan heller....
KRAM