Inlägg från: Krisselina |Visa alla inlägg
  • Krisselina

porslinsfasader

Halloj!!

Jag har två st porslinskronor på framtänderna pga en missfärgning efter en skada som jag fick när jag var liten..

Är det framtänderna du ska fixa?

Lita alltid på din intuition
  • Krisselina

Okej.. Nu svarar jag iaf då, hihi.

Om det nu är framtänderna du ska göra..

Mitt första tips är detta: Be om bedövnings-salva INNAN dom sätter sprutan, för aj så in i helvette vad det gör ont att få bedövning i framtänderna! Men har man salva innan så underlättar det lite och då överlever man.

De kommer göra avgjutningar osv och du kommer få lämna färgprover.

Dom kommer slipa ner dina vanliga tänder ganska mkt, så det ser ut som piggar. Tro mig, inte en vacker syn ;)

Sen kommer du få tillfälliga tänder tills det att du får porslinskronorna. De tillfälliga kan vara ganska tjocka och det kan ila ganska mkt, men man kan leva med att ha dom ett tag. Kanske inte världens snyggaste, men man vågar att visa sig ute iaf.

Sen får du ju kronorna och du kan äta precis som vanligt. Knäckebröd och allt (jag var rädd för att tänderna skulle lossna, men det gör dom inte :) )

Ska faktiskt till tandis imorgon för en undersökning. Har haft mina i 2 år nu och är jättenöjd!

Hoppas du blir nöjd med dina oxå. Fråga gärna om det är ngt du undrar över!

• Krisselina
    Anonym (tanden) skrev 2007-09-27 21:26:07 följande:
    jag ska göra de översta tänderna i överkäken, så japp framtänderna blir det, jag har en gång rotfyllt framtänderna och det gjorde förbaskat ont!!  men när bedövningen verkar känner man något då?? sen när fasaderna väl e på plats ilar det länge efter det?? fick du se när de hade slipat ner dina tänder, usch det vill jag nog inte göra då kommer jag lipa som en liten.....
    Nä, när bedövningen har tagit så känner man inte när dom håller på. Det tar ju iof ganska lång tid så det är möjligt att du behöver fylla på med bedövning (så fort du börjar känna att dom är där o härjar) . Det gjorde jag.
    Nae, jag vill inte minnas att det ilade länge efter det att jag fått kronorna.
    Jag kanske lyckades glimta lite själv och se men det var ju inte så att dom visade, hehe.. Fast jag kände ju med tungan att det bara var som piggar..

Det ska nog gå bra ska du se :)
    Betalar du för dom själv eller får du via ngn försäkring?
  • Krisselina
    Anonym (tanden) skrev 2007-09-27 21:49:33 följande:
    betalar 24000 själv och så går försäkringskassan in med runt 4000-5000 tror jag det stod??? spännande men nervigt som faan!!!

Oj, 24 000 lät mkt. Mina kostade 12500 för båda tänderna, men det gick på försäkringen alltihop. Så jag kom ju väldigt billigt undan..

Förstår att det är pirrigt.

För mig var det vääldigt nervöst och omtumlande faktiskt. Från att ha sett ut som apa i munnen till att man faktiskt vågar le inför människor igen.

• Krisselina
    Anonym (tanden) skrev 2007-09-27 22:00:27 följande:
    ja ska göra sex stycken, precis det är ju tanken att man ska kunna öppna käften och inte tänka på tänderna, jag skrattar rätt mycket så det ska bli himla kul och få kunna göra det utan att skämmas!!!
    Oki, då förstår jag :) Trodde det bara var 2 först :)
    Ja men absolut!
    Hoppas verkligen att du blir nöjd med dina nya fina tänder! Tror du kommer skina som en sol. Det gjorde jag ;)
Svar på tråden porslinsfasader